SEO fordele i Joomla kontra Prestashop?

Alt om søgemaskine optimering og brugervenlige URLs

Moderator: b-ronnow

Locked
Millevm
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Tue Jan 26, 2016 1:14 pm

SEO fordele i Joomla kontra Prestashop?

Post by Millevm » Tue Jan 26, 2016 1:41 pm

Kære alle

Jeg sidder som e-commerce medarbejder for 10-4, og vi skal i 2016 have ny webshop. Vi ligger lige nu I et lokalt bureaus CMS-system, og det har vi gjort i nogle år snart. Vi har besluttet os for, at vi gerne vil prøve noget nyt, og her har vi 3 løsninger om at vende. Joomla!, Prestashop eller et custom bygget CMS. Ved Nicehair har haft stor succes med dette.

Designet har vi egentlig ret godt styr på, og der er alle platforme ret fleksible. Da vi udover webshoppen http://www.10-4.dk/ også har en håndfuld byggemarkeder rundt omkring i landet, er det vigtigt, at hjemmesiden også kan fungerer som et infosite for disse. Jeg ville bygge det op sådan, at de har hver deres "profil". Da vi satser stort online, kommer valget til at blive afgjort inden for, hvilke muligheder der er for blandt andet at søgemaskineoptimere samt trække produktfeeds i de forskellige systemer. Derfor henvender jeg mig herinde:

- Hvor let er det at hastighedsoptimere en Joomla shop? Eksempelvis komprimere alle billeder og opsætte cache?
- Er det forholdsvist nemt at opsætte canonical tags, robots.txt osv på sider?
- Findes der nogle plugins, der hjælper til en korrekt indeksering af siderne i Google?
- Andet vi skal være opmærksomme på i forhold til SEO? Indhold samt teknisk?

Håber I har lyst at hjælpe.

De bedste hilsner
Mille

yestond
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Sat Jan 25, 2014 11:06 am
Location: Odense/Kolding Denmark
Contact:

Re: SEO fordele i Joomla kontra Prestashop?

Post by yestond » Wed Jan 27, 2016 9:51 am

Hej Mille først og fremmest tak for dit indlæg.

Her er nogle hurtige svar på dine spørgsmål:

- Hvor let er det at hastighedsoptimere en Joomla shop? Eksempelvis komprimere alle billeder og opsætte cache?
Hvis siden er bygget professionelt er billedkomprimering intet problem. Caching kan indstilles efter behov som standard. Meget af hastigheden afhænger jo også af serverkonfigurationen
- Er det forholdsvist nemt at opsætte canonical tags, robots.txt osv på sider?
Canonical tags og robots.txt er også lige ud af landevejen
- Findes der nogle plugins, der hjælper til en korrekt indeksering af siderne i Google?
Her er det mest andvendte nok SH404SEF
- Andet vi skal være opmærksomme på i forhold til SEO? Indhold samt teknisk?

Teknisk set er det ikke noget problem at SEO optimere Joomla ligesom tilfældet også er med de fleste andre gængse CMS'er. Men helt basalt er forskellen jo netop mellem Prestashop og Joomla, at Joomla (også) er content orienteret. Dvs. i får nemmere ved at lave lækre landingssider og arbejde struktureret med jeres content. I jeres marked hvor der er (for) meget fokus på pris, ville det måske give god mening at arbejde mere fokuseret med content marketing, så i rammer jeres potentielle kunder (håndværkere og private) med f.eks. gør-det-selv videoer og/eller kampagner til håndværkerne.
Joomla giver jer altså bedre forudsætninger for at drive og producere content, hvilket rent SEO-mæssigt betyder at i vil ranke højt - også long tail. Så istedet for at lave tekniske krumspring som google kan lukke med en enkel opdatering, vil content være drivkraften som sikrer jer gode placeringer i lang tid.

Når i nu har mange varehuse er det også vigtigt at dataene bliver nemme at håndtere for jer. Dette ville optimalt set kunne lade sig gøre med import af f.eks. XML fil som automatisk opdaterer alle data på de enkelte varehuse som f.eks. åbningstider men også kampagner specifikke for det enkelte varehus som f.eks. https://www.applusbilsyn.dk/ kan.

Jeg kommer gerne forbi og tager en uforpligtende snak omkring mulighederne på en top moderne B2B/B2C e-commerce og content marketing platform :)


Locked

Return to “SEO”