Problem med Akeeba eXtract Wizard "Panik"

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Problem med Akeeba eXtract Wizard "Panik"

Post by Lowi » Sat Sep 04, 2010 3:05 pm

Hej!
Jag har fått som jag tror Index fel i jos filerna antingen så finns det inte något index eller så finns det för många index. Jag har skrivit mer under denna tråd Kategori: Komponenter, moduler och plugin Tråd: Panik problem med JEvent och DT Register. Eftersom jag inte lyckats lösa detta problem så måste jag nu för söka ladda upp min backup.

Jag har i flera dagar försökt att göra restore på min site som jag backat upp med Akeeba backup.

Jag har försökt att köra Kickstart men får bara "An error occured
Could not open /customers/dansplatsen.se/dansplatsen.se/httpd.www/installation/css/img/btn_next.png for writing." Det får jag när jag kör på Directly.När jag kör med FTP så får jag följande"Invalid AJAX data received:".Jag har försökt köra kickstart på både MAC och Windows 7 men jag får samma felsvar. :'(

Och nu försöker jag köra med Akeeba eXtract Wizard och packa upp filerna på min Mac men den säger bara att att "Now extracting/users/minanvändare/minsitemapp/filnamnet.jpa to /user/minanvändare/minmapp där jag vill ha den.
Det känns som det är någon form av rättighetsproblem. När jag har skrivit i forumet hos Akeeba så svara han att man skall köra programmet som med admin rättigheter. Är det någon som vet hur man ställer in det. Jag är ju admin på min dator men han säger där att programmet skall köras som admin, jag fattar inte.
Tråden hos Akeeba finns här: http://www.akeebabackup.com/forum/25687 ... 487#p35487

Kanske någon förstå bättre vad han menar. Jag känner mig helt hjälplös så snälla någon som kan hjälpa

Lotta
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Re: Problem med Akeeba eXtract Wizard "Panik"

Post by Akarr » Mon Sep 06, 2010 7:14 am

vet inte windows 7 ,men i Vista så kan du högerklicka på ikonen och kör som administrator. den funktionen borde finnas i windows 7 oxo tror jag. dena funktion finns i XP och Vista så den borde finnas i windows 7

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Mon Sep 06, 2010 9:41 am

Tack för ditt svar men jag skulle behöva veta hur jag gör på MAC

Tac på förhand

Lotta
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Mon Sep 06, 2010 10:48 am

På Mac kan du inte "run as.." utan måste ge programmet admin rättigheter även om ditt konto är admin. så du måste ge Akeeba dom rättigheterna--

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Mon Sep 06, 2010 11:52 am

Hej igen!

Ursäkta en dum en då. Men vet du hur man gör det? Jag har inte haft Mac:en så länge så jag kan inte den så bra:-)
Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Mon Sep 06, 2010 11:59 am

jag kan ha fel men har du kollat att du har admin rättigheter på ditt konto? gp in i terminalen och kolla

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Mon Sep 06, 2010 1:10 pm

Jag får göra det ikväll när jag kommer hem då:-)
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Tue Sep 07, 2010 4:56 am

Akarr wrote:jag kan ha fel men har du kollat att du har admin rättigheter på ditt konto? gp in i terminalen och kolla
Ja nu har jag kollat att jag är admin och det är jag.

Har du några andra bra tips hur jag skall göra.

Tack Lotta
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Tue Sep 07, 2010 10:41 am

Verkar vara som jag svamlar mest kanske.. vad säger programmet när du startar det?

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Tue Sep 07, 2010 11:18 am

Det säger inget alls tyvärr. Men nu har jag försökt med en äldre backup. Det verkar som den extraherar nu så jag får väl se om jag får upp sidan med den istället.

Tack för ditt engagemang
Lotta
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Tue Sep 07, 2010 11:23 am

hoppas det funkar då.. vad jag inte förstår är varför skulle Akeeba behöva köras i admin mode när du kopplar upp dig via ftp till din server för att återställa en backup. då verkar det snarare vara att det på serversidan är skrivskyddat eller nåt. eller att du öppnar nån port som systemet på din sida inte gillar och vill då ha admin rättigheter.

