kopiere fra word

Spørsmål relatert til tredjepartsutvidelser som komponenter, moduler etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

kopiere fra word

Post by perbjune » Fri Aug 20, 2010 9:42 am

hei...jeg bruker jc editor, men ser etter muligheten for å lage tekstbokser i ovale og andre former slik man kan gjøre det i Word. Mulig jeg er blind,men jeg kan ikke se at det finnes muligheter for dette her. Er det mulig å lime inn fra word ? Jeg prøvde å kopiere derifra og trykket ctrl og v men dukker bare opp tekst og ingen tekstbokser

Per Bjune

Roar
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1321
Joined: Fri Sep 14, 2007 8:11 pm

Re: kopiere fra word

Post by Roar » Fri Aug 20, 2010 10:12 am

Om du i word lagrer filen i .htm format, åpner .htm filen i en tekstjceditor og kopierer og limer inn teksten i jc editor, i html vinduet.

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Re: kopiere fra word

Post by perbjune » Sat Aug 21, 2010 12:15 am

Okey takk for tipset Roar :)

Synes standard editoren og jc editor for joomla har en stor mangel når de ikke har en slik "sett inn "
funksjon med figurer i alle former som kan strekkes, legge inn tekst og bilder inni etc som det er i word. Kan det være noen andre editorer for joomla som har dette ?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: kopiere fra word

Post by rued » Sat Aug 21, 2010 4:07 pm

Største begrensningen er vel hva html/nettleser kan vise, ikke hva WYSIWYG-behandleren kan sette inn. For hvorfor sette inn noe som ikke validerer på nett, og vises likt i alle nettlesere (som i Word). ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Re: kopiere fra word

Post by perbjune » Sun Aug 22, 2010 3:40 am

Siden jeg ikke får figurene mine via WYSIWYG-behandleren så gir jeg den skylda..sikkert ufortjent men hehe :laugh:

Vet ikke om jeg vil få det til, men på forsiden vil jeg ha mange bokser under hverandre, og inni disse vil jeg sette inn både tekst og bilde. Det å trykke inne i boksen tenkte jeg skulle fungere som link til tilhørende videos og eventuelt artikler......men disse skal kun ses etter betaling.

omtrent sånn som på denne nettsiden...etter å trykke på webtv under header på høyre siden http://www.lillianmuller.com/norsk/

Jeg lurer på hvordan jeg på best mulig måte kan lage slike linkbokser, og da med både tekst og bilde inne i boksen. Dette er det viktigste at jeg får til, men hadde vært fint om en kunne laga disse boksene i forskjellige former og farver også. Var det slik at alt dette kunne oppnås ved å bruke word å så jc tekst editor for å fjerne koder ? eller er det en dårlig løsning

Per Bjune

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: kopiere fra word

Post by zenior » Sun Aug 22, 2010 5:49 am

Du kan få til noe lignende med en modul som heter HotImageSlider: http://extensions.joomla.org/extensions ... tors/10031

Hvis du ser på "reference videos" på denne siden så har jeg laget et thumbnailbilde som linker til den videoen som er under aktuell thumbnail. Tekst kan også legges til. Om dette kan kombineres med en betalingstjeneste aner jeg ikke...

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Re: kopiere fra word

Post by perbjune » Tue Aug 24, 2010 8:09 am

Hei og takk for tipset Zenior :)

Så veldig bra ut det du henviste til, men ettersom jeg ser det her så kommer info teksten samtidig som videon avspilles. I og med at jeg med infoteksten skal selge et produkt, nemlig informasjonsvideoser innen helse etc så må dette komme først

Det jeg har kommet frem til nå er å glemme figurene mine fra word å lage en tabell i jc editor for forsiden min. Jeg tenkte å prøve å lage en tabell i 4 kolonner og 4 rader. I rad en vil jeg i første rute legge inn et illustrajonsbilde, og i neste rute tekst som omhandler dette temaet. i tredje rute et nytt illustrasjonsbilde med påfølgende infotekst i neste rute. Det samme gjentas i de neste radene. Og ved å trykke på bildet vil man få opp betalingsinfo fra paypal, og når betalt så får man automatisk tilgang til siden hvor videoen-e vises

Er dette en god måte å gjøre det på ? Har allerede støtt på et problem når det gjeldet teksten. Jeg vil jo fylle hele ruten, men får ikke markøren til å starte øverst i hjørnet i ruten. Den starter på midten, og dessuten så blir det stor avstand mellom linjene av en eller annen grunn. dermed får man ikke plass til særlig mye tekst.

