uppdatering - Jag blir nervös

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
sunnie
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

uppdatering - Jag blir nervös

Post by sunnie » Sun Jul 18, 2010 3:17 pm

För några år sedan blev jag av med en site som hackades pga av att jag inte kunnat uppdatera den. Den sista attacken var det en rolig fan som rensade hela biblioteket på servern. Jag hade gett mig ut på resa och min lapptop rymde inte allt jag hade i mina maskiner hemma som dessutom skrotades.

Jag har tagit mer eller mindre dagliga backuper på mina två sidor. Men häromsistens när jag kollade efter hur man återtog backup kom jag inte på det. För att vara på den säkra sidan bör jag kanske dessutom kopiera över backup-filerna till min lokala dator. När jag kollade idag hittade jag dem inte.

Nåväl, no big deal, blir det bara lite svalare löser jag säkert de bitarna också.

Nu till frågorna:

Om min sida blir hackad. Kanske helt enkelt raderad. Om jag då sätter upp en ny grund, Joomla, och läser in backupen? Får jag tillbaka apps, mods och plugins? Eller måste jag lägga in allt på nytt?

Dokumenten om uppgradering rekommenderar att man sätter upp ytterligare en site så lik originalet som det bara går och testar uppgraderingen där. Det var inte lite det. Jag har hängt på så mycket att plimsollmärket redan ligger under vattenlinjen.

Om det inte går bra att uppgradera kopian. Vad gör jag då? Får jag i uppgraderingen veta vad som gick fel?

Hur stor är risken att det går åt helvete om jag uppdaterar den skarpa versionen direkt?

Plötsligt har jag kommit på varför jag inte ens försökte sätta upp den gamla sidan. Varför jag tappade intresset för internet och tyckte mig se enbart skit på nätet. Varför jag under lång tid enbart läste nättidningarna på nätet.
sunnie

http://www.författarlyan.com

oxiepagen
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: uppdatering - Jag blir nervös

Post by oxiepagen » Tue Aug 03, 2010 11:13 pm

Till en början med, vilken version använder du, eftersom du nämner i texten att du ska uppdatera till en skarp version.

Så länge du har alla filer och databas på din lokala dator och din sida blir hackad så ska det inte vara några problem att slänga upp sidan igen.

Men om du har den senaste versionen av Joomla (som idag är 1.5.20) så är risken mindre att din sida blir hackad. Sen om du kör med "pirat saker" som komponenter, plugin eller moduler så kan det finnas risk att folk kommer in via det hållet.
Mvh / Regards
Andreas Lindvall - Moderator Swedish forum
http://www.oxiepagen.se

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”