får ikke skjult artikkeltittel

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Fri Jan 21, 2011 5:45 pm

Litt usikker på om dette er postet på riktig sted men;

Jeg får ikke skjult artikkeltittel.

Jeg har forsøkt med Skjul både på artikkel- og menynivå uten at det hjalp.

Bruker template Beez_20.

Noen som vet hvordan jeg løser dette?
Last edited by Rosenborg on Tue Jan 25, 2011 9:39 am, edited 1 time in total.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by rued » Fri Jan 21, 2011 7:58 pm

Forsøkt med andre maler for å se om det er "feil" i malen?
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Fri Jan 21, 2011 9:49 pm

Da har jeg prøvd alle tre malene som ligger med 1.6 installasjonen. Ingen av dem skjuler artikkeloverskrift når valget Hide for Show Title er gjort i Article Options både på meny- og artikkelnivå.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by sone12 » Sat Jan 22, 2011 12:45 am

Jeg har forsøkt med Skjul både på artikkel- og menynivå uten at det hjalp.
Har du også prøvd å slå dem av i "Innstillinger"? Innhold => Artikler=> Innstillinger (Global) .
Kristian P. Granrud

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Sat Jan 22, 2011 1:11 am

Jepp - har prøvd det også nå. Valgte Hide 3 steder: for aktuelle meny, for aktuelle artikkel og globalt for alle artikler.

Funket ikke.

Deretter prøvde jeg kun global Hide for artikler og satte innstillingen for aktuell meny og artikkel til Use global. Fortsatt vises artikkeltittel på front end.

Bug - eller er det bare jeg som har dette problemet?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by sone12 » Sat Jan 22, 2011 1:37 pm

Rosenborg wrote:Bug - eller er det bare jeg som har dette problemet?
Jeg har ikke dette problemet, har prøvd alle tre variantene av "sjul tittel" og ingen problemer oppstod.

Spesifikkasjoner som jeg har testet utifra, så kan du sammenligne.
Joomla! 1.6.0 Stable, PHP Version 5.3.1, MySQL 5.1.41
Sammenlign dine egen innstillinger også opp mot http://docs.joomla.org/Joomla_1.6_techn ... quirements
Kristian P. Granrud

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Sat Jan 22, 2011 7:13 pm

Jeg lastet ned og innstallerte Joomla_1.6.0-Stable-Full_Package.zip

Bruker PHP Version 5.2.4-2ubuntu5.12
og
MySQL 5.0.32-Debian

Ser at PHP-versjonen holder minimumskravet mens MySQL ligger et hakk for lavt.

Kan databasen virkelig være årsaken til dette problemet?
Last edited by Rosenborg on Sun Jan 23, 2011 1:41 am, edited 1 time in total.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by sone12 » Sat Jan 22, 2011 9:06 pm

Rosenborg wrote:Kan databasen virkelig være årsaken til dette problemet?
Personlig tror jeg ikke det. Kan du ikke prøve å innstallere en ny innstallasjon og se om den også får problemet?
Kristian P. Granrud

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Mon Jan 24, 2011 10:12 am

Har nå foretatt en ny installering av Joomla 1.6 på nytt område med følgende resultat:

Hide på artikkelnivå fungerer ikke. Global innstilling overstyrer uansett.
Hide på menynivå fungerer og overstyrer global innstilling på artikler.
Hide på global innstilling for artikler fungerer.

Jeg har kun én ukategorisert artikkel under hver meny.

PS! Ser at artikkeltittel på Home/forside ikke skjules uansett - er dette en regel i Joomla?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by rued » Mon Jan 24, 2011 1:41 pm

Artikkeltittel skjules vel kun inne på artikkel (artikkelvisning), og ikke i bloggvisning (f.eks. forside). Skulle vel sett rart ut om du hadde en haug med artikler listet opp på forsiden - og ingen overskrifter. Mistenker at du har tenkt deg inn i et hjørne, med en teori som ikke er helt logisk. ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Mon Jan 24, 2011 2:10 pm

Nei, det ser ikke rart ut når man setter Menu Item Type på Hjem (forside) til Single Article.
Da har jeg bare én artikkel her og ikke en "hel haug"...

