Joomla - Drupal SEO

Alt om søgemaskine optimering og brugervenlige URLs

Moderator: b-ronnow

Locked
lille-web
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 789
Joined: Tue Jul 04, 2006 4:00 pm
Contact:

Joomla - Drupal SEO

Post by lille-web » Sat Aug 25, 2007 9:10 am

Jeg har bestemt ikke tænkt mig at droppe Joomla..... men jagten efter et mere SEO venligt CMS er selvfølgelig altid relevant. Efter en del Googling kan jeg forstå at Drupal er meget SEO venligt (har ikke selv prøvet det - kun læst om det!)

Er der nogle af jer der har erfaringer med Drupal og SEO og med forskellige i det hele taget mellem Joomla og Drupal.

Har ikke spurgt i Drupals forum ..... de vil selvfølgelig altid hævde at Drupal er bedst ....... her inde er vi selvfølgelig en del mere objektive og professionelle  ;)

PS.
Hvordan ligger det med Typo3 og SEO?
Morten
Lille-web WEbdesign - Hjemmesider i et stilfuldt webdesign.

User avatar
KimM
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1093
Joined: Thu Aug 18, 2005 10:45 am
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by KimM » Sun Aug 26, 2007 7:27 pm

Det siges at Drupal er suverænt på SEO. Jeg har ikke selv lavet noget der kan indikere en støtte til påstanden, men efter selv at have researchet en del kommer Drupal langt bedre ud end Joomla på netop SEO.

Dog vil jeg sige om Drupal, at man skal få styr på deres taksonomi-del, inden man giver sig i kast med for store projekter, dor det er SÅ grundlæggende en del af systemet, at det næsten er en forudsætning for alt videre arbejde.

Systemet er godt tænkt og kodet, men har vist samme issue omkring fortolkning af GPL som Joomla har rodet sig ud i.

TYPO3 og SEO kender jeg ikke noget til. På TYPO3 er jeg kun almindelig bruger.
Mvh Kim

mijji
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 497
Joined: Thu Aug 18, 2005 10:41 am
Location: Copenhagen

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by mijji » Mon Aug 27, 2007 9:08 am

Det med de nemme URL's har jeg aldrig rigtigt fået til at virke med Joomla, mens det har virket mere eller mindre out-of-the-box med Drupal. Det er nu ikke noget jeg går synderligt op i, men det er da rart at man stort set kun skal trykke på en knap, og så virker ens URL's. Hvis man gider er der også mulighed for at redigere de enkelte URL's manuelt, så linket til ens tilmeldingsside f.eks bliver http://www.eksempel.dk/tilmeld/ o.l.

Jeg er mere eller mindre gået fra Joomla til Drupal, det var et naturligt skridt for mig, da Drupal tilbød den fleksibilitet jeg ønskede, hvilket så er sket på bekostning af hvor let mange ting var at lave i Joomla. Jeg vedligeholder stadig en række sider i Joomla, derfor følger jeg stadig med herinde, mht. nye komponenter, sikkerhedsopdateringer o.l.

lille-web
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 789
Joined: Tue Jul 04, 2006 4:00 pm
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by lille-web » Mon Aug 27, 2007 1:34 pm

Jeg tror jeg må kigge grundigere på Drupal.
Hvad er positivt og hvad er negativt ved Drupal frem for joomla?
Morten
Lille-web WEbdesign - Hjemmesider i et stilfuldt webdesign.

mijji
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 497
Joined: Thu Aug 18, 2005 10:41 am
Location: Copenhagen

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by mijji » Mon Aug 27, 2007 4:14 pm

Jeg synes det afhænger af om du ser dig selv som programmør eller webmaster. Hvis du har behov for at kunne fintune helt ned i detaljen, og kan din php, css og html, så har Drupal store forcer, mens hvis du hellere vil have noget som ser pænt ud og virker med det samme, så er Joomla det bedste valg.

Drupal vinder hvis du går meget op i SEO og fleksibel ACL. Joomla vinder hvis du gerne vil have et stort udvalg af extensions og et godt, dansk community.

lille-web
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 789
Joined: Tue Jul 04, 2006 4:00 pm
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by lille-web » Mon Aug 27, 2007 4:22 pm

OK og tak!
PHP har jeg ikke en dyt forstand på. CSS og html er jeg dog rimlig godt til ..... hvis man selv må sige det!
SEO har stor betydning for denne side.

Der er ikke brug for specielle funktioner  på siden ...... så mon ikke jeg skal kaste mig ud i det?

Prøvede lige at installere .... det var sgu nemt..... so far so good
Last edited by lille-web on Mon Aug 27, 2007 4:25 pm, edited 1 time in total.
Morten
Lille-web WEbdesign - Hjemmesider i et stilfuldt webdesign.

