Nackdel att installera 1.5.x idag?

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.5!
Locked
Gendish
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Wed May 30, 2012 9:42 pm

Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Gendish » Wed May 30, 2012 9:48 pm

Ska skapa en ny sida och är van vid Joomla 1.5.x och tänkte köra med det senaste paketet: 1.5.26.
Nu finns ju Joomla 2.5 ute, men jag känner mig inte lika kunnig inom den som jag är på 1.5.x, tycker det är stora skillnader och verkar som en hel del moduler och komponenter inte fungerar på 2.5?

Jag har tänkt att skapa en sida som kommer är tänkt att få många besökare och finnas uppe på nätet i flera år framåt. Vad tror ni om att köra med 1.5.x ändå? Finns det stora chanser att den kan bli hackad i framtiden med tanke på att det inte kommer att komma nya uppdateringar?

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Zello » Wed May 30, 2012 10:12 pm

Det går aldrig att bedöma den risken. Det är inte bara risken att bli hackad du får leva med. Du får även risken att driftsmiljön uppdateras på ett sånt sätt så att din webbplats inte fungerar alls.

Skillnader mellan 1.5 & 2.5. Att bygga en webbplats liknande en 1.5 i 2.5 är inget problem. Det är inte så stora skillnader. Det finns däremot en massa nya saker i 2.5 som du kan välja att använda eller inte.

Det blir ju heller inte lättare att kunskapsmässigt ta hoppet upp till 3.5 (eller 4.5) som kommer att vara den aktuella versionen när det är dags att bygga om siten om några år.

Tillägg som inte fungerar i 2.5! Ja det finns massor bland alla 9000 tilläggen som inte fungerar eller kommer att fungera med 2.5 och kommande versioner. Stirra dig inte blind på vissa tillägg. Flytta fokus till funktioner. Jag tror inte du kommer att sakna några funktioner med 2.5 och alla det tillägg som fungerar med den.

Slutsats:
Bygg i 2.5.4 och ta det "obehaget" att behöva lära lite nytt ;)
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Gendish
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Wed May 30, 2012 9:42 pm

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Gendish » Wed May 30, 2012 10:38 pm

Zello wrote:Det går aldrig att bedöma den risken. Det är inte bara risken att bli hackad du får leva med. Du får även risken att driftsmiljön uppdateras på ett sånt sätt så att din webbplats inte fungerar alls.

Skillnader mellan 1.5 & 2.5. Att bygga en webbplats liknande en 1.5 i 2.5 är inget problem. Det är inte så stora skillnader. Det finns däremot en massa nya saker i 2.5 som du kan välja att använda eller inte.

Det blir ju heller inte lättare att kunskapsmässigt ta hoppet upp till 3.5 (eller 4.5) som kommer att vara den aktuella versionen när det är dags att bygga om siten om några år.

Tillägg som inte fungerar i 2.5! Ja det finns massor bland alla 9000 tilläggen som inte fungerar eller kommer att fungera med 2.5 och kommande versioner. Stirra dig inte blind på vissa tillägg. Flytta fokus till funktioner. Jag tror inte du kommer att sakna några funktioner med 2.5 och alla det tillägg som fungerar med den.

Slutsats:
Bygg i 2.5.4 och ta det "obehaget" att behöva lära lite nytt ;)
Tack för ditt svar!
Ja det har du helt rätt i. Eftersom sidan kommer att vara flerspråkig så behöver jag använda mig av Joomfish, väldigt viktig tillägg för mig, men dessvärre så fungerar den inte med senaste 2.5. Vad föreslår du att jag ska göra? Kan man förövrigt använda en del tillägg från 1.0 samt 1.5 genom att göra 2.5 bakåtkompatibel via "plugin" - system legacy(?) som man tidigare kunnat göra?

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Zello » Thu May 31, 2012 5:56 am

Flerspråkighet finns inbyggt i Joomla 2.5.
Legacy är borta. Men som jag skrev så tänk funktion i stället för exakt ett visst tillägg.
Vad är det för tillägg (funktioner) du känner saknas?
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Gendish
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Wed May 30, 2012 9:42 pm

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Gendish » Thu May 31, 2012 12:49 pm

Zello wrote:Flerspråkighet finns inbyggt i Joomla 2.5.
Legacy är borta. Men som jag skrev så tänk funktion i stället för exakt ett visst tillägg.
Vad är det för tillägg (funktioner) du känner saknas?
Som jag nämnde i tidigare inlägget så är Joomfish väldigt viktig i nya sidan jag tänkt att skapa, men flerspråkighet finns inbyggt i Joomla 2.5 säger du, så jag antar att jag inte behöver Joomfish då och därmed inte oroa mig?

