«Feil» i url

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
regeneration
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Sat Jun 24, 2006 2:13 pm

«Feil» i url

Post by regeneration » Mon Sep 26, 2011 12:46 pm

Hei

Har laget en norsk side hvor jeg har et menypunkt som heter Nyheter. Her listes alle artikler i kategorien Nyheter som ligger under seksjonen Nyheter (Articles » Category / Blog). Url til en vilkårlig artikkel blir da f.eks. domene.no/nyheter/xxx-artikkeltittel.

Jeg har nå duplisert sidene da det skal lages en dansk versjon også og der heter det som kjent Nyheder. Med d altså. :)
Dessverre listes artiklene under menypunktet Nyheder opp slik: domene.dk/nyheter/xxx-dansk-artikkeltittel. Det står altså nyheter med t i lenken fortsatt selv om jeg har endret både Kategori-, Seksjonsnavn og navnet på menypunktet. (Jeg trodde det egentlig kun er menypunktets navn som bestemmer hva det skal stå i url-en.) Hvis jeg manuelt skriver inn en url med nyheder virker det, men det er altså ikke slik de listes opp i Category-Blog-visningen.
Håper dette var forståelig og at noen har en løsning. Og ja, jeg har endret alle aliaser også. :)
Meget takknemlig for svar.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: «Feil» i url

Post by rued » Mon Sep 26, 2011 1:00 pm

Husket å også endre alias på hver av de? Alias er det som brukes i nettadressene for SEF-lenker.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

regeneration
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Sat Jun 24, 2006 2:13 pm

Re: «Feil» i url

Post by regeneration » Mon Sep 26, 2011 1:09 pm

Takk for svar. Ja som nevnt over har jeg endret alias uten at det hjelper. Det vil si det endrer kun lenken til menypunktet Nyheder så det blir korrekt: domene.dk/nyheder men artiklene som listes opp har fortsatt url-er med nyheter.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: «Feil» i url

Post by rued » Mon Sep 26, 2011 1:23 pm

Høres ut som en umulighet at alt er endret slik du sier, og fortsatt vises feil - med mindre alt er mellomlagret et eller flere steder. Derfor spurte jeg, ettersom erfaring tilsier at alle "lyver" når de sier hva de har gjort. ;)

Tøm mellomlager for nettside og også nettleser, etter at du har forsikret deg 110% om at alle forekomster av nyheter er endret. Evt. test også med annen nettleser som du ikke tidligere har besøkt siden med.

Om du så er 110% sikker på at alle forekomster er endret, alle mellomlager er tømt, og det fortsatt ikke virker må du nesten gi noen tilgang til å hjelpe deg/se siden.

PS! Om du har installert noen ekstra SEF-komponent antar jeg du vet hvordan man bruker denne,og vet hva som må til i forhold til adressene. ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

regeneration
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Sat Jun 24, 2006 2:13 pm

Re: «Feil» i url

Post by regeneration » Mon Sep 26, 2011 1:53 pm

Takk igjen for et klokt svar. Har gjort som du sa, men selv en gammel Camino-browser som aldri er brukt ga noe annet resultat. Om du kunne tenke deg å ta en liten titt sender jeg gjerne info på PM.

Med prosentregning á la 110 er jeg 800 % sikker på alt du lurer på om jeg har gjort da jeg minst har gjort endringene 8 ganger.

regeneration
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Sat Jun 24, 2006 2:13 pm

Re: «Feil» i url

Post by regeneration » Tue Sep 27, 2011 6:49 pm

Finner fortsatt ikke ut hva som er galt. Har trippelsjekket hundre ganger, men finner ikke feilen. Det står nyheder over alt …
Jeg bruker et theme fra Rockettheme som jeg har modifisert, men dette skal vel ikke ha noe å si?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: «Feil» i url

Post by rued » Tue Sep 27, 2011 6:55 pm

Designmalen kan ha egen mellomlagring, eller tillegg for dette.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

regeneration
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Sat Jun 24, 2006 2:13 pm

Re: «Feil» i url

Post by regeneration » Tue Sep 27, 2011 7:51 pm

Takk igjen. Har sjekket dette også men finner ikke noe slikt.
Prøvde å skru av Apache mod rewrite også, men feilen fortsetter. Når jeg skrur av Search Engine Friendly URLs er kategorien korrekt angitt inne i den ikke-optimaliserte url-en. Blir smårar av dette. :)

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: «Feil» i url

Post by EivindJ » Fri Nov 11, 2011 11:43 am

Beklager å mase med dette nok en gang, men du har endret "alias" også for seksjonen, ikke bare for artiklene?
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

regeneration
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Sat Jun 24, 2006 2:13 pm

Re: «Feil» i url

Post by regeneration » Fri Nov 11, 2011 1:29 pm

Det går fint. Også seksjonsalias er endret. Minst hundre ganger. :)
Om noen har anledning til å logge seg inn og titte på dette skal de mer enn gjerne få tilgang. Blir småsprø av dette problemet.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: «Feil» i url

Post by rued » Fri Nov 11, 2011 1:50 pm

rued wrote:PS! Om du har installert noen ekstra SEF-komponent antar jeg du vet hvordan man bruker denne,og vet hva som må til i forhold til adressene. ;)
Har du?
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

regeneration
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Sat Jun 24, 2006 2:13 pm

Re: «Feil» i url

Post by regeneration » Fri Nov 11, 2011 2:21 pm

Nei, ingen eksterne. Bruker det innebygde systemet.


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”