I hvilken fil finder jeg mine HTML tags

Her kan du spørge om hjælp til design, templates og css.

Moderator: b-ronnow

Locked
LSc
Joomla! Intern
Joomla! Intern

I hvilken fil finder jeg mine HTML tags

Post by LSc » Fri Apr 01, 2011 10:09 am

Hej.
Jeg kunne godt tænke mig et bedre overblik over hvor jeg finder hvad i et Joomla! site.
I det konkrete tilfælde, vil jeg gerne ind og pille i de html koder jeg ser når jeg vælger Vis koder i Fire Fox' Web Developer. Men hvis jeg ved hjælp af NinjaXplorer kikker alle sitets mapper og filer igennem, er det en sej opgave at finde den rigtige fil.
Er der nogen der kan henvise til en vejledning til, hvad der ligger hvor eller kan hjælpe mig i min konkrete søgen efter filen med meta-tags?

;) Lisbeth

Gadensgaard
Joomla! Champion
Joomla! Champion

Re: I hvilken fil finder jeg mine HTML tags

Post by Gadensgaard » Fri Apr 01, 2011 10:58 am

Hej Lisbeth

Du får formentlig brug for at kigge i dit templates index.php fil: /templates/dittemplate/index.php.

Derudover producerer moduler og komponenter også output. Du skal altså også herind og kigge. Dog vil jeg ikke anbefale dig at rode med koden i komponenter, moduler osv. Det bør du håndtere med template overrides:
http://docs.joomla.org/How_to_override_ ... omla!_core

LSc
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LSc » Fri Apr 01, 2011 11:15 am

Super - tak for hurtig svar.
God weekend
:o)
Lisbeth

LSc
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LSc » Fri Apr 01, 2011 2:50 pm

Nope, desværre.
Det jeg søger er linjen:
<meta name="robots" content="index, follow" />

Den ligger ikke i mit templates index.php - har du et andet forslag?

:0)
Lisbeth

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by solsikkehaven » Fri Apr 01, 2011 2:59 pm

Der er noget du har misforstået.

Et CMS (content management system) separerer indhold og design. Herudover *opbygger* systemet output koden, blandt andet med hjælp af en template, som også indeholder kode som er med til at opbygge selve det output du ser når du ser din side.

Så det er nok mere smart at fortælle lidt om hvad du gerne vil have ændret. F.eks. meta tag's som kommer fra dine indstllinger i backend'en samt meta tags for f.eks. din artikel og kan udvides / suppleres med plugins til Joomla.

for at ændre indholdet i dine meta tags skal du altså ikke ind og ændre i Joomla's core filer, men istedet kigge på dine indstillinger og dit indhold.
Morten Knudsen
http://mortenknudsen.dk - WordPress hjemmesideløsninger til vestjyske virksomheder og foreninger
http://wpguru.dk - WordPress Guru - tips & tricks til WordPress

LSc
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LSc » Fri Apr 01, 2011 3:26 pm

Hej.
Ja, det var egentlig også det jeg ville lægge ud med, men da jeg ikke kunne finde det i back-end tænkte jeg at jeg da også måtte kunne gå ind og ændre det direkte i koden.

Jeg prøver (efterhånden lettere desperat) at SEO vores lokale karateklubs hjemmeside. Jeg har optimeret mange steder, fik så læst om robots meta-tag, men den kan jeg ikke finde i back-end.

Jeg prøver selvfølgelig at lave mest muligt fra admin delen, men jeg er ikke så vild med ikke at vide hvor hvad er ;0)

LSc
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LSc » Fri Apr 01, 2011 3:31 pm

P.s.
F.eks. så søger jeg også efter html koden for placeringen af min top menu. Den vil jeg gerne flytte længere ned i html delen og så i stedet positionere den via css, så søgerobotter ikke distraheres af menu elementerne men kommer direkte til indholdet af siden.
:0)
Lisbeth

Locked

Return to “Template, CSS og Design”