Alternativ migrering??

Spørsmål om migrering og oppdatering fra eldre versjoner

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Alternativ migrering??

Post by zenior » Sun Nov 02, 2008 8:31 pm

Har tabbet meg skikkelig ut i et forsøk på migrering, glemte i farten at jeg hadde to Joomla! installasjoner i samme DB bare med forskjellig prefiks. Etter å ha kjørt migreringsscriptet og fått ut en sql fil får jeg feilmelding ved forsøk på å installere 1.5
Spørsmålet blir da:
Jeg har tatt en manuell eksport av hele databasen før migrering, er det en annen mulighet for å migrere denne, eller må man gjøre dette fra en fungerende installasjon?? Klarer dessverre ikke å gjenopprette 1.0 installasjonen, da Joomla! hevder at det ikke er opprettet en adminstrator når jeg gjenoppretter.
Last edited by zenior on Mon Nov 03, 2008 8:42 am, edited 1 time in total.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Alternativ migrering??

Post by sone12 » Sun Nov 02, 2008 10:30 pm

zenior wrote:Klarer dessverre ikke å gjenopprette 1.0 installasjonen, da Joomla! hevder at det ikke er opprettet en adminstrator når jeg gjenoppretter.
Tok du ingen backup før du begynte å klusse dette til?

Når den sier at det ikke er opprettet noen administrator, hva med å kikke i databasen og se om det er admin bruker der? Om det ikke er det, hva med å legge inn en ny bruker (super administrator)?
Kristian P. Granrud

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Alternativ migrering??

Post by rued » Sun Nov 02, 2008 11:15 pm

zenior wrote:Etter å ha kjørt migreringsscriptet og fått ut en sql fil får jeg feilmelding ved forsøk på å installere 1.5
Feilmelding var da?

Om det i migreringsskriptet (sql-fil) ligger databasetabeller til to sider, har du forsøkt å fjerne de med prefiks som ikke skal migreres - for så å installere 1.5 ved hjelp av redigert migrerinsskript?
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Alternativ migrering??

Post by zenior » Mon Nov 03, 2008 7:57 am

rued wrote:
zenior wrote:Etter å ha kjørt migreringsscriptet og fått ut en sql fil får jeg feilmelding ved forsøk på å installere 1.5
Feilmelding var da?

Code: Select all

Error at the line 155: INSERT INTO jos_menu (`id`,`menutype`,`name`,`link`,`type`,`published`,`parent`,`componentid`,`sublevel`,`ordering`,`checked_out`,`checked_out_time`,`pollid`,`browserNav`,`access`,`utaccess`,`params`,`alias`) VALUES ( '1','mainmenu','Forside','index.php?option=com_frontpage','components','1','0','10','0','5','0','0000-00-00 00:00:00','0','0','0','3','menu_image=-1\npageclass_sfx=\npage_title=Welcome to the Frontpage\nshow_page_title=0\nback_button=0\nnum_leading_articles=6\nnum_intro_articles=6\nnum_columns=1\nnum_links=5\norderby_pri=\norderby_sec=rdate\nshow_pagination=2\nshow_pagination_results=1\nimage=1\nshow_section=0\nsection_num_links=0\nshow_category=0\ncategory_num_links=0\nshow_title=1\nlink_titles=\nshow_readmore=\nshow_vote=\nshow_author=\nshow_create_show_date=\nshow_modify_show_date=\nshow_pdf_icon=0\nshow_print_icon=0\nshow_email_icon=0\nunpublished=0\nshow_title=1\n','forside-mainmenu-1');
Dette er feilmeldingen jeg får ved forsøk på å importere redigert migreringsscript under nyinstallasjonen. Dessverre sier det meg ingenting.

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Alternativ migrering??

Post by zenior » Mon Nov 03, 2008 8:48 am

Er litt flau nå, problemet er løst:

Første gang jeg forsøkte, hadde jeg ikke rensket ordentlig opp på serveren, gammel installasjon lå der, det samme gjorde gammel db.
Jeg overså også kolonnen hvor man satte inn gammelt prefiks, noe som førte til at installasjonen produserte et jos_jos_ prefiks.

neste forsøk hadde jeg ikke krysset av for "Dette er et migreringsscript fra en 1.0 installasjon"

Når disse forhold ble ordnet, gikk migreringen som en drøm.

Da er det bare å endre prefiks på denne websiden og sette igang med neste side på samme db. Denne er også kludret til, så her må jeg først gjenopprette en 1.0 installasjon...

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Alternativ migrering??

Post by rued » Mon Nov 03, 2008 8:58 am

Slikt som kan skje,
godt det løste seg i alle fall. :)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Alternativ migrering??

Post by zenior » Tue Nov 04, 2008 6:04 am

Da er tre Joomla! sider ferdig migrert, og når man først gjorde ting riktig, så gikk dette som en drøm. Til og med kommentarene ble beholdt ved å manuelt importere tabellene i etterkant... :D

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Alternativ migrering??

Post by rued » Tue Nov 04, 2008 6:43 am

Ved manuell import av tabeller må man huske å påse at de konverteres til UTF-8 for å unngå trøbbel. ;)

Selv foretrekker jeg "Søk og erstatt" på latin1 -> utf-8 og evt. entitys og annet grums. :)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Alternativ migrering??

Post by zenior » Tue Nov 04, 2008 7:08 am

rued wrote:Ved manuell import av tabeller må man huske å påse at de konverteres til UTF-8 for å unngå trøbbel. ;)

Selv foretrekker jeg "Søk og erstatt" på latin1 -> utf-8 og evt. entitys og annet grums. :)
Det skal innrømmes at det ble noe "grums" i den første migreringen ja, norske bokstaver ble til ? men bare i headingene på artiklene, ikke i selve artikkelen. Mistenker at jeg lagret sql filen i feil format etter redigering ja...

lga1983
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 32
Joined: Thu Jul 16, 2009 1:42 pm
Contact:

Re: Alternativ migrering??

Post by lga1983 » Thu Jul 30, 2009 1:48 pm

Du kan fikse norskspråk tegnene ved å søke og erstatte de fremmedtegnene med de riktige norsk tegnene i database tabellene. Da vil du få norske tegnene slik som de bør se ut. ta alltid backup før du sette i gang slike oppdateringer! lykke til.


Locked

Return to “Migrering/Oppdatering”