Tilleggsspørsmålet mitt var altså om Joomla tillater skjuling av artikkeltittel på forsiden eller ikke?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by rued » Mon Jan 24, 2011 4:03 pm

Rosenborg wrote:Nei, det ser ikke rart ut når man setter Menu Item Type på Hjem (forside) til Single Article.
Viktig opplysning som burde kommet tidligere.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Mon Jan 24, 2011 7:13 pm

rued wrote:
Rosenborg wrote:Nei, det ser ikke rart ut når man setter Menu Item Type på Hjem (forside) til Single Article.
Viktig opplysning som burde kommet tidligere.
Forsidetittel-visningen, dersom man kan kalle det det, var noe jeg la merke til ved siste installasjon. Det var det umulig for meg å se forskjellen i oppførsel på forsideartikkel og annet innhold tidligere, siden ingen av artiklene lystret parameterinnstillingene jeg prøvde.

Statusen nå, etter ny-installeringen, er hva jeg beskriver i mitt tidligere innlegg her og gjelder alle innholdsartikler.

Nå ser jeg i tillegg at heller ikke tittel-link fungerer på artikkelnivå for noen av artiklene og min mistanke går mot at ingen av parametrene på artikkelnivå lystrer, men at parametrene forholder seg til innstillinger gjort på globalt nivå for artikler eller i menyer her hos meg.

Stemmer det at du, sone12, fikk dette til å fungere på alle tre stedene dette kan styres?
Last edited by Rosenborg on Mon Jan 24, 2011 9:48 pm, edited 1 time in total.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by sone12 » Mon Jan 24, 2011 8:13 pm

Rosenborg wrote:og min mistanke går mot at ingen av parametrene på artikkelnivå lystrer
Nå kommer jeg med en antagelse...som sagdt mye er nytt i 1.6 i forhold til 1.5 ;)

Men har du fått med deg at det er kommet et nytt valg i parameterene på meny nivå?
"Bruk artikkelinnstillinger"
Kristian P. Granrud

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Mon Jan 24, 2011 8:53 pm

sone12 wrote:Nå kommer jeg med en antagelse...som sagdt mye er nytt i 1.6 i forhold til 1.5 ;)

Men har du fått med deg at det er kommet et nytt valg i parameterene på meny nivå?
"Bruk artikkelinnstillinger"
Din antakelse kan være riktig! Men jeg kan ikke finne det spesifikke valget du refererer til. Hvilket nivå under Menu Manager ligger det? Har du mulighet for en skjermdunp? Tror jeg holder på å ser meg blind her...

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by sone12 » Mon Jan 24, 2011 8:56 pm

Rosenborg wrote:Har du mulighet for en skjermdunp? Tror jeg holder på å ser meg blind her...
Skjermdump-1.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kristian P. Granrud

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Mon Jan 24, 2011 9:30 pm

Jo, her har jeg vært flere ganger. Og jeg har ikke sett dette valget fordi mine Menytyper er satt til å vise en enkelt artikkel - da har man ikke dette valget...

Mulig jeg kan sette menytypen til Forsideartikler og bare velge én artikkel som vises på forsiden for å omgå problemet, men jeg har problemer med å se logikken i at det ikke skal gå an å skjule artikkeltittler når man velger visning av én enkelt artikkel som menytype.

Er det først når man har mer enn én artikkel under hver meny at individuelle artikkelvalg fungerer?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by sone12 » Tue Jan 25, 2011 8:05 am

Rosenborg wrote:Mulig jeg kan sette menytypen til Forsideartikler og bare velge én artikkel som vises på forsiden for å omgå problemet
Personlig ser jeg ikke noe problem som man må omgå.
Det handler for meg mere om å se de logiske forandringene som er gjort i forhold til 1.5 som vi alle er vant til.

Når du oppretter menypunkt til en bestemt artikkel (En artikkel), så skal du kunne velge sjul/vis artikkeltitler i parameterene for dette menypunktet.

Jeg ser at kanskje det kan være vanskelig å se logikken i hvorfor ikke valget du har gjort på artikkelen slår inn når du oppretter menypunkt. Skal prøve å forklare.

Når du oppretter et menypunkt, så bestemmer du samtidig hvordan utfomingen skal være på dette spesifikke menypunktet.

Når du oppretter et menypunkt som skal vise mange artikler så gjelder det samme. Men i tillegg har du da det nye valget med å la parameterene fra artiklene slå inn i utformningen. Da kan du oppnå at fks 2 artikler har tittel og 1 har ikke.

For meg er dette en logisk tenkting.

