Splash sida (annan startsida)?

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.5!
Locked
frankie
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 106
Joined: Tue Sep 27, 2005 6:43 pm

Splash sida (annan startsida)?

Post by frankie » Mon Mar 23, 2009 12:30 pm

Hej!

Hur gör jag om jag vill att min hemsida ska starta på en annan sida än Joomla index.php?

Kan jag bara döpa om den till index2.php eller kommer det bli problem då? Behöver visa en speciell sida INNAN min joomla hemsida syns.

User avatar
sweup
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 885
Joined: Tue Dec 02, 2008 1:22 pm
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by sweup » Mon Mar 23, 2009 12:32 pm

Kanske detta kan vara till någon hjälp:
http://www.geektips.net/79/using-splash ... press.html
http://www.joomlasverige.se
Översättningar av tillägg, intervjuer och mer
..
http://www.begravningsportalen.se - Allt om begravning, sorg och gemenskap

felham
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1482
Joined: Thu Sep 06, 2007 6:55 pm

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by felham » Mon Mar 23, 2009 6:25 pm

Finns en extension för det också, vilket diskuterades för några veckor sedan på forumet. Att döpa om index.php är inget att rekommendera.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by sgagner » Mon Mar 23, 2009 7:39 pm

Hej!

Eftersom Joomla inte har några egentliga sidor så skall man absolut inte ändra något i index.php för att skapa en splashsida.
Det finns andra och bättre metoder.

Om man skall utgå från Joomlas grundfunktioner så gör man helt enkelt en ny mall för splashsidan och som ser ut så som man vill ha den och sedan gör man en ny meny med menymodul och ett menyobjekt som visar det innehåll man vill ha på splashsidan och tilldelar sin splashmall till detta menyobjekt. Om man har länkar på denna sida som leder in till sajten så är allt frid o fröjd men om man bara har en bild eller sådant innehåll som inte innehåller någon navigering så behöver man kanske göra en automatiskt reload i mallen så att man kommer in i sajten.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

frankie
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 106
Joined: Tue Sep 27, 2005 6:43 pm

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by frankie » Tue Mar 24, 2009 8:58 am

http://www.geektips.net/79/using-splash ... press.html

Kommer jag att köra på...kör på apache så det kommer fungera fin fint. Det är en "Startsida" som innehåller en flash film (om någon undrade).

Tack för alla tips!

User avatar
sweup
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 885
Joined: Tue Dec 02, 2008 1:22 pm
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by sweup » Tue Mar 24, 2009 10:52 am

Lägg gärna upp en länk när allt är klart så vi får ta oss en titt ;)
http://www.joomlasverige.se
Översättningar av tillägg, intervjuer och mer
..
http://www.begravningsportalen.se - Allt om begravning, sorg och gemenskap

User avatar
pmg
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 426
Joined: Wed Aug 09, 2006 2:35 pm
Location: Sveg - Sweden
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by pmg » Wed Mar 25, 2009 8:02 am

Du kan göra index.html till startsida.
I .htaccess filen lägger du till följande rad: "DirectoryIndex index.html index.php" detta gör att index.html ges högre prioritet än index.php, på så sätt visas index.html när man surfar till webbadressen och man kan därifrån länka vidare till index.php (Joomla!).

frankie
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 106
Joined: Tue Sep 27, 2005 6:43 pm

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by frankie » Thu Mar 26, 2009 9:32 am

Jaha...har precis upptäckt att det INTE är Apache. Utan en Windows server vilket grusade alla mina förhoppningar om att detta skulle gå enkelt till.

Jag har alltså en html fil med en flash film som inte alls är lik själva Joomla hemsidan...vad göra nu? Måste jag skapa ett till template baserad på min lilla html fil?

felham
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1482
Joined: Thu Sep 06, 2007 6:55 pm

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by felham » Thu Mar 26, 2009 11:34 am

felham wrote:Finns en extension för det också, vilket diskuterades för några veckor sedan på forumet.

frankie
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 106
Joined: Tue Sep 27, 2005 6:43 pm

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by frankie » Thu Mar 26, 2009 12:13 pm

felham wrote:
felham wrote:Finns en extension för det också, vilket diskuterades för några veckor sedan på forumet.
Vore kanon om du hade länken till den tråden eftersom mina sökningar (före och efter jag skapade denna tråd) har varit fruktlösa.

felham
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1482
Joined: Thu Sep 06, 2007 6:55 pm

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by felham » Thu Mar 26, 2009 12:16 pm

Rätt sökresultat dök upp rätt omgående om man sökte på "splash" i den svenska delen av forumet:

http://forum.joomla.org/search.php?keyw ... t=S%C3%B6k

Eller i extensions:

http://extensions.joomla.org/extensions/search/1/splash

För alla andra kan jag också meddela att rutan där man väljer del av forumet i den avancerade sökfunktionen (äntligen) utökats!

