Upplösning uppladdade bilder

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.5 och administratörsdelen.
Locked
lobsien
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sat Jan 19, 2013 9:09 pm

Upplösning uppladdade bilder

Post by lobsien » Sat Jan 19, 2013 10:12 pm

Hej. Har en fråga ang upplösningen på mina bilder. Jag har dom i upplösning 300 men när dom visas i galleriet är dom 72. Tycker då dom blir lite pixlade. Har letat i inställningar till Phoca galleriet men hittar inget som kan ändras. Jag vill inte att det ska ändras från min ursprungliga upplösning vid uppladdning oavsett vad jag har valt i photoshop. Hoppas någon förstår min fråga. Har sökt här i forumet. Även försökt googla men lyckas inte hitta information om detta./ Lobsien

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30923
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by Per Yngve Berg » Sat Jan 19, 2013 11:55 pm

I Phoca Gallery's kontroll-panel, tryck inställningar uppe till höger. Där kan du sätta storlek på de visade bilderna.

lobsien
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sat Jan 19, 2013 9:09 pm

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by lobsien » Sun Jan 20, 2013 9:37 am

Tack Per Yngve. Ditt tips är jag med på. Men jag söker efter upplösningen. Jag vill inte att den per automatik ska vara 72 dpi. Om jag laddar upp en bild med upplösning 300 dpi så när jag sedan plockar in samma bild från phoca galleriet i photoshop och tittar på bildstorlek så är den 72 dpi. Varför? Jag har inte gjort bilden i 72 dpi. Har sett andra gallerier och där är bilderna väldigt mycket mer jämna i skärpan vilket försvinner för min del mellan uppladdningen till visningen i mitt galleri. Tittar jag på bilden på datorn i original så är den knivskarp men helt annorlunda i phoca galleriet. Dom känns mer korniga och jag tror det beror på 72:an som jag inte vill ska ske men på något sätt sker automatiskt. Svårt att förklara men hoppas du förstår hur jag menar./ Lobsien

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30923
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by Per Yngve Berg » Sun Jan 20, 2013 9:51 am

När du lastar ner bilden, skal du få samme originalet som du lastad up. Du måste titta på en forminskning som är gjord av Galleriet. Storleken på stor, mellanstor och liten thumbnail sätter du var jag sade. Det er endast storlek som sätts. Ingen dpi.

lobsien
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sat Jan 19, 2013 9:09 pm

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by lobsien » Sun Jan 20, 2013 11:20 am

Hej igen Per Yngve. Tack för dina svar. Jag är helt med på vad du menar men faktum kvarstår: Jag har en bild ex 800x600 px med upplösning 300dpi i min dator. Om jag öppnar den i photoshop och tittar på bildstorlek så står det exakt dessa uppgifter. När jag sedan laddar upp samma bild i galleriet och tittar på den i full storlek och högerklickar för att spara ner den på skrivbordet för att sedan öppna i photoshop igen. Då är bildstorleken exakt rätt 800x600 px men med 72 dpi. Kanske tänker jag fel någonstans i upplösningsdjungeln men faktum kvarstår 300 dpi blir helt plötsligt 72 dpi på exakt samma bild utan min önskan./ Lobsien

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30923
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by Per Yngve Berg » Sun Jan 20, 2013 11:49 am

Det är här du gör fel. Om du höger-klikkar på bilden, er det thumnail som visas som du laddar ner.
Använd nedladdnings-ikonet nere till höger. Det är en disk med grön pil.

lobsien
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sat Jan 19, 2013 9:09 pm

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by lobsien » Sun Jan 20, 2013 12:05 pm

http://www.lobsienfoto.se/index.php?opt ... &Itemid=56
Kolla gärna länken till min hemsida. Är det så att du menar att jag högerklickar på dessa? Det är inte där jag är utan jag menar när jag väljer att titta på en av dessa bilder i bildspelet dvs jag klickar på en av dessa bilder för att få full storlek. Det är där jag sparar ner. Alltså inte på thumnail i det läget som länken visar. Bara för att förtydliga. Och då menar jag att upplösningen inte är samma som jag hade när jag laddade upp min bild. Den har ändrats från 300 till 72 dpi. Måste finnas någon inställning som gör detta eller är jag helt ute och cyklar?

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30923
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by Per Yngve Berg » Sun Jan 20, 2013 12:21 pm

Nedladdnings-ikonet visas inte på din sajt. Det skal stå till höger om förstörelseglaset.

I inställningar->display->Display Download Icon

lobsien
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sat Jan 19, 2013 9:09 pm

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by lobsien » Sun Jan 20, 2013 1:41 pm

Kanon. Jag ordnade nedladdningsikonen utan problem. Då påstår jag följande: När jag väljer att se mina bilder i ett album i full storlek i bildspelet så visas samtliga bilder med 72 dpi dvs thumbnail. Har jag rätt? Jag har sparat ner en version av varje dvs. högerklick på bilden i bildspelet samt högerklick med nedladdningsikonen som du nämnde. Skillnaden när man jämför dessa bilder i photoshop är enorm. Helt riktigt så är upplösningen rätt som var i originalet när jag väljer att ladda ner med din ikonlösning men den bild som visas i full storlek i bildspelet är garanterat den som är 72 dpi. Dom är exakt lika bleka i färg och skärpa medan den som sparats med rätt upplösning är skarp och mycket bättre i färgerna och allt. Bifogar länk min dropbox för att visa skillnaden.
https://www.dropbox.com/sh/j1zuixo6h2hioa1/kAqujd7VNu
Öppna gärna båda i bildprogram och jämför upplösningen. Om du orkar givetvis. Kan min teori stämma att när bilderna visas i full storlek i bildspelet så är dom som thumbnailen dvs 72 dpi eller har jag totalt fel?

lobsien
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Sat Jan 19, 2013 9:09 pm

Re: Upplösning uppladdade bilder

Post by lobsien » Sun Jan 20, 2013 1:45 pm

Måste öppna dom i typ photoshop annars ser man inte skillnaden om man bara jämför i dropboxen/Lobsien


Locked

Return to “Användning och administration”