Betalt medlemskap

Spørsmål rundt netthandel som ikke er direkte knyttet til nettbutikkdrift/passer i andre kategorier

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Betalt medlemskap

Post by johneliassen » Mon Mar 14, 2011 6:22 am

Jeg driver sammen med en kollega av meg å setter sammen en sosial møteplass på nett, primært for moro skyld. Vi er forhåndsvis ferdige med løsningen rent grafisk, men der vi stopper opp er en velfunksjonabel betalingsløsning for medlemskap. Vi akter å benytte oss av paypal i første omgang. Vi sitter med J1.5 og JomSocial i bunn, og har stoppet videreutviklingen frem til vi får betalingsløsningen i boks. Vi benytter oss av er JSPT for å delegere ulike profiltyper til de ulike abonnementene, dette er ganske primært i vår søken etter en betalingsløsning hvor ett medlemskap skal være kostnadsfritt og ett skal koste penger.

Har noen her gode erfaringer på dette du kunne delt med oss? Eventuelt en detaljert fremgangsmåte. Vi har rett og slett ikke fått dette til, selv om jeg ser på meg selv som relativt erfaren med joomla. Vi har også forsøkt å holde tredjepartskomponentene til et minimum på løsningen vår og ser helst å slippe mer enn to komponenter i tillegg til JomSocial.

Jeg tror ikke emnet bør ligge på kommersiell hjelp søkes, men det hadde vært flott om noen kunne hjulpet oss.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Betalt medlemskap

Post by rued » Mon Mar 14, 2011 6:54 am

Se på http://www.jomsocial.com/download/addon ... merce.html

Hvilke av disse har dere sett på/testet, og hva var det dere ikke fikk til med de - og JSPT?
johneliassen wrote:Jeg tror ikke emnet bør ligge på kommersiell hjelp søkes, men det hadde vært flott om noen kunne hjulpet oss.
Hva er dere egentlig ute etter?
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Betalt medlemskap

Post by johneliassen » Mon Mar 14, 2011 7:14 am

Bare erfaringer kanskje, hvordan andre har løst lignende utfordringer. Der er så mange fremgangsmåter og løsninger på akkurat dette men det innebærer som regel såpass med komponenter at vi har satt oss fast og prøver bare å finne én løsning som passer vårt behov. Samen med JSPT har vi prøvd AEC men det ble så omfattende igjen.

Det som er viktig er at de to medlemskapene vi skal ha vil ha forskjellige egenskaper/tilganger og profiler. Derfor har det falt oss svært naturlig å benytte JSPT til dette ihvertfall.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Betalt medlemskap

Post by rued » Mon Mar 14, 2011 7:38 am

JSPT = JomSocial Profile Types (Paid Membership and Access Control)
http://www.jomsocial.com/download/addon ... ntrol.html

Hva er det dere ikke får til, det skrev du ingenting om?
Heller ikke hva som er deres behov, som skulle være så spesielt utover dette - at det fikk dere til å teste AEC sammen med en komponent som allerede skal gi tilgangskontroll alene ...?!

Har dere sett på de andre som er tilgjengelige, som 'PayToUpgrade for JomSocial', 'Paid Membership with Access Control', 'RSMembership!' og 'jSubscription' - fungerer ikke de greit sammen med PayPal uten bruk av andre tillegg? Må dere virkelig ha JSPT, eller har dere satt dere selv på et blindspor?
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Betalt medlemskap

Post by johneliassen » Mon Mar 14, 2011 7:51 am

Ok jeg vet ikke hvilken JSPT du har brukt men den vi har installert er 2.1.260 og den tilbyr ihvertfall ikke betalt medlemskap den tilbyr bare forskjellige brukergrupper og access control.

Det vi ikke får til er sømløs integrering av paypal-betalte medlemskap hvor registrering med valg av brukergruppe/prisgruppe og betaling på paypal sine sider og tilbake til aktivert profil.

Vårt behov; en mulighet for valg av profilgruppe ved registrering: Gratis eller betalt abonnement. Disse to gruppene skal ha forskjellig tilgang helt ned på nivå til antall meldinger og fotografier tillatt (som JSPT håndterer perfekt).

Detaljer som abonnementpåminnelse per epost/melding ved utløp av abonnementstid og slikt vil bare være et pluss dersom det fins en mulighet for dette.

Vi har også forsøkt den OSE (Open Source Exelence) komponenten men den var særdeles innviklet og det tok så lang tid å få svar på spørsmål man hadde at vi valgte å begynne på "scratch" med JSPT som utgangspunkt.