priori
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Wed Jun 02, 2010 9:14 am

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by priori » Thu Jul 01, 2010 6:27 pm

Om man skall utgå från Joomlas grundfunktioner så gör man helt enkelt en ny mall för splashsidan och som ser ut så som man vill ha den och sedan gör man en ny meny med menymodul och ett menyobjekt som visar det innehåll man vill ha på splashsidan och tilldelar sin splashmall till detta menyobjekt.
Förklaringen är bra och enkel, men hur gör man det ? Mitt försök slutar med att jag får en meny med en rad och via den länkas jag till den mall och sida som skulle vara framsida.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by sgagner » Mon Jul 05, 2010 4:45 pm

Käre priori ..!

Jag försökte göra ett kort svar av en ganska komplicerad process. Jag försöker en gång till och nu ännu tydligare. Om du (eller andra som läser detta) ändå inte förstår vad som behöver göras, så har ni missat några grundläggande kunskapsmoment i Joomla och jag rekommenderar i så fall att inte använda en Splash-sida.

Följande steg krävs:
  • Skapa en ny meny i Menyhanteraren och kalla den för exempelvis Startmeny. När menyn skapas så sparas en ny menypost i databasen som sedan håller reda på vila menyobjekt som finns kopplade till denna many. Det skapas också en ny modul med samma namn som menyn men du kan lämna den inaktiverad tillsvidare
  • Skapa en ny mall som ser ut exakt så som du vill att dina Splashsida skall se ut. Denna mall kan vara en enkel HTML-sida utan modulpositioner om så önskas men bör minst ha en position för "Component". Den måste också innehålla alla filer och mappar enligt Joomla MVC standard. Om du inte kan skapa en ny egen mall så kan du kopiera en befintlig mall i Joomla och ta bort att kod EFTER HTML-taggen <body> utom följande kod

    Code: Select all

    <div><jdoc:include type="component" /></div>
    Sidans avslutande taggar efter och inklusive </body> skall vara kvar.
  • Skriv en ny artikel som innehåller den bild eller text du vill ha på Splash-sidan.
  • Skapa ett nytt menyobjekt i den nya menyn som pekar på den enda artikel som skall visas på Splash-sidan.
  • Sätt den nya menyns enda menyobjekt som standard för webbplatsen.
  • Gå in i inställningarna på den nya mallen (Splash-mallen) och sätt den att visas endast på det menyobjekt du satt som standard, dvs det nya objekt vi skapat i punkt 4 här ovan.
Dessa steg skapar en sida som alltid visas när man kommer till webbplatsens grundadress. Splash-sidans innehåll kan förändras genom att man använder olika artiklar som visas på första sidan. Denna metod använder endast Core komponenter och om man vill ha mer avancerade funktioner kan man använda tilläggskomponenter till Joomla såsom SplashR eller liknande.

Lycka till.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Xtracted
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 32
Joined: Thu Jun 17, 2010 1:31 pm
Location: Östersund, Sweden

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by Xtracted » Tue Jul 06, 2010 9:05 am

Du skulle ju kunna ändra i .htaccess och sätta en annan fil än index.php som default.

Lägg till följande i .htaccess:

DirectoryIndex filename.html

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by sgagner » Tue Jul 06, 2010 12:05 pm

Det är klart att man kan använda .htaccess och en annan index.php eller index.html eller vad man nu vill ha, men då kan man inte längre underhålla sidorna i Joomla och det är ju hela idén med ett CMS eller hur?
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Xtracted
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 32
Joined: Thu Jun 17, 2010 1:31 pm
Location: Östersund, Sweden

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by Xtracted » Tue Jul 06, 2010 1:25 pm

Helt riktigt, men rör det sig om en sida som endast visar en flashfilm är det kanske inte så mycket att underhålla? Vill man däremot ha en sida editerbar från Joomla-admin är det som sagt bara att göra som tidigare nämnts. Tanken var att bidra med fler alternativ från vad som redan sagts.

priori
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Wed Jun 02, 2010 9:14 am

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by priori » Tue Jul 06, 2010 3:00 pm

Lyckas få det att fungera ! Tack för beskrivningen. :)
(men visst krävs en länk i splash-artikeln/bilden ?)

