Hacking et problem i joomla?

Sikkerhet i Joomla! 1.5 og tilhørende elementer som server etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Trondb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Thu Mar 06, 2008 9:52 pm

Hacking et problem i joomla?

Post by Trondb » Thu May 07, 2009 6:44 pm

Hei.
Min side har blitt hacket for andre gang på 1 år og lurer på om dette er en svakhet i Joomla?
Har eg gjort noe feil? Hva skal gjøres for å unngå dette i framtida.
Må innrømme at eg er litt usikker på om eg orker å starte på nytt igjen om det kan ende slik igjen..
Noen som har erfaring eller tips?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hacking et problem i joomla?

Post by sone12 » Fri May 08, 2009 7:59 am

Trondb wrote:Hei.
Min side har blitt hacket for andre gang på 1 år og lurer på om dette er en svakhet i Joomla?
Har eg gjort noe feil? Hva skal gjøres for å unngå dette i framtida.
Må innrømme at eg er litt usikker på om eg orker å starte på nytt igjen om det kan ende slik igjen..
Noen som har erfaring eller tips?
Vil påstå at Joomla! i seg selv er en sikker løsning om man er nøye med å oppdatere når nye versjoner blir utgitt, og i tillegg er nøye med hvordan man har skriverettigheter på mapper og filer.

Når det er sagdt så kan man jo finne på å innstallere utvidelser som kanskje øker sjansen for at hackere skal kunne bryte igjennom.

Det finnes selfølgelig også tilfeller hvor man tror at Joomla! må være grunnen til hackeangrep. Men så viser det seg at sikkerheten på serveren er for dårlig osv.

Konkluksjon: Vær nøye med å oppdatere systemet når nye utgivelser kommer. Pass på skriverettigheter på filer/mapper. Velg et sikkert webhotell.

mod note: Emne flyttes til Sikkerhet.
Kristian P. Granrud

Trondb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Thu Mar 06, 2008 9:52 pm

Re: Hacking et problem i joomla?

Post by Trondb » Fri May 08, 2009 8:17 am

Bruker Cliche som webhotell, tror dei skal vere seriøs.
Har hatt 2 andre sider der i 3-4 år uten at det har vert noe problem, disse sidene har vert laget i andre programmer.
Eineste utvidelser som eg har gjennomført er lagt til gratis maler som eg har funnet på "seriøse" joomla sider....
Neste gang så får eg heller vere meir påpasselig når eg skal innstallere.
Takk for svar:)

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hacking et problem i joomla?

Post by sone12 » Fri May 08, 2009 8:29 am

Å følge med når det blir utgitt nye versjoner er kanskje det viktikste av alt. Utgivelsene inneholder somregel en rekke rettinger av sikkerhetshull. Om du kikker på forumet her så vil de finne endel emner opprettet av folk som er blit hacket. Og i veldig mange av disse tilfellene så skyldes hackingen at vedkommende bruker en gammel vrsjon av Joomla!
Kristian P. Granrud

kalby
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 82
Joined: Mon Jul 23, 2007 1:48 pm
Location: Sweden
Contact:

Re: Hacking et problem i joomla?

Post by kalby » Fri May 08, 2009 8:33 am

Har varit med och byggt 80 webbplatser under 2 år. Av dessa har 2 blivit hackade. Ingen gång berodde detta på Joomla utan felet var att rättigheterna på webbservern var satta till 777 och gamla versioner av Joomla.


Locked

Return to “Sikkerhet”