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Tue Sep 07, 2010 11:46 am

Nja Akeeba eXtract wizard packar upp hos mig först sen ftp:ar jag upp dom om jag inte använder kickstart men den fick jag inte igång heller. Så det var nog något med backup filen dom var fel skulle jag tro.

Lotta
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Tue Sep 07, 2010 11:50 am

så du fick det att funka nu?

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Tue Sep 07, 2010 1:07 pm

Ja jag hoppas det är inte riktigt klar än. För när den var uppladdad så var ursprungsfelet fortfarande kvar. Så nu testade jag att ta bort hela sure först för att sen ladda upp backupen så får vi se om det fungerar :-)
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Wed Sep 15, 2010 7:10 pm

Lowi wrote:Ja jag hoppas det är inte riktigt klar än. För när den var uppladdad så var ursprungsfelet fortfarande kvar. Så nu testade jag att ta bort hela sure först för att sen ladda upp backupen så får vi se om det fungerar :-)

Nu funkar backup filern i allafall.
Det funkar fortfarande inte att kör Kickstart eller Akeeba eXtrat Wizard
Har varit i kontakt med One.com för att se om det är något med rättigheterna.

Jag är helt fast här jag tycker att jag har provat det mesta. Finns det någon som har tips.
Felsvaret är /httpd.www/installation/css/img/btn_next.png for writing. När man kör direkt överföring och när man kör FTP så får man
An error occured
Invalid AJAX data received:
:'(
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Wed Sep 15, 2010 7:15 pm

satt och läste lite på akeebas forum om detta och skickade över en backup. nu vet jaginte om jag gjorde rätt eller inte men fick inget fel. jag körde direkt och då laddade jag upp via ftp backup filen som jag hade lokalt. så när den frågade efter filen så var det en dropdown meny där man kunde välja backupfilen och köra direkt.

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Wed Sep 15, 2010 7:25 pm

Ja så har jag också gjort. Jag FTP upp filen till rooten och sen lade jag även Kickstartfilen där.
Jag gick sen till browser fönstret och skriv in minsite.se/kickstart.php men det är när jag försöker köra själva extrakt filen sen som det inte fungerar.
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Wed Sep 15, 2010 7:32 pm

jag vet inte riktigt. men mina joomla filer låg redan i rootkatalogen så jag gjorde bara en backup rakt på dom.

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Wed Sep 15, 2010 7:47 pm

Ja det får jag att funka nu men däremot inte att extrahera en restore
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Wed Sep 15, 2010 8:06 pm

jag e ingen expert på akeeba.. nu känns det kanske som man måste lära sig och få det att funka innan man stöter på en krash..

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Thu Sep 16, 2010 2:47 pm

Lowi wrote:Ja det får jag att funka nu men däremot inte att extrahera en restore
hej igen. nu fick jag det att funka lokalt och online utan problem. jag säger stegen jag gick igenom för att få det att funka.

1. flyttade över alla kickstart.php filer med '.ini för språkversioner
2. flyttade över min backup till rootfolder
(så både kickstart med *.ini filer samt backupfilen ligger i rootkatalogen på servern. inget annat låg där.)

3. skriver in http:\\www.minhemsida.com/kickstart.php
(då öppnas akeeba kickstart där jag valde backupfilen som borde vara den enda som syns i dropdown fönstret.)

4.kör igång den.

när den är klar.. :)

5. skriv nu in http:\\www.minhemsida.com
nu ska en restoration starta där du säger åt den vilka inställningar du ska ha precis som när du installerade joomla från scratch. det mesta är ifyllt kolla lösenord och databas namn och sånt stämmer och övriga inställningar,password och dylikt du har. klicka next step för att gå vidare och den kör din restoration.

6. glöm inte att radera installations katalogen precis som när du gjorde joomla första gången.

