Har jeg tatt meg vann over hodet mtp VirtueMart?

Alle spørsmål relatert til nettbutikkløsningen VirtueMart

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
AnitaPay
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Tue Mar 19, 2013 2:18 pm

Har jeg tatt meg vann over hodet mtp VirtueMart?

Post by AnitaPay » Wed Mar 20, 2013 10:30 am

Kort fortalt har jeg sagt jeg skal lage en ny nettside for en venninne. Hun har allerede en nettside hun ikke er fornøyd med, der det er en betalingstjeneste via NETS. Etter en telefon til NETS, ble jeg informert om at flere av deres kunder brukte VirtueMart og at dette fungerte med NETS.

1: Jeg har kun bygget et fåtall hjemmesider via Dreamweaver tidligere. Ettersom det å endre på innlegg/moduler/etc er enklere for venninnen min med Joomla, har valget falt på det. Jeg bygger derfor ny side til henne ved hjelp av betalt template.
Så vidt jeg skjønner er dette fullt ut gjennomførbart.

2: Jeg har aldri laget hjemmesider med betalingstjeneste tidligere. Jeg trodde dette ville være plankekjøring da alle kontakter med NETS allerede er i bruk. Problemet er at den eksisterende hjemmesiden hennes ikke er bygget på Joomla og derfor vil jeg kanskje få problemer? NETS sier man vanligvis får et firma til å kode en betalingsløsning til VirtueMart.

3: Hun har tilbud om å kjøpe den eksisterende nettsiden for 35000,- (lang historie, en annen har betalt for opprettelsen av nettsiden). Da hun ikke liker designet, må jeg endre på rubbel og bit uansett. Men da har vi hvertfall en fungerende betalingstjeneste...

Er det noen som kan hjelpe meg med svar på følegende spørsmål?
* Hvis jeg kjøper/downloader VirtueMart for Joomla, må jeg da betale en tredjeperson for å kode noe for meg slik at dette vil fungere?
* Kan jeg benytte meg av noen detaljer/koder som ligger på den eksisterende nettsiden hennes? Da mener jeg koder rundt betalingstjenesten.
* Er dette her i det hele tatt gjennomførbart for meg?
Jeg tenker at det å lage en ny enttside til henne ved hjelp av en template, burde gå greit. Jeg setter meg kjapt inn i nye ting og det her betyr svært mye for meg å få til, så jeg er villig til å bruke mye tid og krefter på dette. Problemet ligger i betalingstjenesten.
* Burde hun heller kjøpe den eksisterende nettsiden og la meg endre alt der og bare droppe Joomla?
Er det verdt 35000,-? Kun for en betalingsjesteste hun allerede eier.

Jeg setter stor pris på svar på spørsmålene mine ;)
Takk.

Anita

AnitaPay
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Tue Mar 19, 2013 2:18 pm

Re: Har jeg tatt meg vann over hodet mtp VirtueMart?

Post by AnitaPay » Wed Mar 20, 2013 10:46 am

Jeg vil legge til at dette som nevnt betyr veldig mye for meg og jeg trenger å få det til. Men er det neppe gjennomførbart, er det greit å finne ut av det før jeg legger all verdens tid ned i dette.

Jeg googler rundt og finner ingenting som skulle tilsi at det er mye mer enn VirtueMart som skal til for å få betalingstjenesten til å fungere. Men det er mulig det er noe helt opplagt alle vet om som jeg ikke er klar over.

Jeg klarer fint å endre templaten, legge til nye moduler osv, men det er mulig det ligger arbeid med akkurat betalingstjenesten som er på ett helt annet nivå enn der jeg er?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Har jeg tatt meg vann over hodet mtp VirtueMart?

Post by sone12 » Wed Mar 20, 2013 10:09 pm

Mange faktorer her som ikke kommer frem.

- hvor mange produkter, brukere og ordre som må overføres til VM? Vil dette skje via manuell databaseoverføring så skal du ha ganske gode sql kunnskaper for å få dette til uten problemer. Annbefaler i såfall profisjonell hjelp.

- hvor avhengig er hun av nets? Det finnes andre gode betalingsløsninger til VM, dibs blandt annet. Seff paypal osv også.

Kom forøvrig over et firma som har utviklet en Nets betalingsmodul til VM. https://www.sircon.no/hjem/blogg/22-net ... lingsmodul

Må sis at jeg ikke har noen erfaringer med verken utvikler eller modulen dems. Så blir opp til deg å finne ut mer i såfall.


Er forøvrig ganske sikker på at du kan innstallerer både joomla, VM, eventuelt templates og andre extensions greit og samtidig lære deg dette på relativt kort tid om du leser litt dokumentasjon.
Kostnader kommer om du må ha proffisjonell hjelp i forhold til overføring av data fra gammel nettside. Kan også bli vrient om eiere av gammel nettbutikkløsning setter seg i vranglås og ikke vil dele ;) (godt argument for å velge open source produkter)
Kristian P. Granrud

AnitaPay
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Tue Mar 19, 2013 2:18 pm

Re: Har jeg tatt meg vann over hodet mtp VirtueMart?

