Strul efter flytt till loopia ??

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.
Locked
fattig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Sun Dec 07, 2008 6:32 pm
Location: Forserum
Contact:

Strul efter flytt till loopia ??

Post by fattig » Sun Feb 12, 2012 6:27 pm

Så då ska jag försöka att förklara allting lite kortfattat - för att eventuellt få lite hjälp att fixa problemet jag har !

Jag flyttade min joomla site till loopia (fattig.se) och det gick egentligen riktigt skapligt för jag testade först på en test mapp, då fungerade allting klanderfritt men när jag körde min backup fil (Akeeba) till rooten blev det problem. I backend gick det inte att komma åt global configuration och inte plugins heller och inte att ändra i meny delen. Men det gick fantastiskt bra när jag hade sidan (även här Akeeba) på en test mapp. Vad är orsaken till detta tro ?? Den som har lust att hjälpa mig får gärna mina loggin uppgifter mm - bara jag kunde få detta att fungera på loopia - ska efter detta migrera på en test sida till nya joomla 1.7 - men måste ju för bövelen komma åt mina plugins först annars är det ju tvärstopp ändå...
HÖR AV ER - NÅGON MED INTRESSE AV ATT HJÄLPA MIG.
Hälsningar Michael

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30926
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Per Yngve Berg » Sun Feb 12, 2012 8:06 pm

Kör FPA och posta resultatet här

http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=621&t=582860

Det är nog en felkonfiguration på servern.

fattig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Sun Dec 07, 2008 6:32 pm
Location: Forserum
Contact:

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by fattig » Sun Feb 12, 2012 8:37 pm

OK ! Är du kvar en stund så kolla själv innan jag plockar bort fpa-en
Mvh Michael

http://www.fattig.se/fpa-en.php

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30926
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Per Yngve Berg » Sun Feb 12, 2012 8:48 pm

Ditt problem ligger här; php-api: apache2handler

Be din host om att ändra till "fcgi"

Sen måste du ändra ägare på alle filerna till din ftp-användare.
Forum Post Assistant (v1.2.0) : 12th February 2012 wrote:
Basic Environment :: wrote:Joomla! Instance :: Joomla! 1.5.25-Stable (senu takaa ama mamni) 14-November-2011
Joomla! Platform :: Joomla Platform 11.4.0-Stable (Brian Kernighan) 03-Jan-2012
Joomla! Configured :: Yes | Writable (644) | Owner: www (uid: 80/gid: 80) | Group: www (gid: 80) | Valid For: 1.5
Configuration Options :: Offline: 0 | SEF: 0 | SEF Suffix: 0 | SEF ReWrite: 1 | .htaccess/web.config: Yes | GZip: 0 | Cache: 1 | FTP Layer: 0 | SSL: 0 | Error Reporting: -1 | Site Debug: 0 | Language Debug: 0 | Database Credentials Present: Yes

Host Configuration :: OS: FreeBSD | OS Version: 8.2-RELEASE-p3 | Technology: amd64 | Web Server: Apache/2.2.21 (FreeBSD) PHP/5.3.8 with Suhosin-Patch mod_ssl/2.2.21 OpenSSL/0.9.8q | Encoding: gzip, deflate | Doc Root: /www/webvol12/9r/ixbgdfxgyyqjc8a/fattig.se/public_html | System TMP Writable: Yes

PHP Configuration :: Version: 5.3.8 | PHP API: apache2handler | Session Path Writable: Yes | Display Errors: | Error Reporting: 30711 | Log Errors To: | Last Known Error: | Register Globals: | Magic Quotes: | Safe Mode: | Open Base: | Uploads: 1 | Max. Upload Size: 32M | Max. POST Size: 32M | Max. Input Time: 60 | Max. Execution Time: 30 | Memory Limit: 96M

MySQL Configuration :: Version: 5.1.60 (Client:mysqlnd 5.0.8-dev - 20102224 - $Revision: 310735 $) | Host: --protected-- (--protected--) | Collation: latin1_swedish_ci (Character Set: latin1) | Database Size: 13.72 MiB | #of _FPA_TABLE: 94
Detailed Environment :: wrote:PHP Extensions :: Core (5.3.8) | date (5.3.8) | ereg () | libxml () | pcre () | Reflection ($Revision: 313665 $) | SPL (0.2) | hash (1.0) | session () | apache2handler () | mbstring () | dom (20031129) | mcrypt () | gettext () | posix () | xmlwriter (0.1) | openssl () | ftp () | calendar () | zip (1.9.1) | standard (5.3.8) | bcmath () | xmlreader (0.1) | xsl (0.1) | xml () | tidy (2.0) | mysqlnd (mysqlnd 5.0.8-dev - 20102224 - $Revision: 310735 $) | tokenizer (0.1) | json (1.2.1) | ctype () | soap () | exif (1.4 $Id: exif.c 314376 2011-08-06 14:47:44Z felipe $) | filter (0.11.0) | curl () | PDO (1.0.4dev) | gd () | zlib (1.1) | mysqli (0.1) | imap () | mysql (1.0) | fileinfo (1.0.5-dev) | iconv () | pdo_mysql (1.0.2) | SimpleXML (0.1) | mhash () | Zend Engine (2.3.0) |
Potential Missing Extensions :: suhosin |

