Endre rekkefølge for nettstedsnavn og artikkeltittel

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Buldre
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 14
Joined: Tue Nov 10, 2009 2:44 pm

Endre rekkefølge for nettstedsnavn og artikkeltittel

Post by Buldre » Thu Jun 23, 2011 6:58 pm

Som standard i Joomla vises nettstedsnavn og artikkeltittel på denne formen: Nettstedsnavn - Artikkeltittel

Jeg ønsker å endre dette til denne formen: Artikkeltittel - Nettstedsnavn

Endringen har betydning ikke bare for hva som vises øverst i skjermvinduet, men også for overskriften som kommer opp i søkemotorer som Google, der de fleste artikler fra andre nettsteder, i søkeresultatene kommer opp med overskrift : Artikkelnavn - Nettstedsnavn (eventuelt også med kategorinavn mellom disse).

Jeg har søkt mye rundt på nettet, men finner mest bare gamle og mer eller mindre tvilsomme løsninger med forslag til kodeendringer "fra gutterommet". Fant så frem til Title Manager som jeg lastet ned. http://extensions.joomla.org/extensions ... adata/3521

Med den fikk jeg plassert nettstedsnavnet etter artikkelnavnet, problemet er at nettstedsnavnet fortsatt står også foran artikkeltittelen, slik at jeg nå har headeren: Nettstedsnavn - Artikkelnavn - Nettstedsnavn.

Kanskje har problemet med templaten å gjøre, siden det kan se ut for at de fleste andre ikke har dette problemet (ref. diskusjonen under plugin/lenken ovenfor) Jeg ønsker å fjerne både den første angivelsen av nettstedsnavnet og den første bindestreken. Det ser ut for at for eksempel joomlainorge.no (som benytter samme template som meg) for sin egen nettside har funnet løsningnen for dette problemet.

Noen med forslag til løsning?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Endre rekkefølge for nettstedsnavn og artikkeltittel

Post by rued » Thu Jun 23, 2011 7:06 pm

Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Buldre
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 14
Joined: Tue Nov 10, 2009 2:44 pm

Re: Endre rekkefølge for nettstedsnavn og artikkeltittel

Post by Buldre » Thu Jun 23, 2011 7:45 pm

Takk for lynkjapt og godt tips, Rune.

Jeg lastet ned og installerte programtillegget og den skisserte oppgaven var straks løst med de forhåndsinnstillingene som lå i programtillegget.

Buldre
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 14
Joined: Tue Nov 10, 2009 2:44 pm

Re: Endre rekkefølge for nettstedsnavn og artikkeltittel

Post by Buldre » Fri Jun 24, 2011 8:28 am

Førsteinntrykket av programtillegget var positivt, da det som nevnt løste den aktuelle oppgaven. Men etter å ha sett nærmere på programtillegget, så har jeg blitt langt mer skeptisk da det viser seg å ha flere uheldige sider.

Det ligger i programtillegget innebygget en mulighet for å legge inn et standardvalg for meta tags for roboter. Dette kan overstyres med ny en rullegardinmeny i den enkelte artikkel. Problemet er at om man allerede har en stor mengde artikler hvor man enten har et blankt metafelt for roboter eller har skrevet for eksempel "nofollow", så blir dette nå overstyrt av det nye standardvalget, inntil man eventuelt går inn og setter et nytt valg med den nye rullegardinmenyen i hver enkelt artikkel, noe som kan bli en meget stor jobb når man har en formidabel artikkelmengde.

Jeg har forsøkt å deaktivere programtillegget, men den nye rullegardinmenyen som overstyrer det man tidligere av meta tags for roboter er der likefullt. Trolig må jeg avinstallere hele programtillegget som ubrukelig for å få bort dette problemet, og med det står oppgaven med å bestemme rekkefølgen av nettstedsnavn og artikkelnavn som uløst.

Ved nærmere ettersyn viser det seg dessuten at det har skjedd andre endringer med metafeltene som vises på sidene (se "vis kilde"), som nå verken er som forventet eller som ønsket. Noe av dette siste kan kanskje utbedres med muligheten for kundetilpassede metafelt, som også ligger i dette programtillegget, men som jeg foreløpig ikke har fått prøvet ut.


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”