Problemer med modulplasseringer

Her er både spørsmål og gode idéer/forslag

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
hafjellbonden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 35
Joined: Fri Jul 28, 2006 5:42 am

Problemer med modulplasseringer

Post by hafjellbonden » Sun Feb 20, 2011 7:33 pm

Etter en serverkrasj måtte nettsiden oppdateres. Dette gikk fint og nå er det 1.5.22 som fungerer med templaten Blueprint fra Yootheme. Det var templaten som også var før krasj. Men nå sliter jeg når jeg forsøker å bytte template.
Det som skjer er at alle modulplasseringene kommer i midten under artiklene. Dette er konsekvent med unntak av standard templatene som ligger i riggen. rhuk_milkyway og beez fungerer helt topp men det er jo ingen av disse jeg ønsker å benytte. Det virker som om det kun er gamle templater som nå fungerer. De eldste Yootheme templatene fra 2007-2008 ser også ut til å fungere.

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan fikse på problemet?

Siden er www.friluftblogg.no - jeg legger ved et bilde når jeg har testet en annen template fra Yootheme. Der vises det at "left" og "right" ikke har innhold.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by rued » Sun Feb 20, 2011 9:07 pm

Ser fint ut herfra i alle nettlesere på båre Linux og Windows ...?!

Husk når du bytter mellom designmaler så heter ikke nødvendigvis posisjonene det samme.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
OOmNezar
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1869
Joined: Mon Sep 07, 2009 3:18 am

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by OOmNezar » Sun Feb 20, 2011 9:20 pm

Du kan prøve å bruke veien for væsker, bruk% heller enn px. Eller bruke javascript "screen.availWidth"
Kanskje, og det bare kan. ;)
coffee & smoke just fine
OOm Nezar

hafjellbonden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 35
Joined: Fri Jul 28, 2006 5:42 am

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by hafjellbonden » Mon Feb 21, 2011 4:38 am

rued wrote:Ser fint ut herfra i alle nettlesere på båre Linux og Windows ...?!

Husk når du bytter mellom designmaler så heter ikke nødvendigvis posisjonene det samme.

Nettsiden ser bra ut den så lenge jeg bruker Yootheme Blueprint template eller en av de std som ligger i Joomla.

Og jeg har testet vdr modulplassering, det er samme plassering på Blueprint og den som er testet på bildet ( den er også fra Yootheme ).

Vet du om det er en sammenheng mellom databaseversjon og template? Eller om det kan være en fil som mangler rettigheter som styrer dette?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by rued » Mon Feb 21, 2011 6:45 am

Vanskelig å hjelpe ut fra et bilde i så fall, det sier oss ikke så mye. Det kan være alt og ingenting som er feil ... :)

Databaseversjon og designmal, neppe. De lager disse for Joomla! og det som Joomla! kan kjøre på.

Rettigheter kan bare du selv se på, det har vi ikke tilgang til herfra.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

hafjellbonden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 35
Joined: Fri Jul 28, 2006 5:42 am

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by hafjellbonden » Wed Feb 23, 2011 6:23 am

Nå har jeg fått samme problemet på en annen nettside etter oppgradering hos PROISP. Modulene på "frontpage" vil ikke vises skikkelig - men...modulene fungerer som før om jeg klikker på et menypunkt (altså andre steder enn frontpage). denne gangen er det på www.meglerinfo.no

Noen som opplever tilsvarende og har en løsning?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by rued » Wed Feb 23, 2011 6:35 am

Vennligst gi mer informasjon.

Hvilke oppdatering(er) osv.

Og da helst også http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=436&t=313856
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

hafjellbonden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 35
Joined: Fri Jul 28, 2006 5:42 am

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by hafjellbonden » Wed Feb 23, 2011 6:51 am

PROISP flyttet webhotellet til ny og kraftigere server.

Etter flytting oppgraderte jeg nettsiden fra 1.5.15 til 1.5.22 - Det er vanskelig å si akkurat når feilen oppsto, men jeg oppdaget den når jeg la inn en ny modul til "left" plassering på nettsiden.

Pussig nok er left og right modulplassering ikke der de skal når jeg kikker på forhåndvisningen av templaten i backend. Det kan se ut til at left og right ligger underst på midten, men det er vanskelig å se.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by rued » Wed Feb 23, 2011 7:29 am

Les mitt svar ovenfor en gang til, og forsøk igjen - er du snill ... ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

hafjellbonden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 35
Joined: Fri Jul 28, 2006 5:42 am

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by hafjellbonden » Wed Feb 23, 2011 7:53 am

[quote="JTS-post Problem Description"]Modulplassering vises ikke på frontpage(left-right)[/quote]
JTS-post Diagnostic Information wrote:Joomla! Version: Joomla! 1.5.22 Stable [ senu takaa ama woi ] 04-November-2010 18:00 GMT
configuration.php: Not Writable (Mode: 444 ) | Architecture/Platform: Linux 2.6.18-194.32.1.el5 ( x86_64) | Web Server: Apache | PHP Version: 5.3.4
PHP Requirements: register_globals: Disabled | magic_quotes_gpc: Enabled | safe_mode: Disabled | MySQL Support: Yes | XML Support: Yes | zlib Support: Yes
mbstring Support (1.5 or above): Yes | iconv Support (1.5 or above): Yes | save.session_path: Writable | Max. Execution Time: 240 seconds ( now, but user had to increase from 30 ) | File Uploads: Enabled
MySQL Version: 5.1.54 ( Localhost via UNIX socket )
JTS-post Extended Information wrote:SEF: Enabled (with ReWrite) | Legacy Mode: Disabled | FTP Layer: Disabled | htaccess: Implemented
PHP/suExec: User and Web Server accounts are the same. (PHP/suExec probably installed)
PHP Environment: API: cgi-fcgi | MySQLi: Yes | Max. Memory: 96M ( now, but user had to increase from 128M ) | Max. Upload Size: 2M | Max. Post Size: 8M | Max. Input Time: 60 | Zend Version: 2.3.0
Disabled Functions:
MySQL Client: 5.1.54 ( latin1 )

hafjellbonden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 35
Joined: Fri Jul 28, 2006 5:42 am

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by hafjellbonden » Fri Feb 25, 2011 10:01 am

Nå er det OK - skjønner ikke annet enn at dette var "grums" i forbindelse med flytting av server.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problemer med modulplasseringer

Post by rued » Fri Feb 25, 2011 10:41 am

Det er mulig ja, at IP ikke har vært ferdig oppdatert - eller det hang igjen på din PC. Dvs. at din nettleser leste innholdet fra feil plassering el.l.

Tømming av nettlesers mellomlager, samt kjøring av flush dns bruker å være lurt i slike tilfeller. :)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Template, CSS og design”