skrive artikler uploade fra pdf

Her kan du stille spørgsmål til den daglige administration af dit Joomla! websted.

Moderators: b-ronnow, General Support Moderators

Forum rules
Locked
kasix
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Thu Oct 18, 2012 6:12 pm

skrive artikler uploade fra pdf

Post by kasix » Wed Feb 19, 2014 9:56 pm

Halløjsa på forumet.

Jeg har to spørgsmål.

1 kan man uploade en pdf fil og så få joomla til at lave den om, sådan at pdf filen kommer til at fungere på samme måde som hvis man side på sin side og skrev en artikel? dvs. opretter en artikel, smider billeder i mappen med billeder mv.

Grunden til at det er blevet et must for mig, er fordi at jeg har lavet en hjemmeside for vores klub
http://www.mjkgr.dk
og de her folk som er i klubben, har så svært ved at forene sig med tanken om at man skal skrive sin artikel på siden i tekst editoren og ja, det har selvfølgelig ikke lige været til joomlas fordel når de har siddet og skrevet en artikel over en time eller to og de så trykker gem og der kommer "siden kan ikke vises" og hele arbejdet så er væk :-P

Hvis det ikke er teknisk mulig, er der så nogen der kan give mig en forklaring som jeg kan give videre som er spiseligt til brugere som ikke har nogen form for teknisk forståelse for database og for php.

Jeg ser selv en teknisk blokering, først skal uploade en pdf fil og der efter skal linke i et dokument til en pdf fil, bare her ser jeg allerede op til flere få tekniske problemer med at få det til at lykkedes. Derefter skal joomla jo arbejde videre med dataene, nyheder css opsætning på dokumentet... ja jeg kan faktisk se rigtig mange ulemper ved at have en hjemmeside som bygger på man har 100+ pdf filer som man så sider og pladre rundt i, bare indekseringen af dem, jeg kan slet ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, ja kapitlet bruger rettigheder er her et time langt foredrag.

men som sagt en spiselig teknisk forklaring for forlk der intet kender til cms. nogen ideer?

littlejohn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 242
Joined: Tue Jan 05, 2010 2:55 pm

Re: skrive artikler uploade fra pdf

Post by littlejohn » Wed Feb 26, 2014 9:50 pm

Altså. At uploade en PDF og bearbejde den - glem det. PDF er let at lave, men ENORMT svært at redigere.
Man redigere derfor altid kilden (en artikel fx) som så generere en ny PDF.

Jeg kan udemærket følge frustrationen om at sidde en-to timer med indhold, og at det så bare er "væk".
Men der findes også en del foranstaltninger for det, som man kan prøve:
1. Sæt sessions levetiden op (under global konfiguration)
2. Søg JED for et "keep alive" plugin, der kan hjælpe med at holde sessionen åben
3. Søge JED for noget "auto-save" eller til at gemme indholdet automatisk med (kladder)
4. Indkorporere en fast rutine med at gemme hvert 10. minut
5. Indkorporere en fast rutine med at kopiere al teksten over i word FØR der gemmes
6. Lade folk skrive det i word først og så paste det ind - gemme - og til sidst rette billeder og fjerne formatering (mener JCE editoren kan gøre det automatisk vha. "text filtering")

Mht. upload af PDF'er, er der absolut ingen argumenter for at benytte dét, fremfor et online katalog.
PDF'er er låste, mens kataloget er åbent - datamæssigt set - og det kan vel at bemærke derfor senere også konverteres til enten PDF eller noget andet

Summa summarum mener jeg ikke man skal give op, men derimod hjælpe folk så meget på vej man kan (med tekniske foranstaltninger) og i stedet hjælpe med at lære det. Husk; Når først de to første successhistorier er i hus, kommer det til at gå meget lettere, meget hurtigere ;)

Ps;
Ifm. de store billeder i artiklerne, kan du evt. prøve denne: http://extensions.joomla.org/extensions ... mages/9346
Den laver automatisk de store artikelbilleder mindre (også i filstørrelse) og gør dem i stedet klikbare så det originale åbner i en modal.
Den fungerer også på iPad - Man skal dog bare lige igennem indstillinger for at tjekke størrelserne osv.
Janich Rasmussen
Lead developer @ CGOnline.dk - Vi elsker Joomla!


Locked

Return to “Administration - Generel brug”