Design på utvidelser (som netmart, event etc) i forhold til template???

Spørsmål relatert til tredjepartsutvidelser som komponenter, moduler etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Fenris1970
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Design på utvidelser (som netmart, event etc) i forhold til template???

Post by Fenris1970 » Wed Jan 16, 2008 6:13 am

Hei,

Jeg er en blodfersking som jobber med å bygge opp nye nettsider ved hjelp av Joomla. (Står nå i startgropen og har bygget opp sidene og funksjonaliteten kun på papiret hittil.) Jeg har en rekke med utvidelser vi kommer til å trenge, både moduler, komponenter og plug-ins. Har god begrepsforståelse og teoretisk innsikt i hvordan bygge opp nettsider/portaler på papiret.., (hvordan planlegge/bygge opp intra og ekstra nett, behovsanalyser etc),  men har for eksempel svært liten praktisk kompetanse innen php programmering og feks css..

Har brukt mange timer på å researche templates og det er klart at ingen vil kunne dekke våre behover "rett ut av esken", men at å kjøpe en template og endre litt på design blir et enkelt og godt utgangspunkt.
Jeg har også lett masse på forumet og ikke funnet svar på følgende.

Hvor vanskelig er det å implementere utvidelser i eksisterende (Kjøpe) template og få utvidelsene til å "dele design" med templaten?
Er det mulig å endre design på nye moduler/komponenter slik at de vil ligne?

Hvordan er det best å gjøre dette? (Må jeg inn og gjøre endringer rett i koden via webgrensesnitt eller kan jeg bruke et program som feks fireworks for å endre design og så laste komponenter opp?

Kan det oppstå konflikter mellom en template og ønskede utvidelser man skal legge til? (Og i så fall hvorfor - hva er de vanligste konfliktene?)
Er det lett for at det oppstår konflikter nå man skal legge til ganske mange utvidelser?

Er det en admin komponent som administrerer brukere og tilgang som noen kan anbefale? (Som vil gjøre jobben bedre enn andre og fungere bra med mange utvidelser samtidig som skal administreres?)

Kan noen gi meg råd i forhold til hvilken rekkefølge jeg bør utføre oppgavene i? (For eksempel skal jeg endre design først og så laste opp utvidelsene, eller må jeg laste opp først og så endre)

Spiller det noen rolle hvilken rekkefølge jeg velger å legge til alle utvidelsene i?

Hva må jeg lære meg for å kunne utføre dette? (Holder det med html/CSS kunnskap og Fireworks, eller må jeg også ta et lynkurs i php?) (Jeg skjønner at de fleste på dette forumet har mange års erfaringer med php..  ;) - og sikkert fnyser av dette spørsmålet, men målet er å bli selvhjulpen på nett så jeg håper ydmykt at jeg skal klare å få nok praktisk kontroll til at jeg skal få ting på plass og fungere.)

Setter stor pris på om noen har anledning til å svare og gi meg noen råd.

Mvh

Ruth

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Re: Design på utvidelser (som netmart, event etc) i forhold til template???

Post by sone12 » Wed Jan 16, 2008 3:12 pm

Ok, det var mye å lese på, skal prøve å gi noen korte svar utfra sånn jeg selv tenker om dette ( Ingen fasit med andre ord).
For din del, finn et template som ser noen lunde ok ut med tanke på plasseringer av moduler osv.

Innstaller de modulene/komponentene du kunne tenke deg.

Du nevner fireworks, dette er et bilderedigeringsprogram og egner seg godt til å lage designelementer som knapper, bakgrunder osv (Foretrekker selv Photoshop fremfor Fireworks).
Til opplastning av filer og denslags så bør du ha et ftp program. Vil da annbefale Dreamweaver, da du kan både laste opp filer, redigere CSS og endre andre dokumenter i samme programmet. Når du blir litt dreven så kan du kanskje lære deg å lage templates fra bunden av og da bruker du fremdeles Dreamweaver.. PHP er et stort felt, så et lynkurs hvet jeg ikke om jeg ville annbefalt deg, annbefaler da heller kurs i CSS.
Men CSS er nokså enkelt å sette seg inn i og dette er grunnleggende for hvordan templatet ser ut med farger og denslags.

Utsenet på Moduler og komponenter styres også i de aller fleste tilfellene i css filen. Så å få en module til å passe inn i templatet er en relativt enkel sak.

Og til slutt...opplever sjeldent at det er store konflikter med moduler og komponenter. Men da har du jo et forum det går ann å få hjelp på ;)

Hva brukerene har tilgang til finnes det valg for dette innebygd i Joomla. Skal man ha det mere kompleks så finnes det også komponenter for dette. Prøv å feil litt...Tror du vil bli fornøyd med Joomla.
Last edited by sone12 on Wed Jan 16, 2008 3:29 pm, edited 1 time in total.
Kristian P. Granrud - Global Moderator

Locked

Return to “Komponenter/moduler/programutvidelser”