Byta plats på moduler?

Diskutera tredjepartsutvecklade komponenter, moduler m.m. avsedda för Joomla! 1.5.
Locked
tin_70
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 189
Joined: Mon Sep 24, 2007 3:30 pm

Byta plats på moduler?

Post by tin_70 » Tue May 01, 2012 7:56 pm

Hej, kollade en annan länk här på forumet angående detta men tyvärr utan resultat.

Jag har en "enkel gammal mall" med moduler left, tops1 och right.
- left innehåller menyer och egen html, rätt bredd
- tops1 visar startsidans artiklar, är rätt i bredd.
- right innehåller gilla på fb, nyhetsbrev och annat, rätt bredd även där.

MEN... jag skulle vilja byta plats på left och tops1!!
Var hittar jag var jag kan göra det?
Försökte tidigare ikväll men det ändrade bara bredden på innehållet, inte själva modulen.
Mallen jag arbetar med är JA Edenite.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by EE Photo » Tue May 01, 2012 7:59 pm

Om du vill ha modulerna som ligger i left på tops1 istället så är det ju bara att redigera modulerna och ändra vilken modulplats dom ligger på.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

tin_70
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 189
Joined: Mon Sep 24, 2007 3:30 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by tin_70 » Tue May 01, 2012 8:07 pm

Oj - tack för snabbt svar men ska förtydliga mig lite. Ja, jag tänkte också så först men tops1 är bredare än left - därför måste jag endera byta plats på modulerna eller hitta var jag ställer in bredden och då göra det du föreslog.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by EE Photo » Tue May 01, 2012 8:12 pm

Jag tror du behöver förklara lite bättre vad det är du vill uppnå? Länk till din sajt?
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Byta plats på moduler?

Post by Zello » Tue May 01, 2012 9:51 pm

Först måste vi reda ut moduler / modulpositioner
left, topsl är modulpositioner. Var dessa visas och hur de ser ut styrs av mallen (i denna mall i filen index.php) och av de CSS-filer som finns i mallen.

moduler = är det innehåll som du placerar i modulpositionerna. T.ex. inloggning, menyner m.m.

Att göra så som det pratas om här ovan är svårt eftersom strukturen på mallens design är sån att "topsl" inte utan omfattande CSS-arbete kommer att vilja vara där "left" är i dag. ("topsl" ligger inne i en div som heter ja_mainbody och "left" ligger utanför den :( )

Men gå in i index.php filen (i mallen) och byt plats på modulpositionerna.
Där det nu står:
<jdoc:include type="modules" name="topsl" />
skriver du
<jdoc:include type="modules" name="left" style="xhtml" />

Och så tvärt om!

Du kan komma att behöva ändra lite i nån CSS-fil också. Svårt att riktigt veta innan man gjort bytet.

Ta en kopia på index.php filen först så kan du alltid backa tillbaka i fall det strular till sig. Det troligaste felet är att du får en helt vit startsida. Men var lugn!! Det beror bara på att du missat nån litet tecken nånstans så att "Joomla-motorn" inte fattar vad du menar. Kopiera då tillbaka kopian och ta det en gång till!

Övning ger färdighet!
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

RadioMG
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 122
Joined: Sun Oct 09, 2011 1:40 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by RadioMG » Tue May 01, 2012 9:53 pm

Du kan säkerligen ställa in det i css filen eller i själva layouten. Sök i css filen på top1, leta sedan efter width: ... Bredvid : står säkerligen en siffa, tex 140. Ändra den till något mer passande för dig, tex 180 om du behöver 180 i bredd.
MusikMixen, en webbradio och mötesplats i ett. - Smalis, för dig som är smal och vill gå upp i vikt. - Dumpade.se - Sidan för dig som blivit dumpad och vill skriva av dig eller skapa kontakter med andra i samma sits.

tin_70
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 189
Joined: Mon Sep 24, 2007 3:30 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by tin_70 » Wed May 02, 2012 4:14 am