7. logga in på din hemsida och kör på :)

det funkade för mig. och jag har testat det att från en lokal backup köra upp det på en annan site oxo och det funkade kanon. den skrev över databasen och allt.

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Thu Sep 16, 2010 3:55 pm

nu sket det sig lite igen. ska testa 2 saker. först att köra med ett äldre kickstart 2.41 och alternativt att extrahera alla backupfiler och sen starta restoration direkt. med följande rad. http://www.minhemsida.com/installation/index.php. då ska den processen starta där vi fastnar

verkar funka en så länge med version 2.41 den packar upp filerna i just nu.. uppdaterar så fort den blir klar.

*updaterad.
det funkade kanon med 2.41 ska testa senare den andra varianten och se hur det går med den.

följ anvisningar bara som i tidigare inlägg men kör med version 2.41 av kickstart du kan tanka hem den här.

http://joomlacode.org/gf/project/jpack/ ... ge_id=4216

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Thu Sep 16, 2010 4:47 pm

Nu fick jag till det tillslut. även 2.41 lyckades på något sett tappa menyerna och lite annat smått och gott.

så jag extraherade backupfilen lokalt. sen tankade jag över alla filer till rootkatalogen. därefter så gick jag till www.minhemsida.com/installation/index.php då startade den upp som det ska. fyllde i all information som behövdes ändras eftersom min backup var ifrån en lokal så min databas var lite annorlunda med user och databas namn. men det ser du vad som behöver ändras.
nu vart det en rolig grej tycker jag. när jag tog bort installationsfliken manuellt så tappade jag viss grafik .. men när jag klickade på länken som tar bort den automatiskt så funkade det utan problem. hehe
så vi som sitter på one.com ska nog göra så med våra backups. att tillägga så satt jag med deras support i en timma utan att hon kunde svara på varför det inte funkade hos dom. enligt deras support så stödjer dom akeeba..
lycka till och säg till om det funkade :)

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Thu Sep 16, 2010 8:57 pm

Hmm det verkar som den inte alls fått med sig databasen för layouten har ändrat sig totalt. Ser ut som den gjorde i sommras.Jag provar nu att ladda upp databasen igen för att se om det blev lite bättre
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Fri Sep 17, 2010 4:26 am

3. skriver in http:\\www.minhemsida.com/kickstart.php
(då öppnas akeeba kickstart där jag valde backupfilen som borde vara den enda som syns i dropdown fönstret.)

4.kör igång den
Det är väldigt konstigt för jag lyckas fortfarande inte sätt igång Kickstart 3:an.
När jag körde 2.41 kändes det som jag tappade databasen så den fick jag köra upp separat sen.
Tror du att det beror på One.com att jag inte kan köra igång Kickstarten.
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Fri Sep 17, 2010 8:27 am

när du tar backup ta en zip nästa gång. unzip - flytta till root på servern- www.minhemsida.com/installation/index.php och fortsätt därifrån.

det är rättighetsproblem eftersom akeeba försöker skapa en temporär mapp med skriv och läsrättigheter och one.com´s server låter inte php script skapa mappar :)

i allafall så är det så jag uppfattat det.

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Fri Sep 17, 2010 8:39 am

OK det förklara ju ett och annat.
Då får jag helt enkelt köra backup mot min localhost eller göra som du säger.
Om jag gör en .zip tror du att jag får med mig databasen då eller köra den separat via myphpadmin.
Vad tror du?
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Akarr » Fri Sep 17, 2010 12:48 pm

Du får med dig allt.
om du kör lokalt och gör en sida. sen när du lägger upp den så frågar den dig vad databasen heter och password och sånt. då anger du det vid restoration .. mailet du fick av one.com med dina uppgifter.. lösen på mysql och sånt.

Lowi
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Lowi » Fri Sep 17, 2010 1:16 pm

OK Ja det var så jag gjorde men jag skall nog prova igen med Zip filen som du sa så får vi se.
Med Vänliga Hälsningar

Lotta Wiklund

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”