Uppgradering till 1.5.21 problemas

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
priori
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Uppgradering till 1.5.21 problemas

Post by priori » Mon Oct 18, 2010 1:09 pm

Ska uppdatera från 1.5.20 till 1.5.21 . Enkel match, fast jag inte använt Joomla sen i våras !

Klickar för att få ett uppdateringspaket och får upp en lång, lång lista över filer. Den översta filen är lyckligtvis rätt och liten, så det borde vara enkelt. Men tyvärr har den ett konstigt filnamn och går inte packa upp på vanligt vis. Klickar för att läsa den engelska artikeln och läser en invecklad men stegvis text bara för att hitta rätt fil som innehåller konstiga ord som hatch och patch och MD5 ! Laddar ner och letar vidare efter program som kan packa upp den konstiga filen och hamnar på sidor med invecklade beskrivningar och program som verkar osäkra eller så får jag köpa ett program. Men lyckas till slut packa upp filen och får till resultat en större fil med annat konstig filnamn.
Råkar läsa den engelska artikeln igen och finner där en, bland andra, en länk som går till Joomla Download page. Där finns ett fullt paket och ett uppgraderingspaket och båda är zip-filer. Äntligen !
Så jag startar igång uppladdningsprogrammet och tittar i den extraherade mappen och ser några strödda filer i några mappar som antagligen redan finns. Hur ska man då installera ? Ska man skicka upp varje fil för sig till olika ställen eller ? Ser att den förra uppdateringen ligger i en egen mapp och skickar upp uppdateringen till en ny egen mapp. Sen då ? Försöker istället installera från mappen på datorn, men det fungerar inte heller : FEL: Kunde inte hitta en XML installationsfil i paketet.

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: Uppgradering till 1.5.21 problemas

Post by zpikesweden » Mon Oct 18, 2010 1:33 pm

Du skickar upp innehållet via FTP till mappen (efter du packat upp filerna) där din Joomla installation finns, så skriver du över de filerna som skall uppdateras.

priori
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by priori » Mon Oct 18, 2010 2:12 pm

Wow ! Nu står det Version 1.5.21 uppe i det högra hörnet. Stort tack ! :)

Men varför är instruktionerna så invecklade ? Å när det gäller att "skicka upp" filerna så kan man ju göra det på många sätt. Vad ska man tro om att skicka upp en administrator-mapp till en annan mapp med samma namn, utplånas inte den då och ersätts med den nya som bara innehåller en fil ? Tydligen inte, jag hade väl tur :-). Eller ska man ladda upp hela mappen "Joomla_1.5.20_to_1.5.21-Stable-Patch_Package" och så blir det en ny mapp bredvid /joomla eller under /joomla kanske ?
Å varför fungerade det inte att installera den komprimerade mappen ?

Skulle önska att instruktionerna vore möjliga att följa istället för att de ska krångla till det.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Oct 18, 2010 6:59 pm

Det är inte så svårt som du får det att låta.

Länk till aktuella installations- och uppdateringspaket finna alltid på startsidan på den webbplats vi befinner oss nu. www.joomla.org. (Direkt under sökrutan.)

Sen kan jag hålla med om att instruktionerna som finns i wikin är ganska kryptiska. Troligen skriven av en utvecklare ;).

Men det är inte svårare än så här:
1. Ta backup på din webbplats ifall något går snett
2. Packa upp filen du laddare ner. (Ladda ner rätt version beroende på vilket operativsystem du kör). zip för oss Windowsnördar alltså.
3. Starta den FTP-klient du använder och ladda upp alla filer till roten (där du la alla filerna från början) på din webbplats så att de nya filerna skriver över (uppdaterar) de gamla filerna. Det är nog här en del får problem beroende på bristande vanan att jobba med FTP-klienter.
4. Testa så allt fungerar som det ska.
5. Klart!!

Skulle det inte fungera så läser du tillbaka backupen och börjar om! Det som då troligen har hänt är att allt inte kom med vid uppladdningen.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

priori
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by priori » Tue Oct 19, 2010 8:33 am

Jo det är faktiskt det.
Sen startar jag på svenskajoomla-sidan. Men hur ska jag veta att den konstiga filen med tar.gz inte är för windows ? När jag läser från toppen är det den som gäller för 1.5.20 till 21 och sedan sjunker siffrorna. Efter lusläsning av varje rad hittar jag märkligt nog en zip där för samma uppgradering. Men om jag går via din länk så hamnar jag på en UK version. Hur vet jag att den är rätt, det kanske är i tum och andra engelska konstigheter ? :)
Å ladda upp filerna ?? Ska man gå igenom varje mapp för att ladda varje fil för sig och leta destinationsmapparna ? >:( Eller går det lägga uppgraderingsmappen rakt på joomla-installationen ? Då tänker jag att då ersätts mapparna som finns med nya mappar som bara innehåller uppgraderingen. Är det inte så windows fungerar ?
Nu är i alla fall uppgraderingen klar. Men jag hoppas att informationen nästa gång blir så tydlig och enkel som uppgraderingen egentligen är.

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zpikesweden » Tue Oct 19, 2010 9:08 am

Du packar upp uppgraderingen i roten på din Joomla installation så skrivs de filer du skall uppgradera över, övriga behålls.

Här finns en bra förteckning över de olika pack/arkivformaten:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_archive_formats

sunnie
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by sunnie » Fri Oct 22, 2010 4:35 pm

Jag har också ögnat en stund åt att googla efter och läsa om updatering av Joomla. Vad är det för jävla blåbär som skriver de här "instruktionerna"?

En av dem ska lära mig att hämta hem,. packa upp och använda en FTP-klient. jag har ju för helvete installerat joomla en gång via FTP. Varför då denna onödiga instruktion.

