Kunne ikke koble til databasen

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Kengun
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 80
Joined: Fri Jun 12, 2009 12:38 pm
Location: Lyngdal, Norway
Contact:

Kunne ikke koble til databasen

Post by Kengun » Wed Nov 23, 2011 8:36 pm

Noen som vet hva denne feilmeldingen indikerer?
Kunne ikke koble til databasen. Tilkobling svarte med nummer: 2
.Jeg holder på å sette opp en webside for en kunde, hos en host som jeg ikke har brukt før, og selvfølgelig så er det bare surr :) - Jeg har opprettet database, databasebruker, osv. som jeg bruker å gjøre så alt det er klart. Det eneste jeg lurer på er om kanskje jeg skal bruke et annet "Tjenernavn" enn localhost. I et par andre tilfeller så har jeg måtte bruke noe annet enn localhost. - Jeg har kontaktet "dritthosten" men suporten er ikke helt på topp, for å si det sånn.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Kunne ikke koble til databasen

Post by sone12 » Thu Nov 24, 2011 12:23 pm

Generelt sett så er den nye hosten din den eneste som kan gi deg et 100% riktig svar her.
Merk deg at på endel hoster når du oppretter en database fks "databasenavn" så blir det endelige navnet på databasen "brukernavnpåserver_databasenavn". Det samme kan gjelde for brukernavnet. "brukernavnpåserver_databasebruker". Om dette er tilfelle hos deg hvet jeg ikke.

Igjen...ville prøvd å få et konkret og riktig svar av hosten din. Er du ikke fornøyd med svaret og hjelpen fra hosten, ville jeg brutt avtalen og byttet host umiddelbart.
Kristian P. Granrud

Kengun
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 80
Joined: Fri Jun 12, 2009 12:38 pm
Location: Lyngdal, Norway
Contact:

Re: Kunne ikke koble til databasen

Post by Kengun » Sun Jun 10, 2012 3:11 pm

Var noe feil med brukernavn/passord. Ordnet seg slik at jeg fikk installert Joomla, men kan bl.a. ikke oppgradere på grunn av en "sperre" hos hosten. Så styr unna Golarge; fysj for en dritthost :p

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30769
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Kunne ikke koble til databasen

Post by Per Yngve Berg » Sun Jun 10, 2012 10:34 pm

Hvilken versjon av Joomla? Hosten har kanskje slått av f_open.

Da må du oppgradere ved å installere oppgraderingspakkene opp til 2.5.4.

Fra 2.5.4 er oppdateringsfunskjonen endret så den ikke lenger bruker f_open. Da kan du bruke oppdateringen når 2.5.5 kommer.

Kengun
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 80
Joined: Fri Jun 12, 2009 12:38 pm
Location: Lyngdal, Norway
Contact:

Re: Kunne ikke koble til databasen

Post by Kengun » Mon Jun 11, 2012 7:11 am

Tusen takk for svar. Kjører alltid siste versjon, men har ikke klart å oppgradere på grunn av allow_url_fopen var slått av. Fikk hosten til å midlertidig å slå dette på slik at jeg fikk oppgradert via oppgraderfunksjonen i admin panel. Kjører nå versjon 2.5.4. Flott å høre at dette nå er løst fra 2.5.4 :)

Kengun
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 80
Joined: Fri Jun 12, 2009 12:38 pm
Location: Lyngdal, Norway
Contact:

Re: Kunne ikke koble til databasen

Post by Kengun » Tue Jun 19, 2012 1:15 pm

Kan desverre meddele at oppgraderingsfunksjonen fremdeles ikke fungerer med allow_fopen avslått i versjon 2.5.4

Image


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”