PS: Kan godt være at valget "Bruk artikkelinnstillinger" også kunne ligget som et valg ved opprettelse av et menypunkt av typen "En artikkel" også...ikke for at det er helt nødvendig, men kanskje det kunne gjort ting lettere å skjønne.
Kristian P. Granrud

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Tue Jan 25, 2011 8:46 am

sone12 wrote:Ser ikke hvorfor du skulle ta en slik omvei. Når du oppretter menypunkt til en bestemt artikkel (En artikkel), så skal du kunne velge sjul/vis artikkeltitler i parameterene for dette menypunktet.
Jepp - ser dette nå. Jeg har hatt for mye fokus på artikkelnivå.
sone12 wrote:For meg er dette en logisk tenkting.

PS: Kan godt være at valget "Bruk artikkelinnstillinger" også kunne ligget som et valg ved opprettelse av et menypunkt av typen "En artikkel" også...ikke for at det er helt nødvendig, men kanskje det kunne gjort ting lettere å skjønne.
For meg er det naturlig å tenke slik at individuelle tilpasninger jeg gjør på artikkelnivå vil overstyre andre overordnede valg som er gjort uansett om jeg har én eller flere artikler vist i en meny. Eller sagt på en annen måte; I det jeg gjør et valg ned på artikkelens nivå som avviker fra Bruk Global så vil automatisk "Bruk artikkelinnstillinger" være gjeldende.

Jeg har i hvertfall vært litt forvirret, men begynner å skjønne litt mer om hvordan jeg skal håndtere dette nå. I tillegg hadde jo også min første innstallering fått hikke og her fungerte jo ikke noen ting for disse parametrene, så starten var heller dårlig...

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by sone12 » Tue Jan 25, 2011 9:23 am

For meg er det naturlig å tenke slik at individuelle tilpasninger jeg gjør på artikkelnivå vil overstyre andre overordnede valg som er gjort uansett
Da tror jeg det skal være lett å snu på flisa og tenke at valg du gjør på menypunkt nivå, hvor du faktisk oppretter "ny side" skal overstyre andre valg. Det er tross alt der du bør lage layouten for den nye siden.
Kristian P. Granrud

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Rosenborg » Tue Jan 25, 2011 9:38 am

sone12 wrote:Da tror jeg det skal være lett å snu på flisa...
Jeg må nok det.

Takk for tålmodigheten, hjelpa og 'psykisk støtte'.

Mgomp
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Mon Aug 17, 2009 5:05 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Mgomp » Thu Aug 23, 2012 4:21 pm

Hei.

Spørs om ikke denne tråden bør åpnes igjen...
Jeg benytter Joomla ver. 2.5.3

Senario:
Jeg har lagd en artikkel som er angitt som Utvalgt Artikkel i Artikkel (Ja).
Det jeg oppdaget, var at jeg ikke fikk fjernet Tittel på artikkelen i lokale instillinger for denne artikkelen. Jeg måtte sette visning av Tittel til nei i Globale instillinger. Det som da skjer, er at alle andre artikkler ikke kan vise titler selv om disse lokalt har instilling Ja til å vise titler.
Jeg oppdaget deretter at jeg kunne velge vekk visning av titler for Utvalgte artikler ved å gå via Meny -> Innhold -> Utvalgte artikkler. Det jeg oppnår da, er at alle utvalgte artikler kan ikke få vist Tittel, men øvrige artikkler kan få vist tittler.
Konklusjon, lokale innstillinger blir overstyrt av globale (for hele siten) og overordnede sider (eks. Utvalgte Artikler).
Dette kan da vel ikke være meningen? Det er etter mitt skjønn motsatt av tilsvarende program instillinger jeg har vært borti fra før. Det jeg er vant med fra annen programvare som har nivåinstillinger, er at globale instillinger blir overstyrt av lokale instillinger, eller er gjeldende dersom lokale innstillinger ikke er benyttet. Eller er dette feil oppfattet?

Mvh. Geir.

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30769
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Per Yngve Berg » Thu Aug 23, 2012 4:41 pm

For de innstillingene som kan gjøres på artikkel, finnes det fire valg på meny-punktet:

Bruk Globale innstillinger
Bruk Artikkel-innstillinger
Vis
Skjul

Dette styrer hvilket sett som brukes. For å ha artikkelene med forskjellig opsjoner i en blog, set meny-punktet til "Bruk Artikkel-innstillinger".

Mgomp
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Mon Aug 17, 2009 5:05 pm

Re: får ikke skjult artikkeltittel

Post by Mgomp » Thu Aug 23, 2012 5:11 pm

Hmmm.

Etter mye klur frem og tilbake, må jeg bare innrømme at dette ble oversett. Værste av alt at dette gjør akkurat det jeg nevnte ang. hvilket nivå som skal benyttes for hver instilling....

Takker så mye for hjelpen!

Mvh. Geir.


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”