Den slidermodulen synes jeg forøvrig virket intersant til salg av reklame

ps Alle innleggene jeg har skrevet har jo med forsideproblemet mitt, men hvis moderator synes det siste burde vært i egen tråd så må det gjerne flyttes

Per Bjune

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: kopiere fra word

Post by zenior » Tue Aug 24, 2010 9:08 am

Et kjapt tips når det gjelder tabeller:
Lag de i en wysiwyg editor, f.eks. frontpage, og lim dem inn i editoren i Joomla..

perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Re: kopiere fra word

Post by perbjune » Tue Aug 24, 2010 10:01 am

ok så å lage tabellene i jc editor er ikke så bra. hvis man bruker frontpage feks så er det bare å kopiere og lime inn rett i artikkelen eller ?

En ting til når det gjelder tabeller. Jeg vil unngå at rutene i tabellen skal forandre den forhåndsdefinerte størrelsen når jeg skriver tekst inni. Hvordan får jeg til det ?

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: kopiere fra word

Post by zenior » Tue Aug 24, 2010 10:42 am

Du må bare teste litt i Frontpage, tabeller er litt spesielt å holde på med... Uansett har du bedre styring på de i FP enn i Joomla editoren... og FP er vel ikke det beste verktøyet heller, men jeg syntes det er ok å bruke. Du kan kopiere og lime rett inn ja, eventuel t kopiere koden, klikke på "skjul tekstbehandler" i Joomla, og lime inn koden der...

sita
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 38
Joined: Thu Jan 14, 2010 9:33 am

Re: kopiere fra word

Post by sita » Tue Aug 31, 2010 12:00 pm

Her er det mye flotte tips, jeg er " Front Page " mann - da jeg har brukt dette programmet fra det kom og er veldig glad i det. Kan man virkelig kopiere rett i fra FP og Word inn i editoren på Joomla, hvorfor jeg spør er at jeg har tidligere kopiert inn i editoren i fra Word og da fått en masse problemer med at editoren " henger " seg, artikklen ikke vil lagre seg etc. Da jeg spurte de som hadde support på dette den gang fikk jeg så ørene sang etterpå - slik gjør man ikke ! Idag skriver jeg alt i Word for deretter å kopiere dette inn Notepad og igjen legge dette inn i joomla.

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: kopiere fra word

Post by zenior » Tue Aug 31, 2010 6:16 pm

sita wrote: Idag skriver jeg alt i Word for deretter å kopiere dette inn Notepad og igjen legge dette inn i joomla.
Dette gjør jg også, da får du garantert uformatert tekst inn i editoren.

Å kopiere fra Word er i mine øyne fy fy... riktignok er det en egen knapp for å lime inn fra Word, men beste måten er å gjøre som du sier.

Fordelen med Frontpage eller annen wysiwyg editor er i mine øyne at man har bedre kontroll på bl. a. tabeller. Det lønner seg da ofte å kopiere bare ut det du trenger direkte fra HTML koden i FP og lime det inn i Joomla etter først å ha valgt "Skjul tekstbehandleer" i bunnen av redigeringsvindut.

sita
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 38
Joined: Thu Jan 14, 2010 9:33 am

Re: kopiere fra word

Post by sita » Wed Sep 01, 2010 6:26 am

Tusen takk for flott tilbakemelding, jeg skal prøve dette i dag og jeg har fått en helt annen måte å jobbe på vis jeg får dette til å gå bra.

;D


Locked

Return to “Komponenter/moduler/programutvidelser”