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by sgagner » Tue Jul 06, 2010 9:03 pm

Du kan antigen lägga en länk eller en omladdning efter en viss tid eller hur du nu vill att det skall gå till för att din besökare skall föras vidare in på sajten.
Det finns en massa sätt att informera och leda besökaren till nästa steg. Allt hänger på vad du lägger i artikeln du visar på splashsidan.
Detta gör det lätt att underhålla inifrån Joomla och också anledningen till att jag är negativ till lösningar utanför Joomla.
Man skall dra nytta av fördelen med det enkla underhållet i Joomla tycker jag.
Dessutom är detta ett Joomla-forum där man skall lära sig använda Joomla på rätt sätt och inte göra en massa krumbukter utanför systemet även om det rent tekniskt går alldeles utmärkt. En flashfilm går dessutom alldeles utmärkt att underhålla inifrån Joomla, i synnerhet om man har JCE editor med alla tillägg.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

priori
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Wed Jun 02, 2010 9:14 am

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by priori » Thu Jul 08, 2010 3:37 pm

Det är ju rätt att söka en lösning som bygger på Joomla.

Funderar på JCE-editorn.
Är det den som är bästa verktyget för att skapa en Framför-sida (splash) ? Det är ju tex lite knöligt med skapande av tabeller - om jag tex skulle vilja ha en framsida med textblock eller med flera bilder. Då är det ju behändigare med en wysiwyg-editor. Men då är frågan om en sådan fungerar ihop med Joomla. Kan man koder så är det en sak, men annars. Någonstans i editorn såg jag något om Onclick, men då måste man känna till kodning. Och hur är det där med omladdning eller automatisk vidargående eller andra saker. Går det inne i Joomla utan kodkunskaper ?
Nu kan jag länka en bild eller några textrader, men om jag har både text och små bilder och vill ha samma vidarelänkning över hela sidan. Ska man då fota hela den sidan på något sätt kanske ? Även för att slippa kopiering.
Tänker mig bara en enkel framför-sida med några textrutor och kanske några bilder ordnade lite harmoniskt och med en ren stil och kanske lite färger och ramar. Är det JCE-editorn som gör det ?
Eller går det bättre med de här splash-tilläggsprogrammen ?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by sgagner » Thu Jul 08, 2010 9:58 pm

Käre priori,

Jag förstår av ditt inlägg att du knappt har en susning om vad Joomla kan göra för dig och hur man i så fall gör (vilket jag förklarat här ovan).
Ett av de största bekymmren i processen att släppa statisk kodning i tex DreamWeaver eller andra liknande verktyg, är att få grepp om vilka element det är jag skall förändra för att skapa en sida som ser ut och fungerar som jag vill ha den.
Alla som här ovan har gjort förslag på manipulation av .htaccess mm har inte insett fördelarna med att jobba fullt ut i ett CMS-system. Jag har själv jobbat flera år med DreamWeaver, Frontpage, Pagemill, Namo webeditor och många andra och skulle nu ALDRIG drömma om att gå tillbaka till detta harvande i ett samelsurium av program. Joomla i sig själv kan klara mycket mer än man först anar och med hjälp av diverse tillägg så kan man skapa webbar som ligger ljusår från vad man kan åstadkomma med statisk kodning.
Ibland kan det verka krångligt att jobb enbart i Joomla och låta bli att grotta i filer, hacka och ha sig. Jag garanterar att det betalar sig i längden när man som jag har ett hundratal webbar att övervaka och underhålla på olika sätt.

Alltså - Studera Joomla. Experientera, gå till botten med vad du kan göra utan att kludda i koden och du kommer att vara pånyttfödd ;-)

JCE-editorn är idag den bästa och mest mångsidiga editorn och kommer mycket nära WYSIWYG eftersom den använder sig av samma CSS som sidmallen. Behovet av WYSIWYG är dock marginellt i takt med att man lär sig Joomla och du behöver inte designa mycket i editorn, bara i undantagsfall. Ett CMS-system är ett stöd att kunna koncentrera sig på innehållet och inte på designen. Designen styr man i sidmallarna. Kunskap i CSS-kodning är ett plus om man vill hantera allt på egen hand. I överigt är det bra om man har fena på att administrera som är det man huvudsakligen gör i Joomla.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

franzonal
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Mon Jan 09, 2012 9:49 pm

Re: Splash sida (annan startsida)?

Post by franzonal » Tue Jan 10, 2012 4:21 pm

Hej,
inser att detta är en gammal tråd nu, men har hur som helst följt den och med "sgagners" hjälp med enkelhet kunnat skapa en splash-sida som fungerar bra.
Min fråga är dock, hur skulle jag bära mig åt för att kunna länka till två "olika" sidor, dvs exempelvis "Företag" och "Privat" eller "Medlem" och "Ej medlem" eller vad det nu kan vara. Jag är alltså ute efter två sidor optimerade efter två olika besökartyper. Skulle alltså vilja ha skiljda startsidor för dessa samt andra menobjekt osv..

Behöver man två skiljda installationer av joomla på underdomäner eller hur bör jag göra?
Är nybörjare, så alla tips och idéer är mycket välkomna!

Tack på förhand!
Marcus


Locked

Return to “Allmänna frågor”