1.5 eller 1.6?

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.5!

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

1.5 eller 1.6?

Post by magnusd » Mon Jul 18, 2011 6:44 am

Hej Alla
En kategorimässigt svårplacerad fråga eftersom den berör både 1,5 och 1.6.
Om man ska bygga en ny site visar det sig att det finns en otrolig massa bra komponenter till 1.5. Utbudet till 1.6 är ännu inte lika stort.

Vad har ni för synpunkter på versionsval? Argument?

Hälsningar
Magnus

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Re: 1.5 eller 1.6?

Post by sone12 » Mon Jul 18, 2011 7:04 am

Om tillägg som du behöver är redo för 1.6 skulle du satsa på att göra sidan i 1.6.
Om du är helt beroende av en extension som är endast tillgänglig för 1.5, kolla om du kan ta reda på om utvecklarna arbetar på en version för 1.6.
Kristian P. Granrud - Global Moderator

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by magnusd » Mon Jul 18, 2011 7:14 am

sone12 wrote:Om tillägg som du behöver är redo för 1.6 skulle du satsa på att göra sidan i 1.6.
Om du är helt beroende av en extension som är endast tillgänglig för 1.5, kolla om du kan ta reda på om utvecklarna arbetar på en version för 1.6.
Bekymmret är att jag ser ett problem rent genrellt i kravet på nyare versioner hela tiden. Byggde en webbutik i 1.0 som inte gick att migrera till 1.5. Jag har under relativt lång tid jobbat med att utveckla nytt i 1.5 och nu kommer 1.6.
Man skulle önska en stabil miljö och erfarenhetsmässigt är inte alltid det senaste det bästa.
Så därför vore det intressant att höra lite argument om varför man borde välja 1.6. Är det så att man hamnar i samma läge som med 1.0 att en nyare php-version plötsligt inte stödjer 1.5?

sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Post by sone12 » Mon Jul 18, 2011 8:09 am

magnusd wrote:utveckla nytt i 1.5 och nu kommer 1.6.
Man skulle önska en stabil miljö och erfarenhetsmässigt är inte alltid det senaste det bästa.
Og snart kommer 1.7 :pop

Men det är viktigt att inte låta seg stresse av dessa versjonene. Vi borde vara glada att vi har en aktiv utveckler gruppe och att systemet utvecklas och förbättras med jämna perioder. Det jag skulle kalla en "stabil miljö" snarare än att man är fortfarande på en version.

Her er forresten en relevant artikkel i forhold til denne topicen.
Development Status: http://developer.joomla.org/development-status.html
Kristian P. Granrud - Global Moderator

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by magnusd » Thu Jul 21, 2011 7:39 am

Har nu hamnat i ett läge där jag på en enkel webbsida behöver köra ett bra kontaktformulär. Har bra erfarenheter av aiContactSafe som är mycket flexibelt och som även fungerar bra tillsammans med Joomfish. Tyvärr finns det ej för 1.6.
Då återstår en nergradering till 1.5

Missförstå mig inte bara. Självklart inser jag fördelarna med nya versioner och uppskatter ert arbete med att ständigt utveckla Joomla. Annars hade det ju inte funnits alls. Dock kan jag tänka mig att alla 3.e-partstillverkare av extensions känner en viss stress.

Jag byggde en webbutik för några år sedan i 1.0. Denna behövdes göras om och jag är nu klar med denna i 1.5. Nu finns den nya lagen om Cookies och extension för detta finns till 1.6 men inte till 1.5!

Man kan ju inte hela tiden ägna sig åt migreringar till nya versioner.

RCLove
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by RCLove » Tue Jul 26, 2011 1:29 pm

Kanske vore bättre att behålla 1.5 tills den blir alldeles för gammal, då kan man migrera till den senaste version
Kör Radiostyrda Bilar, flyger Radiostyrd Helikopter och bor i en Båt

magnusd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by magnusd » Tue Jul 26, 2011 5:23 pm

RCLove wrote:Kanske vore bättre att behålla 1.5 tills den blir alldeles för gammal, då kan man migrera till den senaste version
Problemet är att det ofta blir avsevärt mycket krångligare att migrera. Hamnade i det läget med en VM-site gjord i Joomla 1.0 som jag i stället valde att helt bygga om till 1.5. Sen kom 1.6... sen 1.7...
Man får lägga mycket tid på uppgraderingar och migreringar. Nu har jag en nybyggd site i 1.5, två parallella projekt med uppgradering av VM till senaste version samt ett projekt där jag uppgradererar till Joomla 1.7. Detta innan 1.5-siten är driftsatt.
All heder åt alla er som jobbar med att utveckla Joomla. Jag är mycket tacksam för att inte vara hänvisad till Episerver eller motsvarande dyrt och sämre. men ibland önskar man att en heltalsuppgradering dröjde lite. ;) Eller så börjar jag bara bli för gammal! :)

Magnus

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Tue Jul 26, 2011 7:25 pm

Hej RCLove och välkommen till forumet!

Om du ska börja bygga en helt ny site och inte har några väldigt avancerade planer till att börja med tycker jag att du ska starta med 1.7. Det finns ingen anledning att bygga några helt nya projekt i 1.5 längre.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Mackelito » Wed Jul 27, 2011 12:39 pm

1.7 är lite smått porrigt att jobba med för en som är joomla nörd ;)
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

Locked

Return to “Allmänna frågor”