Migrera en sajt till joomla

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
aaronsson
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Migrera en sajt till joomla

Post by aaronsson » Wed Nov 03, 2010 6:36 pm

Hej min syster har en kennel-sajt på surftown med bland annat en wordpress-blogg. Jag gjorde denna för ca. 4 år sedan så det är hög tid att uppgradera denna.
Min tanke är att jag skulle installera joomla på den och låta min syster fylla joomla med artiklar (med stöd av mig). Wordpress tror jag att vi klarar oss utan. Men hur ska jag installera joomla utan att det stör nuvarande sida och att det ska vara smidigt sedan att bara plocka bort allt gammalt och aktivera joomla sidan.

Vad har ni för tips att ge?
Hur ska jag göra?

Helst ska det även vara smidigt att kopiera från nuvarande hemsida och in i JCE så bilderna bör kunna ligga på samma ställe för att fungera. Men jag kan flytta allt media till en mapp som vi kan återanvända sedan.

Tack på förhand!
mvh Andreas

sweup
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Re: Migrera en sajt till joomla

Post by sweup » Wed Nov 03, 2010 9:31 pm

Så här hade jag gjort..

Gjort en backup på min befintliga Wordpress sida (DB+filer)
Installera Joomla lokalt på datorn (wamp)
Sedan skulle jag testa och importera min wordpress sida till Joomla med denna
http://extensions.joomla.org/extensions ... port/10237
Därefter "blåsa" sidan på webhotellet och ladda upp Joomla sidan (innan kolla givetvis att allt är importerat och fungerar på den lokala installationen)

Bilder är dock ett stort frågetecken
http://www.joomlasverige.se
Översättningar av tillägg, intervjuer och mer
..
http://www.begravningsportalen.se - Allt om begravning, sorg och gemenskap

aaronsson
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by aaronsson » Thu Nov 04, 2010 6:07 am

Det är just det att jag tänkte min syster skulle kunna lägga in allt och då genom cut n' paste och hon bor inte direkt i närheten.
Visserligen skulle jag kunna installera det på min hemma LAMP-server, men hur ska man göra med bilderna. Frågan är om man ska samla ihop alla bilder som det är redan nu i en mapp så att man sedan kan låta den ligga kvar.

Så det finns alltså inget smidigt sätt där man kan installera joomla i ett dir på servern (ex. www.sajt.se/joomla) för migrering och sedan när det är klart flytta det till roten på sajten (ex. www.sajt.se) och då även nytja SEO-friendly links.

/Andreas

stjernborg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by stjernborg » Thu Nov 25, 2010 11:24 pm

Det finns ett plugin Wordpress for Joomla hos Corephp.

Man kan ju exportera en wordpress blog och importera den i en wordpress blog, kanske kan man exportera den befintliga bloggen och helt enkelt importera den i Wordpress for Joomla?

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”