Finns det ingen inom joomla-sfären med lite vett om manualer skulle kunna ta grepp om en "officiell" jävla manual och rensa ut de här blåbärens ur hanteringen. Vettiga manualer är guld värda för oss som inte är uppfödda med joomla och PHP.
sunnie

http://www.författarlyan.com

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Fri Oct 22, 2010 8:07 pm

Jag kan nog pilla ihop en manual på detta. Men vad är det som är svårt?
Att skriva en manual som innehåller beskrivning av FTP-delen är svårt eftersom det finns olika FTP-klienter.

Om man kan detta med FTP-hanteringen handlar det om att ladda ner aktuell uppdateringsfil. Länken finns som sagt på startsidan till denna domän. "priori" skriver att den länken leder till UK-versionen. Joomla är alltid på engelska innan man installerar eventuell annan språkfil. Dessutom leder den länken till en ZIP-fil eftersom det nog är det vanligaste formatat bland Joomlaanvändare.

Gå nu inte i taket bara för att jag inte förstår svårigheten med detta. Förklara istället vad det är ni inte förstår eller tycker är svårt i detta. Är det något med uppdateringen som känns "bakvänt" mot er vanliga hantering av Joomla?

Jag tror att vi tillsammans säkert kan få till en bra handledning om detta. Eller vad tror ni?
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zpikesweden » Fri Oct 22, 2010 10:50 pm

sunnie wrote:En av dem ska lära mig att hämta hem,. packa upp och använda en FTP-klient. jag har ju för helvete installerat joomla en gång via FTP. Varför då denna onödiga instruktion.
Orsaken till detta är nog att nivån på kunskaper är olika, en del kanske behöver få saker upprepade. Kan man redan en sak i en manual kan man ju hoppa till nästa steg. Sen finns ju detta forum för frågor om man behöver hjälp utöver de manualer som finns.

priori
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by priori » Mon Oct 25, 2010 2:37 pm

Jag tror att Joomla-experterna har kommit för långt. Allting sitter i ryggmärgen på dem/er. Då är det svårt att förstå. Det verkar så på svaren. Och då kan man inte ge råd heller eller skriva instruktioner. Man kanske inte ens tittar på och följer instruktioner och länkar själv, utan det sitter där och man ögnar på orden och klick-klick-klick så är det färdigt. Medan vi andra läser instruktionerna och följer steg 1 och steg 2 osv.

Något som kan förbättras är:
Listan med uppdateringspaket är osorterad och ingen förklaring finns vad tar.gz är. Efter att ha läst tre rader i den oändliga raden finner jag ingen lämplig zip och antar att det inte finns någon sådan utan att man ska använda tar.gz.
Artikeln http://docs.joomla.org/Upgrading_1.5_fr ... 5x_version är rörig.
När det står UK-version, hur ska jag kunna veta att det inte är någon orginell brittisk version som för mig in på mera problem senare, utan att det är en standard engelsk-internationell version -varför står det då UK ? Sen blir det knepigt när det är information, instruktioner och länkar hit och dit plus att det badar i massa andra texter över informationssidorna.

Det gick lätt att installera språket, obegripligt lätt i jämförelse med själva uppgraderingen. :)

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Oct 25, 2010 2:51 pm

Jag förstår dig fullständigt priori. Jag har inte problem med att kliva ner på användarnivå ;). Beror kanske på att jag lever efter principen att "Bästa sättet att lära är att lära ut.".

Men just detta med uppdatering inbegriper "som du har märkt" en hel del övrigt datakunnande än bara Joomla. Det var därför jag ställde den lite provocerande frågan "Vad är svårt?"

Men jag ska ta och börja skissa på en instruktion på detta.

Kul att du tyckte att det gick lätt att installera språket. Problemet är just att det går inte att göra lika enkelt med uppdateringen eftersom den då skulle kunna hamna i problemet att den ska skriva över filer som används "Just nu!". Detta tillåter inte tekniken.

Kan jag ha dig som bollplank via PM när jag kommer igång?
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zpikesweden » Mon Oct 25, 2010 8:52 pm

Ett tips för de som inte vill förstå hur man gör är att ta ner exempelvis följande tillägg:

http://extensions.joomla.org/extensions ... lers/14398

Det sköter uppdateringen åt en, de har förvisso en reklambanner men det kan man kanske leva med om man vill uppgradera genom ett klick.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Oct 25, 2010 9:13 pm

@zpikesweden
Har du fått den att fungera?
Jag lyckas inte...
Det meddelar att patchen är installerad men det stämmer inte.
Olle Zettergren
Moderator Swedish forum

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zpikesweden » Tue Oct 26, 2010 6:05 am

Den säger det i Joomla iaf, har inte hunnit kolla fysiskt i filerna.

Joomla! version: Joomla! 1.5.21 Stable [ senu takaa ama wepulai ] 08-October-2010 18:00 GMT

sunnie
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by sunnie » Sat Nov 20, 2010 7:50 pm

Första gången jag skulle uppdatera blev jag lite skärrad av de olika beskrivningar jag läste. Nu har jag uppgraderat Joomla ett par gånger och oroar mig inte alltför mycket över det.

Den extension som nämns ovan, jag älskar tillägg ;), kommer den att fungera för 1.6 också? Den sernare lär väl inte vara alltför långt borta nu.
sunnie

http://www.författarlyan.com

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by zpikesweden » Sat Nov 20, 2010 11:28 pm

Antar att de behöver släppa en version för 1.6:an när den kommer, känns inte troligt att det pluginet kommer att uppgradera från 1.5 till 1.6

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”