Problemer med visning i IE

Her er både spørsmål og gode idéer/forslag

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Problemer med visning i IE

Post by tinngutt » Sat Feb 26, 2011 3:19 pm

Hei,

jeg vil gjerne føre den diskusjonen videre, siden jeg har samme problemet. Dette påvirker særlig hovedmenyen og overskrifter som vises annerledes i IE og Opera.

Jeg har sett i en annen thread at problemet ligger i templatens index.php. Men hva som skjer i prosessen (og når) at det dykker opp en endring som skaper problemer vet jeg ikke. Jeg har også skjønt at særlig templates som lages med artisteer er utsatt for disse problemer. Det er også slik at jeg ikke tør å endre på ting uten å vite hva jeg egentlig gjør.

Et annet problem (som bare forstyrer meg litt) er at lay outen "hopper" ca. 5 px til ve. på enkelte sider. :-[

Veldig takknemlig på forhånd for innspill. :)
http://www.naturifokus.no

Hilsen

Ron
Last edited by rued on Sat Feb 26, 2011 4:54 pm, edited 1 time in total.
Reason: Innlegg er splittet ut som egen tråd, da det er annen side/annen sak.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Problemer med visning i IE

Post by sone12 » Sat Feb 26, 2011 10:17 pm

tinngutt wrote:jeg vil gjerne føre den diskusjonen videre, siden jeg har samme problemet. Dette påvirker særlig hovedmenyen og overskrifter som vises annerledes i IE og Opera.
Hei Ron.
Problemet kan ligge i hva som kommer ut i (x)html på siden eller det kan ligge i css.
Et sted å begynne om noe blir feil i nettlesere er å gjøre en validering og eventuelt fikse opp i problemene. http://validator.w3.org/check?verbose=1 ... okus.no%2F
http://jigsaw.w3.org/css-validator/vali ... okus.no%2F

Man kan også lage egne stilark tilpasset nettleser. Se hvordan dette er gjort i foreksempel Beez.

Code: Select all

<!--[if lte IE 6]>
		<link href="<?php echo $this->baseurl ?>/templates/<?php echo $this->template;?>/css/ieonly.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
	<![endif]-->
Kristian P. Granrud

tinngutt
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Tue Feb 22, 2011 9:39 pm

Re: Problemer med visning i IE

Post by tinngutt » Sun Feb 27, 2011 2:55 pm

Hei Kristian,

takk for svaret. Jeg prøvde meg på w3.org. men det viste seg å være utenfor mine evner. Feilene som skulle være i index.php (disse røde "<") skjønte jeg ikke helt. Skulle de mangle i min fil? I så fall skjønner jeg ikke det, siden de er der. Betyr det at jeg må fjerne de?
Prøvde å oversette det til norsk men ble ikke klokere for den saks skyld.

I CSSen fantes også mange feil men enkelte av disse følte jeg meg tvunget til for å få designen jeg har. ([red d] for at når jeg begynner å endre der at siden funker hverken i FF òg IE.)

Da fulgte jeg din andre anbefaling og åpnet index i Beez og fant til og med det du hadde kopiert. (For deg sikkert det mest vanlige, for meg en mestringsopplevelse ;D ) Men HTML er ikke et språk jeg behersker så jeg er usikker om jeg bare kan implementere den kode som du sendte med?

For meg er dette de første erfaringer med Joomla og en hjemmeside. Jeg er ikke direkte en analfabet på PC men mine kunnskaper er nokså begrenset. :-[

Har bare erfaring med tekst- og bildebehandling. Så det kan hende det trengs noe tålmodighet med meg. :-[ :'(

Hilsen

Ron


Locked

Return to “Template, CSS og design”