Hur få till enkel "dokumenthantering" för slutanvändare från front end?

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.5 och administratörsdelen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
trimmades
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Hur få till enkel "dokumenthantering" för slutanvändare från front end?

Post by trimmades » Wed Oct 10, 2007 2:36 pm

Hej,

Är nybörjare på Joomla, CSS och PHP men har efter ett par dagar, utifrån en Joomlart template, lyckats få till en sida med innehåll samt utseende som jag är nöjd med.

Nu vill jag dock att icke- administratörer via front end ska kunna publicera dokument på ett så enkelt sätt som möjligt. Antar att jag har missat något här eftersom man kan sätta "author" och så vidare- rättigheter för front end när man skapar en user. Dessutom antar jag att man inte ska behöva jobba från back end som en vanlig slutanvändare i ett CMS- system?

Vore supertacksam för tips om hur jag får till detta!

/Niclas

jariw2
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Hur få till enkel "dokumenthantering" för slutanvändare från front end?

Post by jariw2 » Wed Oct 10, 2007 7:32 pm

Skapa ett nytt menyalternativ på Registrerad nivå, som är av typen Intern länk->Artiklar->Layout över inlämnade artiklar
Last edited by jariw2 on Wed Oct 10, 2007 7:41 pm, edited 1 time in total.

trimmades
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by trimmades » Thu Oct 11, 2007 6:29 am

Tack jariw2!

LeTh
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by LeTh » Sat Nov 03, 2007 3:28 pm

Min fråga är liknande, eller kanske rentav samma, jag är inte säker på att jag fattat frågan rätt, och inte svaret heller (känner mig lite dum...)

Jag är helt ny på Joomla, och jag har förstått att allting inte är helt färdigt i 1.5, men tyckte ändå att det var lika bra att satsa på det direkt. Med hjälp av mycket trial&error börjar jag få grepp om det mesta, eller iaf så mycket som jag behöver till att börja med. Men så var det det här med användare...

Jag har lagt till en användare som "author" och med den inloggningen tagit mig till "submit an article"-sidan. Väl där slog det mig att jag är i stort behov av att kunna begränsa dessa användares rättigheter att posta artiklar till vissa sektioner eller kategorier. Jag kan inte hitta något ställe där man sätter sådana rättigheter, varken i User Manager eller Section Manager. Finns verkligen inte den möjligheten?

Och sedan kommer nästa del... Såvitt jag kan förstå kan en "author" inte varken publicera sin artikel eller komma åt den igen för att göra ändringar. Ska det vara så eller är det något som inte är implementerat än? Eller behöver jag använda någon plugin? Eller är det bara jag som fattar väldigt trögt....

jariw2
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by jariw2 » Sat Nov 03, 2007 6:16 pm

LeTh wrote:Jag har lagt till en användare som "author" och med den inloggningen tagit mig till "submit an article"-sidan. Väl där slog det mig att jag är i stort behov av att kunna begränsa dessa användares rättigheter att posta artiklar till vissa sektioner eller kategorier. Jag kan inte hitta något ställe där man sätter sådana rättigheter, varken i User Manager eller Section Manager. Finns verkligen inte den möjligheten?
Sätt de sektioner/kategorier till "Special" som du inte vill att författaren skall ha tillgång till.

LeTh wrote:Såvitt jag kan förstå kan en "author" inte varken publicera sin artikel eller komma åt den igen för att göra ändringar. Ska det vara så eller är det något som inte är implementerat än? Eller behöver jag använda någon plugin? Eller är det bara jag som fattar väldigt trögt....
"Publisher" kan publicera iaf. Redigera artiklar kan man göra, de man har rättighet att redigera från frontend har en pen-ikon (oftast i övre vänstra hörnet av artikeln).

LeTh
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by LeTh » Sat Nov 03, 2007 8:46 pm

Tack för svaret, men...
jariw2 wrote:
Sätt de sektioner/kategorier till "Special" som du inte vill att författaren skall ha tillgång till.
Den enda större skillnad det verkar göra är att artiklar i sektionen inte blir publika. Och det var ju inte riktigt meningen. Som inloggad kan användaren fortfarande välja den sektionen till sin artikel.
jariw2 wrote: "Publisher" kan publicera iaf. Redigera artiklar kan man göra, de man har rättighet att redigera från frontend har en pen-ikon (oftast i övre vänstra hörnet av artikeln).
Jag tänkte fel där, och fick för mig att author var en högre nivå av front-end user än publisher. Så när jag nu gjort om min author till en publisher så kan han förstås både publicera och redigera. Problemet är bara att han nu kan redigera även andras artiklar...

Grejen är att jag har kanske tio användare som alla ska ha möjlighet att lägga till artiklar (som förmodligen alltid kommer att vara publika). MEN var och en i sin/sina sektioner eller ännu hellre kategorier! Jag vill inte tänka på den röra som högst troligt kommer att uppstå på sajten om alla kan lägga artiklar lite hur som helst... Dessutom måste alla kunna skapa menyobjekt till sina artiklar, annars är jag i stort sett kvar i min nuvarnade sits där allt material mailas till mig och jag förväntas ha jour 24/7 för att få ut det.

Jag har svårt att tro att jag är den första och enda som behöver dessa funktioner, det var något jag tog för givet att det fanns?!

Jag var först inne på att använda mig av Wordpress som CMS, eftersom jag är väl förtrogen med det både när det gäller funkionalitet och hur det är uppbyggt rent kodmässigt. Men tänkte sen att det vore dumt om jag inte åtminstone testade ett renodlat CSM. Och Joomla skulle helt klart ge en hel del fördelar gentemot WP. Dock inte när det gäller användarhanteringen. Men jag är inte beredd att ge upp än!

Locked

Return to “Användning och administration”