Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.5 och administratörsdelen.
Locked
GustavF
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 7
Joined: Sun Oct 08, 2006 2:24 pm

Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Post by GustavF » Thu Nov 20, 2008 10:33 pm

Hej,

Har ett menyobjekt av typen "Kategori - Blogglayout". Under "Parametrar - Avancerat" har jag valt alfabetisk sortering. Problemet är att åäö sorteras som om de var a & o.

Finns det någon lösning på detta eller någon workaround? Annat än att sitta och manuellt sortera artiklarna i ordning då och sen välja att sortera efter "Sortering". Blir lite tradigt när det är runt 100 artiklar :P

Tack på förhand

marie81
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 53
Joined: Mon Sep 08, 2008 6:44 am

Re: Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Post by marie81 » Fri Mar 13, 2009 9:05 am

Jag har exakt samma problem!

Tanken med sidan jag bygger är att kunden själv ska kunna lägga till produkter och då är det ju smidigast att produkterna automatiskt lägger sig rätt (i bokstavsordning). Men som det är nu lägger sig en produkt med ett produktnamn som börjar på Å först.

Inte någon som vet en lösning på detta??

GustavF
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 7
Joined: Sun Oct 08, 2006 2:24 pm

Re: Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Post by GustavF » Wed Apr 22, 2009 9:09 am

Jag bumpar det här igen. Inga andra svenskar som har problem med det här?

borealiz
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Sun Jun 21, 2009 6:24 pm

Re: Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Post by borealiz » Sun Jun 21, 2009 6:26 pm

Jag har samma problem, jag importerade en lista med saker med hjälp av Jix komponenten och först så klipptes alla värden bort som hade å ä ö. Jag lyckades lösa det med att använda HTML koderna istället ä osv. Det gick bra att importera men då hamnade alla värden som började med å ä ö vid toppen av listan, för att de ses som special tecken. Jag ändrade ett av värdena som började på Ö och då hamnade den efter O. Så nu letar jag efter en bra lösning jag också.

borealiz
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Sun Jun 21, 2009 6:24 pm

Re: Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Post by borealiz » Sun Jun 28, 2009 11:48 am

Vet inte om ni lyckats lösa detta själv men jag har lyckats på min Joomla installation i alla fall. Jag började tänka att det kanske inte hade med Joomla att göra, att det kanske fanns en språkinställning på PHP eller mySQL.

Som jag misstänkte så var min databas inställd på UTF8 tecken läsning, jag ändrade det till Latin1-Swedish och nu fungerar sortering för mig.

Taz_1999
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 21
Joined: Sun Jan 14, 2007 8:40 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Post by Taz_1999 » Thu Jun 09, 2011 9:22 am

Återupplivar denna gamla tråd från 2009 jag hittade när jag sökte på detta problem. Jag har nämligen funnit en mycket bättre lösning än den som föreslås ovan. Det finns många fördelar med att låta Joomla! köra med Unicode, det är framtiden och Latin1 är stenålders vid det här laget.

Det enda du behöver göra är att för nya Joomla-installationer, ange Kollationering till utf8_swedish_ci, det är kollationeringen som gör att sorteringen blir som den skall enligt respektive språks standard.

Om databasen har rätt kollationer, så bör sedan alla tabeller som skapas i den få samma, och även alla fält i tabellerna.

Om du som jag redan har skapat en Joomla-site, så behöver du byta kollationering på databas och tabell (främst de som heter jos_sections, jos_categories, jos_content till utf8_swedish_ci. Men det räcker inte enligt mina experiment. Även fälten i dessa tabeller behöver få ny kollationering.

Med verktyg som tex PHPMyadmin (som jag antar att du kan få tillgång till) så är det lätt att ändra kollationering på databas, tabell och fält.

Databas: Klicka på databasen namn, sedan fliken Operationer, längst ner står kollationering. Ändra där.
Tabell: Klicka på databasens namn, fliken Struktur, på samma rad som tabellens namn (tex jos_content, jos_categories, eller jos_sections) finns det en ikon i kolumnen för åtgärder som betyder Struktur klicka på den, sedan fliken Operationer, där finns kollationering under Tabellalternativ. Ändra där.
Fält: Klicka på databasens namn, fliken Struktur, på samma rad som tabellens namn (tex jos_content, jos_categories, eller jos_sections) finns det en ikon i kolumnen för Åtgärder som betyder Struktur klicka på den och du får en lista över alla kolumner i tabellen. På samma rad som tex title, så finns en ikon "Ändra", klicka på den och där hittar du kollationeringen för den kolumnen. Ändra där.

Eller så kör du kommandon som liknar dessa, på databas, tabell och fältet titel (i tex jos_content, jos_sections, jos_categories) i något lämpligt administrationsverktyg för MySQL.

ALTER DATABASE `TabellensNamn` DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_swedish_ci
ALTER TABLE `jos_content` DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_swedish_ci
ALTER TABLE `jos_content` CHANGE `title` `title` VARCHAR( 255 ) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_swedish_ci NOT NULL DEFAULT ''

Det KAN även vara så att det enda man behöver ändra är kollationeringen för fälten man vill ha sortering korrekt för åäö och kollationeringen för databas och tabell spelar ingen roll. Men det har jag inte provat.

CorinnaM
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 28
Joined: Wed Jul 04, 2012 10:07 am

Re: Alfabetisk sortering och svenska tecken (åäö)

Post by CorinnaM » Sun Jan 13, 2013 5:17 pm

Hej Taz_1999,

Tack att du tog dig tid att dela med dig av dina erfarenheter. Det var första gången jag mixtrade med databasen. Fast det har inte hjälpt på min sida. Jag söker vidare, men tack ändå!


Locked

Return to “Användning och administration”