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Betalt medlemskap

Post by johneliassen » Mon Mar 14, 2011 8:11 am

Hva ville du/andre brukere gjort dersom dere skulle gjort noe lignende eller det samme? Fremgangsmåte og valg av komponenter? Setter pris på alle tilbakemeldinger!

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Betalt medlemskap

Post by rued » Mon Mar 14, 2011 8:31 am

johneliassen wrote:Disse to gruppene skal ha forskjellig tilgang helt ned på nivå til antall meldinger og fotografier tillatt (som JSPT håndterer perfekt).
Greit, var bare det jeg ville vite. At behovet var reelt for bruk av JSPT, og at dere ikke bare hadde et helt enkelt behov for to enkle grupper slik det først kunne se ut.

Oppskriften for bruk sammen med AEC ligger langt på vei trinn for trinn her: http://www.joomlaxi.com/support/documen ... rship.html

Se også på følgende FAQ: http://www.joomlaxi.com/support/faqs/it ... again.html

MEN ... siden dette er en side 'for moro skyld' ville jeg nok lansert den mer åpen til å begynne med, og bare tatt med i betingelsene at det vil kommer restriksjoner på sikt - for så å lagt inn dette når de får på plass bedre løsninger enn AEC. Dere får da lettere bygd opp et levende samfunn, skapt et behov osv. før restriksjoner legges på. ;)

Alternativ, begynt med en av de enklere betalingsløsningene. Med litt mindre avansert ACL.

Ref:
Important : Integration with AEC should not be considered as a recommendation of AEC. AEC was explained here as it was available freely. We are planning to integrate with most of the e-Commerce solution.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Betalt medlemskap

Post by johneliassen » Mon Mar 14, 2011 8:46 am

Ok takk for nyttige lenker.

Siden utvikles for "moro" skyld men da vi har en garanti for en hel del registreringer og det ene abonnementet er gratis ser vi ikke behovet for å holde tilbake. De vil uansett få nødvendig tilgang slik at mersmaken blir sterk ;) Det gratis abonnementet vil ha utvidet tilgang til å begynne med så strammes dette inn etterhvert som brukerbasen er klar for det.

Takk for tips - skal gi deg link når den er ferdigstilt!
Da går vi nok for JSPT & AEC.

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Betalt medlemskap

Post by johneliassen » Mon Mar 14, 2011 8:49 pm

Nå fulgte jeg guidelines til punkt å prikke fra ressursen du lenket til:
http://www.joomlaxi.com/support/documen ... rship.html

og endte opp med en feilmelding som lyder som følgende når jeg går inn på forsiden:
Fatal error: Call to a member function check_auth() on a non-object in /home/konto/public_html/2011/components/com_content/helpers/icon.php on line 187

Dette er da linjen: "switch ($osecontrol->check_auth())"

Feilmeldingen kommer ikke opp hver gang jeg går inn, 3 av 10 ganger nå. Og når jeg kommer inn er det ikke alle abonnementene som er tilgjengelige.

Jeg bruker Joomla 1.5.21, JomSocial 1.8.11, JSPT 2.1.260 og AEC 0.14.2.

Søkte på feilmeldingen i google, men får bare opp lignende problemer som folk har utenfor joomla (ikke relatert til noen av komponentene men egne script med authproblemer).

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Betalt medlemskap

Post by rued » Mon Mar 14, 2011 9:59 pm

Hva med å oppdatere programvarene til siste versjon ... er ikke det et godt utgangspunkt for suksess kanskje? ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
johneliassen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 202
Joined: Tue Nov 20, 2007 12:44 pm

Re: Betalt medlemskap

Post by johneliassen » Mon Mar 14, 2011 10:00 pm

JomSocial er vel siste versjon utenom betaene fra 2.0 serien og joomla har jeg bare ventet med av gammel vane. Kan forsøke det og se hva som skjer ;)

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Betalt medlemskap

Post by rued » Tue Mar 15, 2011 8:45 am

Siste stabile versjon av JomSocial er faktisk 2.0.6, siste testversjon er 2.2RC1 ...

Den uvanen med å ikke oppdatere bør nok endres på, ved å vente utsetter du siden og dine brukere for en fullstendig unødvendig sikkerhetsrisiko.

Ved å oppdatere fortløpende sparer du også andre fra å gi deg support på problemer som mest sannsynlig skyldes utdaterte versjoner, dvs. latskap. ;)

Uansett, ettersom dere betaler for JSPT kan nok deres brukerstøtte på joomlaxi.com trygt brukes. De burde kunne dette bedre enn de fleste her skulle jeg tro.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Generelt”