Switch User Environment (Experimental) :: PHP CGI: No | Server SU: No | PHP SU: No | Custom SU (Cloud/Grid): No
Potential Ownership Issues: Maybe

Apache Modules :: core | itk | http_core | mod_so | mod_actions | mod_alias | mod_auth_basic | mod_auth_digest | mod_authn_alias | mod_authn_default | mod_authn_file | mod_authn_anon | mod_authz_default | mod_authz_groupfile | mod_authz_host | mod_authz_user | mod_autoindex | mod_cgi | mod_deflate | mod_dir | mod_env | mod_expires | mod_headers | mod_include | mod_info | mod_log_config | mod_log_forensic | mod_logio | mod_mime_magic | mod_mime | mod_negotiation | mod_php5 | mod_rewrite | mod_setenvif | mod_ssl | mod_status | mod_unique_id | mod_version | Apache/2.2.21 (FreeBSD) PHP/5.3.8 with Suhosin-Patch mod_ssl/2.2.21 OpenSSL/0.9.8q |
Potential Missing Modules :: mod_security | mod_evasive | mod_dosevasive | mod_qos | mod_userdir |
Folder Permissions :: wrote:Core Folders :: images/ (755) | components/ (755) | modules/ (755) | plugins/ (755) | language/ (755) | templates/ (755) | cache/ (755) | logs/ (755) | tmp/ (755) | administrator/components/ (755) | administrator/modules/ (755) | administrator/language/ (755) | administrator/templates/ (755) |
Templates Discovered :: wrote:Templates :: SITE :: atomic (2.5.0) | beez5 (2.5.0) | beez_20 (2.5.0) | fattigsemall01 (1.0) | rhuk_milkyway (1.0.2) | JA_Purity (1.2.0) | bizurban (r1.5-01) | TechLine_de_Template-j15-015 (1.0.0) | siteground-j15-193 (1.0.0) | Awaken_LernVid.com (1.0) | fading_blue (1.0) | siteground-j15-104 (1.0.0) | cherryblossom (1.0) | beez (1.0.0) |
Templates :: ADMIN :: bluestork (2.5.0) | hathor (2.5.0) | Khepri (1.0) |

fattig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Sun Dec 07, 2008 6:32 pm
Location: Forserum
Contact:

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by fattig » Sun Feb 12, 2012 8:57 pm

Sen måste du ändra ägare på alle filerna till din ftp-användare. ????
Hur menar du - ändra ägare ?? Det är väl jag som är ftp ägaren eller ??

Ursäkta min novisa fråga - men kan du speca lite mera om hur jag gör detta ?

Mvh Michael

PS. Om jag migrera så bör det väl fungera ändå eller - jag har en joomla 1.7 på en annan mapp och den är installerad med snabb click !! eller är det stora risker att det inte fungerar ändå ? Jag tänkte att börja med att flytta artiklarna och fortsätta med alla plugins manuellt sedan eftersom jag kan kolla att dom fungerar med 1.7 versionen
Mvh Michael

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30926
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Per Yngve Berg » Sun Feb 12, 2012 11:38 pm

När ditt webhotell kör med apache2handler, är det under användaren www. När du sen flyttar filerna med ftp, bliver ftp-användaren ägare och användaren www kan inte längre läsa dom. Då funkar inte längre Joomla. Med fcgi är det din ftp-användare som Joomla kör under och det bliver inget trassel access.

fattig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Sun Dec 07, 2008 6:32 pm
Location: Forserum
Contact:

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by fattig » Tue Feb 14, 2012 2:04 pm

loopia säger att allting är rätt ???? Nån på forumet vet inte vad han pratar om (apache2handler www - ska det vara) Jag tror ju säkert .. Per att du kan detta !! De säger att jag måste dunka in backupen igen - det kan ligga något fel i överföringen. Har gjort detta - men likadant ?? Ligger på en annan mapp också och då fungerar det... Mmm ? Finns det ingen som kan ha någon mer teori om vad det kan vara för konstigt fel ??
Mvh Michael