User avatar
JoomSverige
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Sun Jul 10, 2011 4:48 pm
Contact:

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by JoomSverige » Thu May 31, 2012 1:18 pm

Bara fördelar med J2.5, du känner absolut igen dig. Vill du inte använda de nya funktionerna så är hanteringen mer eller mindre samma.

Kolla in FaLang som är en fork av Joomfish, funkar med J2.5
www.ostraining.com/blog/joomla/multi-lingual-joomla/
http://www.joomlasverige.se
Ladda ner översättningar och läs om de senaste tilläggen till Joomla!
http://www.twitter.com/joomlasverige #joomlase

Gendish
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Wed May 30, 2012 9:42 pm

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Gendish » Thu May 31, 2012 1:23 pm

JoomSverige wrote:Bara fördelar med J2.5, du känner absolut igen dig. Vill du inte använda de nya funktionerna så är hanteringen mer eller mindre samma.

Kolla in FaLang som är en fork av Joomfish, funkar med J2.5
http://www.ostraining.com/blog/joomla/m ... al-joomla/
Ja, jag börjar faktiskt få grepp om det här. Det är bara ögonen som behöver vänja sig efter alla dessa år med 1.5x :)
Tack för ditt tips! Men behövs FaLang eller räcker det med Joomla's egna, nya flerspråkighet? Vad kan FaLang göra som Joomla's inbyggda variant inte kan?

User avatar
JoomSverige
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Sun Jul 10, 2011 4:48 pm
Contact:

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by JoomSverige » Thu May 31, 2012 1:30 pm

Oj, så svårt o förklara. Joomlas egna bygger på att du skapar ett objekt per språk; en artikel, ett menyobjekt osv (många dubbletter blir det), som du sedan definierar att den tillhör ett visst språk. FaLang/Joomfish har ju mer en form av kontrollpanel.
http://www.joomlasverige.se
Ladda ner översättningar och läs om de senaste tilläggen till Joomla!
http://www.twitter.com/joomlasverige #joomlase

Gendish
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Wed May 30, 2012 9:42 pm

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Gendish » Thu May 31, 2012 1:43 pm

JoomSverige wrote:Oj, så svårt o förklara. Joomlas egna bygger på att du skapar ett objekt per språk; en artikel, ett menyobjekt osv (många dubbletter blir det), som du sedan definierar att den tillhör ett visst språk. FaLang/Joomfish har ju mer en form av kontrollpanel.
Får nog göra en testsida och testa mig fram lite, men det känns som att jag kommer köra på med FaLang eftersom den ser i princip ut som Joomfish, något som jag sedan tidigare har erfarenhet av.

Hur är det när det kommer till de olika språken? Svensk översättning finns ju idag till 2.5.x.
Men däremot så finns det andra språkpaket som inte uppdaterats till senaste 2.5.x utan finns i 1.5.x. Kan man fortfarande använda dessa även till Joomla 2.5?

Gendish
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Wed May 30, 2012 9:42 pm

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Gendish » Mon Jun 04, 2012 4:40 pm

Har lite funderingar ang. nya språkfiltret som finns bland pluginsen. Har inte riktigt förstått inställningarna.

Språkval för nya besökare: frontend-språk - webbläsarinställning
Automatiskt språkval: Nej - Ja
Menykopplingar: Nej - Ja
Ta bort språkkoden från URLen: Nej - Ja
Lägg till alternativa metataggar: Nej - Ja

Förklaringen man får när man för över pilen känner jag inte att det ger mig något.

Så vad menas med dessa inställningar? Vore väldigt snällt om någon kunde förklara lite detaljerat.

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Nackdel att installera 1.5.x idag?

Post by Zello » Mon Jun 04, 2012 5:42 pm

Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum


Locked

Return to “Allmänna frågor”