Tack för alla svar!!! Jag testar detta ikväll - och visst är det så med övning ger färdighet - jag tar alltid kopior innan jag börjar så att jag har originalet kvar :)

Man lär så länge man lever!

tin_70
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 189
Joined: Mon Sep 24, 2007 3:30 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by tin_70 » Wed May 02, 2012 2:39 pm

Zello wrote:Först måste vi reda ut moduler / modulpositioner
left, topsl är modulpositioner. Var dessa visas och hur de ser ut styrs av mallen (i denna mall i filen index.php) och av de CSS-filer som finns i mallen.

moduler = är det innehåll som du placerar i modulpositionerna. T.ex. inloggning, menyner m.m.

Att göra så som det pratas om här ovan är svårt eftersom strukturen på mallens design är sån att "topsl" inte utan omfattande CSS-arbete kommer att vilja vara där "left" är i dag. ("topsl" ligger inne i en div som heter ja_mainbody och "left" ligger utanför den :( )

Men gå in i index.php filen (i mallen) och byt plats på modulpositionerna.
Där det nu står:
<jdoc:include type="modules" name="topsl" />
skriver du
<jdoc:include type="modules" name="left" style="xhtml" />

Och så tvärt om!

Du kan komma att behöva ändra lite i nån CSS-fil också. Svårt att riktigt veta innan man gjort bytet.

Ta en kopia på index.php filen först så kan du alltid backa tillbaka i fall det strular till sig. Det troligaste felet är att du får en helt vit startsida. Men var lugn!! Det beror bara på att du missat nån litet tecken nånstans så att "Joomla-motorn" inte fattar vad du menar. Kopiera då tillbaka kopian och ta det en gång till!

Övning ger färdighet!
Tackar allra ödmjukast! Bytte raderna i index.php och innehållet, modulerna, ser ut att ha bytt plats och det som återstår är att få topsl bredare och left smalare men ska kolla css senare.
Tack än en gång för hjälpen!!

tin_70
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 189
Joined: Mon Sep 24, 2007 3:30 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by tin_70 » Wed May 02, 2012 8:14 pm

man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken... gjorde som Zello tipsade om och det verkade fungera till att börja med men sen körde det ihop sig när artiklarna på startsidan blev liggandes i mitten.. så jag ändrade tillbaka och har nu avaktiverat left helt - har istället bara två modulpositioner, irriterande men hittar helt enkelt inte var jag ska ändra... men tack för alla tips!

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Byta plats på moduler?

Post by Zello » Wed May 02, 2012 8:52 pm

"artiklarna på startsidan blev liggandes i mitten"

Det ligger inte i nån modul! (Om du inte har lagt den i en så klart.) Artiklarna är "Content" och ligger i den delen i mallen som skapas med <jdoc:include type="component" /> i index-filen. Där hamnar allt som kommer från komponenter som man inte gör något annat med det. (Lägger det i moduler eller så.)

Du kan ju flytta på den (<jdoc:include type="component" />) med om du vill.
Testa att lägga den på raden under modulpositionen "topsl".

Sånt här är kul. Ju mer kod desto bättre :)
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

tin_70
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 189
Joined: Mon Sep 24, 2007 3:30 pm

Re: Byta plats på moduler?

Post by tin_70 » Wed May 02, 2012 9:04 pm

Kod är kul när det fungerar som jag vill :)
Rörig men det som hände var att en slideshow (som fanns i topsl) kom mycket riktigt till vänster och en main menu hamnade i mitten. Så långt var allt bra.
Senare så fick jag se att startsidans artiklar låg kvar i mitten - hade önskat att dessa följt med till vänster och sedan gjort den modulpositionen bredare.

Men skam den som ger sig - jag går lös på det imorgon kväll igen! tack igen Zello!


Locked

Return to “Komponenter, moduler och plugin”