Brukerstyrte salg/kjøp?

Spørsmål rundt netthandel som ikke er direkte knyttet til nettbutikkdrift/passer i andre kategorier

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by johneliassen » Sun Nov 30, 2008 11:58 pm

Er det mulig å ha en brukerstyrt nettbutikk hvor Community Builder og Virtuemart kommuniserer med hverandre? Vi er en gruppe som driver en mer eller mindre intern bilside, men syns det er fryktelig tungt å måtte legge ut brukernes biler for salg o.l., og ønsker med dette at brukere skal kunne legge ut sine egne biler for salg, og mer eller mindre gjennomføre salget uten vår bistand da alle skal være autoriserte til å selge produktene.

Jeg har lest mye om VirtueMart og det ser ut som en fantastisk komponent, og den ser ut som den kan brukes nøyaktig til vårt formål om spørsmålet jeg har stilt kan besvares med et ja :) Noe vi selvfølgelig håper på. Jeg har ikke forstått det ut i fra den info jeg har funnet i forumet her og på virtuemart.net om det er mulig eller ikke for brukere å legge til bilene sine i kategorier (Volvo, Ford, Lexus os.v.), redigere og markere biler de har lagt ut som solgt and so on.

Håper noen vet mer en meg om emnet, ser frem til alle tilbakemeldinger!

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by sone12 » Mon Dec 01, 2008 9:53 am

Skjekk om du finner noen godsaker her: http://www.joomlapolis.com/component/op ... Itemid,55/
Kristian P. Granrud

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by johneliassen » Mon Dec 01, 2008 11:47 am

Ah sweet :) Takk for tips, skal se på det!

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by johneliassen » Mon Dec 01, 2008 12:38 pm

Fins det noen gode temaer for selve butikkene? Forutenom rammen/selve siden så skulle vi hatt et tema som går igjen i nettbutikken som passer inn med resten av siden. Jeg har funnet et par moduler som viser featured products osv men det blir problematisk for oss siden det går på interne salg og slikt, det vi trenger er et tema som visuelt sett gir et intrykk av at butikken er integrert i resten av siden og at det ikke er så åpenbart at netthandlingen er hentet fra en ekstern tredjepart. Jeg har funnet et par, men det var mer egnet for musikk, filmer og så videre slik at grafikk og slikt var fryktelig upassende.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by sone12 » Mon Dec 01, 2008 3:06 pm

johneliassen wrote:Fins det noen gode temaer for selve butikkene?
Dette blir offtopic Jhon i fohold til tittel på emnet ditt. Vennligst opprett et nytt emne for dette nye spørsmålet ditt. Da kanskje i templates/css/design??
Kristian P. Granrud

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by johneliassen » Mon Dec 01, 2008 6:03 pm

Beklager, tenkte ikke så langt.

PS: fortsatt ikke funnet noen løsning som tillater bruker å ta ansvar for publisering og håndtering av salg. Så om noen kjenner til noe slikt, er jeg fryktelig interessert.

User avatar
Stinus
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 210
Joined: Thu Feb 02, 2006 9:25 pm
Location: Stavanger / Tananger
Contact:

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by Stinus » Mon Dec 01, 2008 10:15 pm

Hei
Se om noen du kan bruke noen av utvidelsene som man finner under Vehicles. Tror du kan laste opp bilder fra front-end. Vet ikke om det passer ditt bruk.
Stian Magnussen
Veteranbrannbiler - https://veteranbrannbiler.com/ - En side om gamle brannbiler
1. Tananger Sjøspeidergruppe - https://1tanangersjo.no/

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by johneliassen » Mon Dec 01, 2008 11:26 pm

Mye fint der men ingen av dem som lar brukerne legge ut biler selv, alt må tydeligvis gå viá administratorer, noe som passer oss dårlig :) Men tusen takk for tipset.

User avatar
kjartan
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 53
Joined: Wed May 09, 2007 1:21 pm
Contact:

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by kjartan » Tue Dec 16, 2008 7:40 pm

johneliassen wrote:men ingen av dem som lar brukerne legge ut biler selv, alt må tydeligvis gå viá administratorer
Det er nok ikke riktig. F.eks er EZ Autos er glimrende lagt til rette for akkurat det du trenger. Tror dette er tilfelle hos et par av de andre også
Kjell Johnsen - http://www.exentra.no
A bad workman quarrels with his tools

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by johneliassen » Fri Dec 19, 2008 9:54 pm

Ah ja, jeg testet EZ Autos en gang men da var det en gratisversjon jeg prøvde. Selvfølgelig lå det en mulighet i PRO-versjonen som lot brukerne styre dette, og man slapp å legge inn en og en bil i back-end :) Dette er derfor ute av verden nå.

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by johneliassen » Tue Jan 27, 2009 10:30 pm

Ok, denne er fortsatt ikke løst.

EZ Autos lar deg publisere biler og det som måtte være av info om bilen din i kategorier. Det krever dobbel registrering desverre, og doble profiler hvor du blir profilert i en egen profil som "dealer" eller "selger", noe som strider fryktelig imot vårt mål med løsningen. Og etter mye fram og tilbake med folkene bak EZ Autos blir vi ikke enige om hvordan dette burde løses.

Jeg har utviklet template, oversatt komponenten og brukt mange arbeidstimer på å tilpasse den til vårt bruk i håp om at det skulle være mulig å "gå rundt" den egne registreringen og istedenfor bruke Jom Social profilene (som er komponenten vi bruker). Det er skuffende etter å ha brukt så penger og energi på en komponent i håp om å få hjelp av de ansvarlige, og bare få avslag på behov. Selvfølgelig hadde jeg ingen forventninger om at de skulle redigere komponenten direkte etter mitt behov, men igjen regner jeg med at det er mulig å gjøre noe for å få det til å fungere etter vårt ønske.

Derfor er jeg selvfølgelig åpen for muligheter hvor alle brukere har mulighet (ved registrering i Jom Social) til å legge til biler med bilder og redigerbare felter og gjerne kommentere "produktene" eller bilene i vårt tilfelle.

Vi skal ha tre kategorier: Til Salgs, Ønskes kjøpt og Showcase.
Sistnevnte er bare for framvisning av biler, og dette er eneste kategorien som skal ha kommentarmulighet.

Vi bruker
Joomla 1.5.9
Jom Social (siste utgivelse)
EZ Autos (siste utgivelse)

Jeg har lurt litt på om det fins kanskje noen "Netthandel" komponenter som lar seg manipulere til å oppføre seg som vi ønsker. Vi ønsker ikke at kjøp og salg skal gjennomføres helt og holdent gjennom nettsiden, men at folk skal kunne presentere bilene sine med pris og nødvendig informasjon, i utvalgte kategorier. Derfor tror jeg også enkelte netthandelkomponenter kanskje blir noe vel avanserte og fylt av overflødige funksjoner som vi ikke ønsker eller trenger og bruke.

User avatar
birg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 34
Joined: Mon Oct 15, 2007 9:06 pm
Location: Hommelvik
Contact:

Re: Brukerstyrte salg/kjøp?

Post by birg » Thu May 07, 2009 12:55 pm

Har du sjekket Marketplace komponenten?

http://www.joomster.com/index.php?optio ... arketplace


Locked

Return to “Generelt”