MySQL problemer med oppdatering fra 1.0 til 1.5.15

Spørsmål om migrering og oppdatering fra eldre versjoner

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Mikael_Tj
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Sun Mar 28, 2010 7:15 pm

MySQL problemer med oppdatering fra 1.0 til 1.5.15

Post by Mikael_Tj » Sun Mar 28, 2010 8:01 pm

Hei

Jeg skulle oppdatere nettsiden til bergenkameraklubb.org fra Joomla 1.0 til 1.5.15. Planen var å installere 5.15 i en egen mappe og få den til å fungere først. Så overføre data fra 1.0 (migrere) og til slutt slette 1.0 versjonen. Altså den anbefalte metoden for oppdatering.

Jeg installerte 1.5.15 i egen mappe og det gikk ok. Siden var oppe og gikk og jeg kunne logge meg inn på admin panelet. Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at hovedsiden (1.0) var nede og alt jeg fikk er følgende feilmelding:

Malfilen ble ikke funnet!
Har du nylig forsøkt en oppgradering?
Hvis ja, så MÅ du også oppgradere din database
Logg inb til Administrator og velg Upgrade Database fra menyenrhuk_milkyway


Jeg prøvde da å logge inn på admin siden, men fikk bare beskjed om feil passord eller mangel på rettigheter. Jeg slettet da den nye Joomla mappen, men det hjalp ikke.

Mn teori er at feilen ligger i at jeg knyttet den nye joomla distro`ene mot samme database bruker og samme database som den gamle distro`en.

Jeg har altså ftp og MySQL tilgang til siden, men ikke tilgang til joomla admnistrasjonspanel og et rot med databaser som jeg ikke klarer å finne ut av.

Jeg lurer på om den letteste løsningen for meg blir å slette hele Joomla mappen fra siden og den gamle databasen for å så installere 1.5.15 på nytt. Men jeg ønsker å beholde de gamle artiklene og meldingene som ble opprettet når siden var oppe.

Jeg fostår det slik at alle de gamle artiklene ligger i MySql databasen.
Spørsmålet mitt blir da: er det mulig å få tak i de gamle data`en uten å bruke migreringsskript (da jeg ikke har tilgang til admin panelet) ? Kan jeg bare knytte den nye joomla installasjonen til gammel database og gammel bruker?

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: MySQL problemer med oppdatering fra 1.0 til 1.5.15

Post by EivindJ » Mon Mar 29, 2010 6:15 pm

Du kan jo alltids endre admin-brukerens passord i databasen, og se om du får tilgang igjen. Finn brukeren i jos_users, gå til passordfeltet, endre felttype til MD5 og skriv inn ditt nye ønskede passord. Prøv så å logge inn igjen ...
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

Mikael_Tj
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Sun Mar 28, 2010 7:15 pm

Re: MySQL problemer med oppdatering fra 1.0 til 1.5.15

Post by Mikael_Tj » Mon Mar 29, 2010 7:03 pm

Takk, men jeg tror ikke det hjelper.

Når jeg installerte ny versjon av joomla så brukte jeg samme databasebruker og database som den gamle.
Så jeg tror at nyinstallasjonen skrev over den gamle tabellen. Så selv om jeg får tilgang så vil den gamle databasen likevel være tapt.

Jeg prøver nå å få tak i serverhost for å få de til å gjennopprette siden. De kjører heldigvis back up hvert døgn. Så da kan jeg få tilbake de gamle databasene.

Men kunne du fortelle meg hvor disse databasene ligger? Ligger de i en mappe under Joomla eller ligger de et annet sted på serveren som jeg ikke har tilgang til med ftp tilgang?

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: MySQL problemer med oppdatering fra 1.0 til 1.5.15

Post by EivindJ » Mon Mar 29, 2010 10:05 pm

Du kan få tilgang ved å installere phpmyadmin i en mappe på serveren, og logge inn med db-brukernavn og -passord ..
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1321
Joined: Fri Sep 14, 2007 8:11 pm

Re: MySQL problemer med oppdatering fra 1.0 til 1.5.15

Post by Roar » Tue Mar 30, 2010 3:50 pm

Om du har installert i samme database, er prefiks for tabellene endre til "bak". Så du kan åpne configuration.php file til 1.0 versjonene og endre prefiks til "bak"


Locked

Return to “Migrering/Oppdatering”