Import af gammelt indhold

Her kan du stille spørgsmål til den daglige administration af dit Joomla! websted.

Moderators: b-ronnow, General Support Moderators

Locked
nettips
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Import af gammelt indhold

Post by nettips » Sun Mar 10, 2013 12:04 pm

Jeg driver et Joomla site i version 1.5.26. Og ja: det er på tide at skifte, også fordi der er lagt små eval-filer ind på sitet.
Der ligger cirka 1.800 artikler i den gamle installation, og derfor søger jeg gode råd mht. den forestående opgradering.

Er der gode tips til hvordan jeg sikrer mit indhold, så det bliver (relativt) nemt at overføre fra 1.5.26 til 2.5?

Indholdet skal overføres til en helt ren 2.5. Er det en god ide at undlade at oprette kategorier mv, og i stedet satse på at eksport/import kan klare dette arbejde?

Hvad gør jeg i forhold til de jpg's, der er brugt i hver artikel?

Findes der folk i dette forum, der udfører sådanne operationer, og hvad er prisen for arbejdet? Sitet er et fritidsprojekt og har desværre ikke en Googlesk pengetank.

/Allan

littlejohn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Re: Import af gammelt indhold

Post by littlejohn » Mon Mar 18, 2013 10:13 am

Først og fremmest er det vigtigt at fremhæve, at der ikke findes en officiel opgraderingsmetode fra 1.5, så det vigtigste af alt er, at du har fulde backups af både site, filer og database(!). Husk også at teste disse backups, så du ikke ender med et defekt site og backup.

Normalt kan værktøjerne til opgradering (de få der findes) klare det meste selv, men I dit tilfælde, hvor det gamle site er hacket ville jeg dog nok også hælde til en re-installation og i stedet importere dataene manuelt.
Der er dog en del ting der skal tages højde for, såsom id'erne på dine artikler og kategorier.

Mht. selve overførslen finder du værktøjer til det her: http://extensions.joomla.org/extensions ... t-a-export
Og - laver du en 1-1 migrering, kan du sandsynligvis kopiere indholdet mappen images/ over og dermed beholde alle artikelbilleder intakt.

Det er bare med at prøve sig frem og i stedet glæde sig over det i fremtiden sker noget mere automatisk. :)

Ps; Ja, der findes personer der sidder parate til at hjælpe, men benyt da den rette kategori i stedet:
http://forum.joomla.org/viewforum.php?f=299
Janich Rasmussen
Lead developer @ CGOnline.dk - Vi elsker Joomla!

nettips
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Import af gammelt indhold

Post by nettips » Mon Mar 18, 2013 11:24 am

Tak, Janich! Vi fik overført artiklerne, og nu er en manuel bearbejdning af artiklerne (kategorisering) overstået. Det gik faktisk bedre end jeg havde frygtet...
Og jeg tjekker den rette kategori ud. Tak :-)

Locked

Return to “Administration - Generel brug”