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30926
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Per Yngve Berg » Tue Feb 14, 2012 2:54 pm


fattig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Sun Dec 07, 2008 6:32 pm
Location: Forserum
Contact:

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by fattig » Wed Feb 15, 2012 12:17 pm

Fick igång det - men ganska intressant att jag inte har gjort nåt alls som sagts i tidigare inlägg.
SÅ GJORDE JAG !
Jag rensade och tog bort allting från public_html mappen, ytterligare en gång. Deletade även public_html mappen och gjorde en ny från scratch - som jag naturligtvis döpte till samma namn / alltså public_html, gav den mappen fulla rättigheter och voila - nu fungerar det rakt av efter att backupen trycktes in för femtioelfte gången !!!

Tackar för visat intresse - men jag förstår faktiskt ingenting - vad som påverkade det ena eller det andra. Loopia var bergsäker på att det skulle fungera men att det berodde på mig och på min sida.
Japp ! Så är det nu ska sidan migreras till 2.5 - men sakta och säkert på en test mapp först. Hur är det ? Är det lätt att flytta den nya Joomla 2.5 till public_html mappen när jag har den färdig för flytt ?? Eller måste det till något extra, extra knep ??
/ Michael

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30926
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Per Yngve Berg » Wed Feb 15, 2012 4:34 pm

fattig wrote: Deletade även public_html mappen och gjorde en ny från scratch - som jag naturligtvis döpte till samma namn / alltså public_html, gav den mappen fulla rättigheter och voila - nu fungerar det rakt av efter att backupen trycktes in för femtioelfte gången !!!
Du har väl inte givit mappen 777? Då kan alla skriva i mappen och du kommer till att bli hackad inom kort tid.

Mapp skal ha 755 och fil 644.

fattig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Sun Dec 07, 2008 6:32 pm
Location: Forserum
Contact:

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by fattig » Wed Feb 15, 2012 6:19 pm

Japp ! Naturligtvis ! Mappar 755 - filer 644 !! Och en massa andra moduler och plugins för att skydda sidan maximalt - hoppas jag i a f...

/ Michael

PS. Min test Joomla 2.5 känns seg - är det allmänt så ??

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30926
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Per Yngve Berg » Wed Feb 15, 2012 9:58 pm

Det har rapporteras att J2.5 kan vare trög efter migrering. Då er det fel i tabellen "assets".

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Zello » Wed Feb 15, 2012 10:14 pm

Problemen från början beror med största sannolikhet på Akeeba och inte på Loopia. För att kunna köra "restore" måste Akeeba ha skrivrättigheter utanför rootmappen. Samma problem har jag upplevt på t.ex. One.com och vissa andra servrar hos kunder. Men om man du tillfälligt gör som du gjorde att tillfälligt ge root-mappen fullständiga rättigheter så fungerar det. Sen ställer man tillbaka till rätt rättigheter igen. Ett annat alternativ är att göra en manuell flytt via FTP & med PHPMyAdmin.

Angående Joomla & Loopia så fungerar det ihop utan problem. Det kan dock vara lite långsamt. Men kan man leva med det så . . .
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

fattig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Sun Dec 07, 2008 6:32 pm
Location: Forserum
Contact:

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by fattig » Thu Feb 16, 2012 9:22 am

"Angående Joomla & Loopia så fungerar det ihop utan problem. Det kan dock vara lite långsamt. Men kan man leva med det så . . ."

Efter att påpekat detta för Loopia har de gjort något med något så att det flyter på bättre nu än det gjorde tidigare - Bra ! Hoppas det håller i sig !!

Min tidigare fråga om flytt joomla 2.5 från min test mapp till public_html - vad finns det att tänka på eller ska jag köra med Akeeba och hoppas på det bästa....
GÄRNA TIPS ! om detta eller sååå ! Och tack för att det finns folk som bryr sig här !!
/ Micke

PS. Glömde ju att fråga - fungerar min htaccess fil när den står som htaccess.txt eller ska de alltid stå som .htaccess - Och behöver jag den ihop med joomla - verkar inte som att den fungerar. Hur kollar man detta ?? Ska den ligga i rooten eller i public_html mappen ??

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Strul efter flytt till loopia ??

Post by Zello » Thu Feb 16, 2012 10:27 am

Flytt till roten (= public_htm) kan du göra med akeeba om du gör som jag skrev.

htaccess ska heta .htaccess inte htaccess.txt

Angående roten så ser du i parentesen ovan. public_htm ÄR roten. Eller webbroten kanske man ska kalla det.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”