Endre/Forandre prefiks jos_ i database

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Endre/Forandre prefiks jos_ i database

Post by perbjune » Thu Feb 24, 2011 5:25 pm

heisann

Jeg har fått vite at man bør forandre standard prefix jos_ til noe annet. Men under den siste joomla installasjonen så kom ikke dette feltet med jos_prefix opp. Bruker joomla 1.5.22 og gikk inn via shared ssl. Det skulle jo komme underst etter db bruker/passord etc, men så det ikke å da fikk jeg ikke forandret det til eget. Kan jeg bare gå i joomlas backpanel/kofigurasjoner å forandre det til eget der ?
Last edited by rued on Fri Feb 25, 2011 8:18 am, edited 1 time in total.
Reason: Vennligst bruk forklarende titler, slik at andre kan søke og få treff.

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: jos_

Post by zenior » Fri Feb 25, 2011 6:24 am

Da må du også endre verdien i "var $dbprefix" i configuration.php

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: jos_

Post by rued » Fri Feb 25, 2011 8:15 am

Dette kommer til å gå galt, og din side blir utilgjengelig ... ;)
Det er ikke bare å bytte over, uten å også endre prefikset på tabellene i databasen.

Feltet er der når man installerer, men man må være våken og lese de instrukser som gis når man skal drive med slikt som dette.

Bare la det være jos_ du, når du først har valgt dette, dette er en ganske minimal sikkerhetsrisiko. Du må nesten ha brukernavn og passord på avveie før dette blir et problem, og da har du uansett større bekymringer enn prefiks.

Er forøvrig rimelig sikker på at du finner en del informasjon om hvordan du bytter, gjerne også på samme sted som du leste at du burde bytte. Google er uansett full av lenker og tips på dette, bare å gjøre et søk.

Det finnes også utvidelser som kan fikse dette: http://extensions.joomla.org/extensions ... a-security

Uansett hva du velger, husk FULL sikkerhetskopi ... ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Re: Endre/Forandre prefiks jos_ i database

Post by perbjune » Thu Mar 17, 2011 11:51 am

Yepp..ser jo at feltet for prefix er der nå. merkelig at man kan bli så "blind" enkelte ganger :-[

Ser jo flere som nevner at det er viktig for sikkerheten å forandre på prefixet. men hvis det er slik at det nesten er avhengig av at man allerede har "gitt bort" passord/bruker så er det vel som du sier en minimal sikkerhetsrisiko

La forøvrig under innstalasjon inn en annen prefix på en ny testside. Dette prefixet vises også i config.php. Men når jeg går inn i php myadmin så ser jeg tre forskjellige prefixer. Mitt nye prefix, bak_ som vel er kopi, men også jos_. Sistnevnte skulle vel egentlig da ikke vært der ?

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Endre/Forandre prefiks jos_ i database

Post by zenior » Thu Mar 17, 2011 11:02 pm

Hvis du har lagt inn ny installasjon med annet prefiks kan du slette tabellene med jos_ i databasen. De henger igjen fra forrige installasjon.

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Re: Endre/Forandre prefiks jos_ i database

Post by perbjune » Fri Mar 18, 2011 8:47 am

okey..takker så mye for svar :)


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”