Data/Migrations fråga.

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
Ekorren12
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Data/Migrations fråga.

Post by Ekorren12 » Mon Jul 19, 2010 1:10 pm

Hejsan.

Jag "driver" mötesplats för folk drabbade av en viss sjukdom. Mötesplatsen är helt gratis och jag är inget annat än en glad amatör som försöker göra det bästa av situationen så vi har en mötesplats.

Idag ligger sidan på ett CMS system som heter PAWS, som inte utvecklas längre.
http://www.afrenchtouch.org/Paws/

Jag inbillar mig om att det borde finnas något program där man kan välja en kolumn i gamla siten och visa vart samma information ska ligga på nya siten. Så att jag kan flytta med mig alla forumsinlägg, och vilka som skapat dem osv.

Finns det något sådant som är lätt att förstå, gärna opensource?

Eller är detta ett stort jobb som man bör anlita någon till ? Isåfall vad tror ni att det kan kosta ?

Jätte tacksam för svar.
//Rickard

Ekorren12
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Re: Data/Migrations fråga.

Post by Ekorren12 » Mon Dec 13, 2010 11:07 am

Ingen som har något förslag ?

Skulle verkligen behöva flytta användarkonton & forums trådar/inlägg till en joomla site.

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Mon Dec 13, 2010 12:06 pm

Hej
Det här är nackdelen med cms som det inte finns utveckling för. Oftast byggs det migrerings skript för att exportera data till andra system. Har inte hört talas om PAWs tidigare, googlade lite men hittade inget vettigt. Ev måste kanske en programmerare utveckla ett sådant, vilket kan kosta timmar.
Är det många användare? Inlägg i forum etc...
Kan du inte börja från början med en Joomla, nytt forum etc. Det gamla forumet som man stänger ner för inlägg kan ha en egen meny och ligger inbäddad i din joomla. Bara förslag från mig

/Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Ekorren12
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by Ekorren12 » Mon Dec 13, 2010 12:28 pm

Hej Mia.

Tack för att du tar dig tid med dina tankar.

Idag har siten ca 4800 medlemmar varav 20-30% är spambots som registrerat sig.
Forumet har ca: 2000trådar och nästan 20 000 inlägg (fritt från spam).

En viktig del av forumet är just att folk kan läsa hur andra har hanterat sina besvär och hitta tröst i att man inte är ensam. Så att bli av med allt de som andra skrivit vore extremt tråkigt.

Eftersom många av användarna skäms för sin åkomma så är forumet endast tillgängligt för registrerade medlemmar, skulle jag sedan flytta ner nuvarande som en "subdomän" och integrera det i joomla, så måste jag "öppna" forumet för alla. Vilket de flesta inte vill. Så det blir lite lurigt.

Om du skulle gissa pratar vi månader för en sådan migration eller ett par dagar ?
Skulle kunna tänka mig att tigga pengar av användarna för att anlita en firma, men då bör jag kunna redovisa från början vilka utgifter man pratar om.

Mvh Rickard

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Mon Dec 13, 2010 2:31 pm

Ekorren12 wrote: Eftersom många av användarna skäms för sin åkomma så är forumet endast tillgängligt för registrerade medlemmar, skulle jag sedan flytta ner nuvarande som en "subdomän" och integrera det i joomla, så måste jag "öppna" forumet för alla. Vilket de flesta inte vill.
Nej du behöver inte öppna upp det för alla. Om du väljer att skapa ett nytt forum så kan du sätta vilka rättigheter du vill. Om man sedan skapar en meny där man bäddar in det gamla forumet i en "wrapper" så kan man ha menyn synlig endast när man är inloggad.

Hur långt tid det skulle ta är omöjligt att säga innan man sett hela projektet. Det är ju mycket som ska tillkomma tex design.

Vilket hotell använder du idag? Kan man köra joomla där? Lite såna frågeställningar måste man göra.

Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.

//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Tue Dec 14, 2010 7:34 am

Hej Rickard!

Jag gillar den här typen av ideella projekt. Stor heder till dig :) :) !
Jag kan titta lite på hur pass stort jobb detta är. Jag har gjort liknande flytter tidigare. Jag återkommer (det kanske tar nån vecka eller två.) Jag har lite annat som måste "landas" först.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”