Hjälp mig börja

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Lilla Liten
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

Hjälp mig börja

Post by Lilla Liten » Thu Jan 27, 2011 8:02 pm

Det är såhär att jag fått lotten att skapa en enkel hemsida åt mina föräldrars företag. Det enda som jag fått hjälp med utav utomstående är helt enkelt att skapa domän, och lagt till joomla på binero. Jag tror jag har alla uppgifter som behövs och sådär, men på administrationssidan på joomla så hittar jag..ingenting. Vart är det tänkt att man ska logga in så att man kan börja administrera? Skall detta ske på administrationssidan, eller på binero eller vad?
Jag är väldigt lättlärd så jag behöver nog bara komma in så kommer det andra lösa sig allt eftersom, men just nu är jag helt lost. Snälla säg det där självklara som jag missat som löser allt :p

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Hjälp mig börja

Post by Zello » Thu Jan 27, 2011 10:27 pm

Hej och välkommen!

Jag gillar inställningen "säg det där självklara som jag missat som löser allt" ;)
Nu kanske det inte är riktigt så enkelt att lära sig Joomla. Men du är en bra bit på väg eftersom du hittat till forumet.

Börja med att läsa denna lilla skrift på svenska.
http://www.iis.se/docs/Joomlaguide_WEBB.pdf

Sen om du behöver klickar du på länken Documentation uppe i menyn på den där sidan.
Om du behöver hjälp med specifika problem så frågar du här på forumet.

Som du förstår när du börjar läsa & lära kan vi inte här på forumet förklara hur Joomla fungerar. Det är lite för stort område att börja en tråd om.

Lycka till och välkommen åter när du behöver.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Akarr
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Re: Hjälp mig börja

Post by Akarr » Sat Jan 29, 2011 8:40 am

Lilla Liten wrote:Det är såhär att jag fått lotten att skapa en enkel hemsida åt mina föräldrars företag. Det enda som jag fått hjälp med utav utomstående är helt enkelt att skapa domän, och lagt till joomla på binero. Jag tror jag har alla uppgifter som behövs och sådär, men på administrationssidan på joomla så hittar jag..ingenting. Vart är det tänkt att man ska logga in så att man kan börja administrera? Skall detta ske på administrationssidan, eller på binero eller vad?
Jag är väldigt lättlärd så jag behöver nog bara komma in så kommer det andra lösa sig allt eftersom, men just nu är jag helt lost. Snälla säg det där självklara som jag missat som löser allt :p
när du har lagt upp joomla på binero som du sa.. har du då testat att skriva in URL och se vad som händer?

när du gjort det och gått igenom installationsfasen så kan du logga in med www.minsida.se/administrator så kommer du till login fönstret så du kan logga in backend.

ett tips är att läsa nån nybörjarguide som förklarar allt detta för dig.

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”