Går inte logga in på admin, trots rätt lösen.

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.5 och administratörsdelen.
Locked
maria_janzon
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Nov 30, 2011 3:50 am

Går inte logga in på admin, trots rätt lösen.

Post by maria_janzon » Wed Nov 30, 2011 4:07 am

Hej,
Jag hoppas jag skriver i rätt "arkiv" nu, är helt ny här på sidan, hoppas verkligen på få hjälp!

Jag har suttit och kollat igenom ett antal trådar här på sidan, testat de mesta utan lösning på problemet.

Mitt problem:
Jag försöker logga in på min admin sida. Jag är 100% säker på att jag har rätt lösenord/användarnamn. (Har för övrigt testat byta mitt lösenord/användarnamn i min MSQL-databas, ifall de var fel) Jag skriver i mitt användarnamn och lösenord, klickar på "Logga in", det som händer är att sidan hämtas på nytt och allt jag fyllt i/skrivit försvinner. Testar igen - säkert 3-4 gånger, utan att uppdatera sidan - funkar inte. Testar också i andra webläsare - samma problem. Skriver jag däremot fel lösenord eller användarnamn kommer felmeddelande "Användarnamn och lösenord stämmer inte överens" upp.

Jag kan inte förstå vad jag har gjort, har "av-aktiverat" en del moduler samt plugins, minns tyvärr inte vilka. Men man tycker att det inte borde påverka sidans admin? Har för övrigt installerat modulen "VirtueMart" ifall de kan ha något med saken att göra.

Jag vill verkligen inte sitta och göra om sidan/installera på nytt, har lagt ner MÅNGA timmar på sidan. Jag är för övrigt helt ny med Joomla, precis "satt mig in i det". Har du någon lösning på problemet, prata med mig som jag vore en bebis, för jag är inte alls haj på när det gäller mysql, databaser, etc.

Grymt stort tack på förhand till den som kan hjälpa mig!

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Går inte logga in på admin, trots rätt lösen.

Post by Zello » Wed Nov 30, 2011 6:00 am

Hej och välkommen!
"har "av-aktiverat" en del moduler samt plugins" Det är nog där problemet ligger. En gissning är att du avaktiverat den plugin som hanterar just behörighetskontrollen vid inloggning. Du kan via databasen manuellt aktivera plugin. Gå in i tabellen xxx_plugins (xxx= ditt prefix) och kontrollera att pluggen "Authentication - Joomla" är aktiverad.

Om det inte är det som är problemet kan det vara så att det är nåt fel med VM-installationen. Men efter visa fel är avslaget i PHP-installationen på servern så ser du inte felmeddelandet. Kolla i så fall med ditt hotell om och hur det går att slå på detta så att du ser felmeddelandet.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

maria_janzon
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Nov 30, 2011 3:50 am

Re: Går inte logga in på admin, trots rätt lösen.

Post by maria_janzon » Wed Nov 30, 2011 12:20 pm

Okej!
Det vore väldigt snällt om jag kunde få en lite mer detaljerad beskrivning.
Mitt "prefix" snackar vi om min domän då? För de enda jag kan hitta på sidan är, alltså i min mysql databas:
jos_plugin
bak_plugin

Kan klicka mig in på båda, men hittar ingen "Authentication - Joomla"

maria_janzon
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Nov 30, 2011 3:50 am

Re: Går inte logga in på admin, trots rätt lösen.

Post by maria_janzon » Wed Nov 30, 2011 12:22 pm

Jag ger dig gärna mitt lösenord och användarnan till ftp'n/webhotellet/etc om de är lättare att hjälpa mig den vägen!

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Går inte logga in på admin, trots rätt lösen.

Post by Zello » Fri Dec 02, 2011 7:41 pm

Kolla PM!
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum


Locked

Return to “Användning och administration”