Kan man får bort /hem/ i sin url via en 301?

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.5!

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Windwill
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Kan man får bort /hem/ i sin url via en 301?

Post by Windwill » Tue Sep 20, 2011 10:12 am

Jag har ett problem. Mina urler ser ut så här: www.sajt.se/hem/projekt.html. Jag har lyckats få bort .index.php med hjälp av htaccess men det stör mig att jag inte blir av med /hem/. Sajten har legat uppe rätt länge och jag har i omgångar försökt lösa det här men inte lyckats. Man skulle ju kunna använda sig av en tredjeparts-komponent, men de verkar inte funka så bra ihop med de komponenter jag har installerad, plus att jag har rätt många länkar som (jag misstänker) skulle bli sluta funka då.

Så min tanke var att om man gör en 301 så borde man väl inte förlora alla de länkar som finns där ute, utan de blir bara omdirigerade till "rätt" adress? Visst funkar det så?

Men jag har sök och sökt men inte hittat något sätt som faktiskt fungerar. Antingen så händer ingenting eller så slutar länkarna att fungera. Är det någon som vet om det ens går att göra och i så fall hur man går tillväga?
/Linda

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: Kan man får bort /hem/ i sin url via en 301?

Post by zpikesweden » Tue Sep 20, 2011 10:08 pm

Ligger filerna i roten på ditt webbhotell?

Windwill
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Kan man får bort /hem/ i sin url via en 301?

Post by Windwill » Wed Sep 21, 2011 6:22 am

Jo det gör den. wwwroot/htdocs/sajt, eller..
Fel av mig, den ligger i wwwroot/htdocs/sajt/v15. Det borde väl inte räknas som roten även om det är huvudkatalogen för sajten? Det finns inget av sajten som ligger utanför v15 mappen iallafall.

Locked

Return to “Allmänna frågor”