Error installing SQL joomla

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
ecoilen
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Error installing SQL joomla

Post by ecoilen » Tue Oct 26, 2010 8:07 pm

Hejsan!

Jag är ny med Joomla och har ingen större erfarenhet inom proggrammering eller websidedesign.
Så det första jag undrar är hur svårt är det att lära sig Joomla?
Är det bättre att koncentrera sig på att lära sig att göre hemsidor via Dreamweaver eller liknande?

Vill kunna göra snygga hemsidor och sidor där människor kan betala för att ladda ner digitala filer.
Det som verkar bra med Joomla är att det finns mycket fina designmallar, så att man kan få en snygg hemsida.

Till problemet:
Jag har börjat installera Joomla nu och på steg 6 i installationen kommer följande meddelande upp:
"Error installing SQL joomla" när jag ska installera sample data.

I steg 5 tryckte jag bara nästa, då det inte skall behövas ftp-väg.
Har one.com som server.

Tack så mycket på förhand!

zpikesweden
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Re: Error installing SQL joomla

Post by zpikesweden » Tue Oct 26, 2010 10:14 pm

Eftersom du inleder med att dina kunskaper är begränsade så antar jag att tröskeln att lära sig Joomla är lägre än att lära sig att koda en betalsite själv i Dreamweaver. Det mesta finns ju redan till Joomla men en viss förståelse för hur både programmering och webbdesign funkar krävs.

Här har du en guide på hur man installerar Joomla på One (iofs en tidigare version i guiden men den ska fungera på senaste med) http://one.hanssons.de/joomla_se.html

ecoilen
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Post by ecoilen » Wed Oct 27, 2010 5:19 am

Tack så mycket!

Ja, ska läsa lite programmering i plugget nu så hoppas att det kan hjälpa lite iaf.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Thu Oct 28, 2010 10:10 pm

Bara för att leda in dig på rätt linje. Du behöver ingen programmeringskunskap för att jobba med joomla. (Om du ska in i koden och pilla så behöver du mycket goda kunskaper i PHP-programmering.)

Mitt tips är att du lägger lite tid på att läsa lite om Joomla. Du har länken till Wikin längst upp på denna sida. (Documentation)

Det som behövs för att komma igång är:
- Kunskap om Joomla och dess olika beståndsdelar (Mallar/Komponenter/Moduler/Plugins)
- Viss vana att skriva texter i en textbehandlare (typ word)
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”