Post by AnitaPay » Thu Mar 21, 2013 6:35 am

Tusen takk for svar!

Det er ingen data som skal overføres. Det som selges pr.dags dato er klippekort til et treningssenter der kjøpere kan velge mellom 20 eller 30 klipp. Man legger inn informasjon om seg selv på nytt hver gang man kjøper nytt kort, så jeg vil ikke tro det er behov for noen dataoverføring i det hele tatt ;) Godt å høre dette kanskje blir litt lettere da.

Hun bruker nets fra før, altså har en avtale med dem. Denne avtalen har seks måneders oppsigelsestid og den nye siden må være ferdig om bare et par uker. Men da igjen, den kostnaden med å sitte med to betalingssystemer må hun evt ta. Problemet med å velge en annen betalingsløsning er at da må etableringskostnaden betales på nytt, noe hun allerede har betalt til nets.

Problemet her ligger fort i eieren av den eksisterende siden ja. Litt tricky greier iom at min venninne eier domenenavnet, firmaet og betalingsløsningen (og har betalt for denne), og at x-kompanjongen har stått for mye av betalingen for utviklingen av den eksisterende siden (men denne brukte hun før de ble samarbeidspartnere også).

Jeg får fremdeles ikke helt tak i om det er ett ledd jeg mangler her. Leddet mellom VM og nets. Er det ett ledd her?
La oss si jeg skal etablere en helt ny betalingstjeneste. Ingen kunder å overføre mao. Jeg skal klare å lese meg til installeringen av moduler etc her. Men er det masse koding som ligger i ett ledd mellom VM og nets?


Tusen takk for svar!

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Har jeg tatt meg vann over hodet mtp VirtueMart?

Post by sone12 » Thu Mar 21, 2013 10:06 am

I utgangspunktet skal du slippe å kode. Å innstallere Joomla og VM, er normalt sett gjort i en håndvending. Deretter sette innstillinger osv slik som man vil ha dem og så er man i gang Beregn noen timer til å sette seg inn i innstillinger osv. Trenger man betalingsløsninger utover det som ligger inne i VM (paypal etc, som er gratis å ta i bruk), fks Nets, så trenger man en betalingsmodule. Dibs har klar dette, og i følge link jeg gav deg ovenfor så har det blitt utviklet en betalingsmodul til Nets også. Kontakt utvikler av denne og forhør deg.

Da du sa at ingen data (ordre, brukere osv) trengte å bli overført så tnkte jeg i mitt stille sinn...

"Hvorfor ikke bare sette i gang å prøve Joomla! og VM da, til og med parallelt mens den gamle siden kjører sin egen sjø!!). Når man er fornøyd med den nye siden så er det bare å publisere den og skrinlegge den gamle." Dette er jo en vanlig fremgangsmåte for dem som bytter systemer....la den gamle kjøre frem til man er klar til å publisere ny løsning).
Kristian P. Granrud

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Har jeg tatt meg vann over hodet mtp VirtueMart?

Post by sone12 » Thu Mar 21, 2013 10:06 am

I utgangspunktet skal du slippe å kode. Å innstallere Joomla og VM, er normalt sett gjort i en håndvending. Deretter sette innstillinger osv slik som man vil ha dem og så er man i gang. Beregn noen timer til å sette seg inn i innstillinger, lese dokumentasjon osv.

Trenger man betalingsløsninger utover det som ligger inne i VM (paypal etc, som er gratis å ta i bruk), f.eks Nets, så trenger man en betalingsmodule. Dibs har klar dette, og i følge link jeg gav deg ovenfor så har det blitt utviklet en betalingsmodul til Nets også. Kontakt utvikler av denne og forhør deg.

Antar også at avtalen med Nets går sin vante gang og at dem ikke legger seg opp i hvilken nettbutikk du kjører. Slik som den gamle nettsiden, eller VM betyl lite for dem antar jeg. Så den avtalen med Nets kan vel antagligvis også stå uforandret om man bare får intigrering mellom VM og Nets.

Da du sa at ingen data (ordre, brukere osv) trengte å bli overført så tenkte jeg i mitt stille sinn...

"Hvorfor ikke bare sette i gang å prøve Joomla! og VM da, til og med parallelt mens den gamle siden kjører sin egen sjø!!.

Både VM og Joomla! er lisenfrie så ingen løpende utgifter eller startkostnader!.

Når man er fornøyd med den nye siden så er det bare å publisere den og skrinlegge den gamle." Dette er jo en vanlig fremgangsmåte for dem som bytter systemer....la den gamle kjøre frem til man er klar til å publisere ny løsning).
Kristian P. Granrud


Locked

Return to “VirtueMart”