"Lekasje" av epostadresser

Sikkerhet i Joomla! 1.5 og tilhørende elementer som server etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
MacEide
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 56
Joined: Sat May 10, 2008 11:09 am

"Lekasje" av epostadresser

Post by MacEide » Tue Feb 10, 2009 10:16 am

På siden eg administrerer er det opretta kontakt-skjema slik at brukere kan kontakte personene det gjelder.
No får eg tilbakemeldinger på at det vert sendt ut spam-mail ([* spam *] +++) med epost adressene som eg har lagt inn i kontaktskjemaene som avsender...
Korleis kan dette ha seg?
Kan eg beskytte med godt nok med chapta? Evnt kva for ein?

På førehand takk!

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: "Lekasje" av epostadresser

Post by sone12 » Tue Feb 10, 2009 10:27 am

Slik du forklarer så blir vel strengt tatt ikke mail formen brukt til å sende ut spam, men at "mottakers" e-post adresse blir snappet opp og benyttet til å sende spam. Er det slik å forstå? I såfall hvet jeg ikke hvor mye Chaptcha bilde vil hjelpe, men kanskje verdt et forsøk. Selv om skaden allerede er skjedd og e-post adressene er på avveie.

Vil du skjekke om programmtillegget Content - Email Cloaking er aktivert? Hvet ikke om denne har noen sammenheng med mail formen men bør allikavel være aktivert.
Kristian P. Granrud

User avatar
MacEide
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 56
Joined: Sat May 10, 2008 11:09 am

Re: "Lekasje" av epostadresser

Post by MacEide » Tue Feb 10, 2009 11:25 am

Ja, riktig. Adressene vert berre snappa opp og satt som avsender... Ser eigentleg ikkje for meg at ein vil klare å fjerne det med eit chapta bilete eg heller, men kan jo prøve...
Om ikkje så er det vel kanskje ein litt halvalvorleg bug som bør fiksast.

Email cloaking er aktivert ja.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: "Lekasje" av epostadresser

Post by rued » Tue Feb 10, 2009 12:34 pm

http://www.openspf.org/Introduction

Har absolutt ingenting med Joomla! å gjøre, det skjer alle uansett system så snart uvedkommende får tak i adressen. For å få adressen behøver man bare å gjøre en henvendelse, eller en spam-registrering, hente fra Brønnøysundregistrene eller hvor som helst der adressen vises. ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Sikkerhet”