User avatar
Blazt
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 79
Joined: Wed Feb 21, 2007 4:18 pm
Location: Danmark (nordjylland)
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by Blazt » Wed Nov 21, 2007 4:48 pm

jeg har lige prøvet Drupal på et subdomæne her det er rimelig nemt at installere
men jeg kan ik så godt lide måden man laver sin side på
kan kun sige en ting : en gang Mambo/Joomla altid Joomla

det er bare min mening hehe  ;D

User avatar
KimM
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1093
Joined: Thu Aug 18, 2005 10:45 am
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by KimM » Thu Nov 22, 2007 7:36 am

Drupal er sværere at lære at bruge end Joomla. Umiddelbart hænger det sammen med Drupals taksonimosystem, som er grundlaget for alt indhold i Drupal. Forstår man ikke det, kan det være noget af en kamp at komme i gang med systemet.

Det hjælper at være lidt nørdet når man kaster sig over Drupal, men jeg synes dog at brugervenligheden er forbedret over de seneste par versioner (første gang jeg prøvede systemet kunne jeg på ingen måde få oprettet noget indhold - det går lettere nu ;) )

Jeg tror det hænger meget sammen med ens temprament og det, man skal have ud af sit website om det er Joomla eller Drupal man skal kaste sig over. Joomla ER lettere at komme igang med.
Mvh Kim

lille-web
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 789
Joined: Tue Jul 04, 2006 4:00 pm
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by lille-web » Mon Feb 14, 2011 9:27 am

Fandt lige en af mine gamle indlæg som jeg godt vil følge op på.
Nu har jeg siden jeg postede indlægget arbejdet meget med Drupal. (se lidt her: http://www.lille-web.dk/sider/drupal.html). Jer er derfor meget mere inde i systemet, og tør derfor godt konkludere at Drupal er nemmere at arbejde med i forhold til SEO. Men det betyder jo ikke at Joomla ikke kan forvandles til et SEO monster. Det tror jeg mange her inde vi hævde og give mig ret i.

Da jeg i sin tid skrev indlægget, var jeg meget forhippet på at finde det perfekte CMS. perfekt i forhold til SEO, funktionalitet, brugervenlighed etc. Jeg arbejder nu mest i Drupal, og elsker systemet, men er kommet til den erkendelse ..... måske lidt sent vil nogle mene! ..... at det der gør et CMS perfekt, er først og fremmest om man virkelig har sat sig ind i det. Kommet helt ud i krogene! Alle de open source CMS jeg kender har hver deres force, men den størst betydning er ens viden på systemet.
Så om du vælger Joomla, Drupal , Wordpress, Typo3 etc. er nok i sidste ende en tilfældighed for mange. Min lære er nok bare, vælg et og bliv super god til det. Joomla kan lave de vildest ting, hvis du forstår og behersker det helt ud i hjørnerne, og det samme kan Drupal og alle de andre CMS-systemer.
Vælg et system - leg og lær med et nysgerrigt sind - om bliv en kapacitet inden for dit felt :D
Morten
Lille-web WEbdesign - Hjemmesider i et stilfuldt webdesign.

User avatar
Niels klint
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Thu Mar 04, 2010 2:42 am
Location: Denmark
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by Niels klint » Sat Feb 25, 2017 12:58 pm

@XPRTMIKAEL - Undskyld mit direkte sprog, men mage til udokumenteret vrøvl skal man lede længe efter.

Jeg kender ikke DRUPAL, men det er det 3. største CMC, så du mener åbenbart, at de er helt hen i ...

I forhold til SEO er Joomla tættere på SEO end WordPress er. Men i begge tilfælde, skal der flere udvidelser til, hvis du vil optimere din SEO.

Hvis du kun har en Blog, er WordPress super. men hvis du skal bygge ovenpå hen ad vejen, er fordelen ved, at Joomla er 100% skalérbart ikke til at komme uden om

User avatar
Sonderup
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 476
Joined: Thu Aug 18, 2005 8:22 pm
Location: Hadsten
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by Sonderup » Mon Apr 03, 2017 6:25 pm

Hej Niels,

Ved ikke om du har set datoene på indlæggene i denne tråd? :)

Bortset fra det, så har du ret. Det er som om at der er en generel trend med, at SEO handler om, hvad der kan installeres for at lave SEO.

Rigtig mange overser (eller underkender) at SEO handler mest om content. Altså, når der er styr på det SEO-tekniske i Joomla, som f.eks. SEF'er, automatisk H-tags generet af Joomla eller udvidelsen etc.

SEO er hårdt arbejde, som man ikke kan installere sig ud af - so to speak. ;)
Med venlig hilsen
Michael Sønderup Nielsen
Seniorudvikler / Joomla Ekspert

https://joomlakonsulenten.dk

User avatar
Niels klint
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 25
Joined: Thu Mar 04, 2010 2:42 am
Location: Denmark
Contact:

Re: Joomla - Drupal SEO

Post by Niels klint » Mon Apr 03, 2017 10:15 pm

Hej Michael
Ved ikke lige, hvad der er sket, men det ser ud til at indlægget fra @XPRTMIKAEL blevet slettet. Mener at det var af en nyere dato, men jeg kan da have sovet i timen :'(


Locked

Return to “SEO”