Leter etter diverse plugins

Spørsmål relatert til tredjepartsutvidelser som komponenter, moduler etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
tommen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Nov 09, 2011 7:15 am

Leter etter diverse plugins

Post by tommen » Wed Nov 09, 2011 7:32 am

Hei!

Jeg er relativt ny til Joomla, etter mange år bak Wordpress.
Nå har jeg veldig lyst til å prøve meg frem med Joomla, etter jeg møtte veggen i funksjonalitet på en side jeg jobbet med for noen månder siden.

Siden jeg skal "konvertere"/bygge ny ligger på www.kanaldagane.no

Det jeg er ute etter er egentlig forbedringer. Siden skal ha noenlunde samme utsceene, men med mer funksjonalitet. Det er her jeg trenger litt hjelp.

Vet noen om et bra Event register? Vi har et event hvert år, der det kun er årtall som endrer seg. Det er for å melde på utstillere til messa. Jeg vil at de skal melde seg på via registreringen, og jeg må kunne liste "godkjente" påmeldinger i en artikkel. Da slipper jeg å manuelt oppdatere artikkelen når ansvarlig ringer meg med 5 nye påmeldte. Jeg vil han skal logge på å "godkjenne" de.
Jeg har funnet mange add-ons, men kan ikke kjøpe alle bare for å teste de.

Bildegallery. Det er ikke så veldig kritisk, her har jeg ikke lett så mye, da jeg rekner med det finnes 1000-vis av de. Men hvis noen har tips så tar jeg imot med takk.

Vi har jo også et program på siden. Som forteller hva som skjer til de forskjellige tidene på forskjellige plasser. Er det noen som har tips til hvordan jeg lettere kan lage denne? (Nå har jeg alt i excel, så copy/paster jeg inn i en page.)

Jeg ser virkelig frem til å begynne å jobbe mer med Joomla. Håper det kan ta over for wordpress. Selv om jeg til nå synest det å redigere utsceene er lettere i Wordpress, da jeg vet hvor alt er.

Tusen takk til alle som hjelper meg!

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Leter etter diverse plugins

Post by rued » Wed Nov 09, 2011 11:12 am

Hei, har ikke tid til å se gjennom siden din osv. - og tror kanskje ikke det er så mange som kommer til å gjøre det for å gi detaljer for hvordan den kan bygges. Så jeg vil egentlig bare tipse om at om du velger Extensions på toppen av siden her, vil du finne det meste du behøver av utvidelser inndelt i kategorier - og søkbar. Finnes flere gode for både arrangementer/kalender, bildegalleri osv.

Ta gjerne en god kikk, les omatlene osv.: http://extensions.joomla.org/
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

tommen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Nov 09, 2011 7:15 am

Re: Leter etter diverse plugins

Post by tommen » Wed Nov 09, 2011 1:54 pm

Så joomla generelt sett er vanskelig å komme inn i som nybegynner har jeg forstått. Det er liksom ikke samme community rundt det her på samme måte som det er med Wordpress. Kan være fordi at de fleste her er ute etter å selge tjenester, isteden for at alt er open source?

Tror du jeg får noe hjelp om jeg skriver spørsmålet mitt på engelsk å legger inn i den engelskspråklige delen? Det er umulig å begynne teste extensions når hvert av de koster hundredevis av kroner. Et stort event management føler jeg blir litt heftig for meg som skal ha et event i året.

Men kanskje det er sånn det skal være.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Leter etter diverse plugins

Post by rued » Wed Nov 09, 2011 2:37 pm

Du må ikke blande begrepene. Det meste er åpen kode, selv om det koster for brukerstøtte m.m.

Og nei, alt koster ikke. det finnes mye som er gratis under extensions, og alt er merket med om det koster eller ikke. Hvilke versjoner det kan brukes på osv.

I forhold til WordPress så er det sikkert litt høyere terskel for å komme inn i alt, da Joomla er mye mer kompleks og skalerbar. Har kort og greit mye mer muligheter, som det kreves litt mer innsats å sette seg inn.

Om noen ønsker å ta seg tid til å sette seg ned å analysere deres side og behov så får de jo gjerne det, jeg sier bare at du ikke skal forvente deg for mye - og at du må regne med å måtte gjøre hoveddelen av jobben selv for å få et topp resultat. ;)

For å søke etter bare gratisutvidelser, velg 'Type: Non-Commercial': http://extensions.joomla.org/extensions/advanced-search
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

tommen
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Nov 09, 2011 7:15 am

Re: Leter etter diverse plugins

Post by tommen » Fri Nov 11, 2011 9:58 am

Hei!

Mente ikke å analysere den gamle siden :-)
Jeg er ute etter tips fra andre som bruker event reg system, hvilket de anbefaler, og hvilket bildegallery de anbefaler :-) Jeg må ha et event system som gjør det enkelt å skreddersy registreringskjerma, og at jeg kan "godkjenne" påmeldingene, før de havner på listen over påmeldte..

I tillegg så hadde det vært fint om noen bare så på fremsiden, og gav tips til et design som ligner, slik at jeg kan redigere det til å bli noenlunde likt :-)

Jeg er snart ferdig med en side i Joomla, men den er uavansert, og foreløpig uten extensions. Så jeg begynner få litt kontroll på sakene :-)

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Leter etter diverse plugins

Post by sone12 » Mon Nov 14, 2011 2:37 pm

Hei Tommen.
Det er alltid litt vanskelig å komme med anbefalinger da det jeg liker og som passer mine behov ikke nødvendigvis trenger å passe for deg og omvent.

Hva som ofte kan være litt lurt om man ikke vil kikke igjennom f.eks alle 100+ "Event" utvidelsene er å kanskje begynne å kikke nermere på de som er mest populære foreksempel. Events: http://extensions.joomla.org/extensions ... nts/events
Ved å lese dokumentasjonen og teste/kikke på demo finner man ofte ut om dette er en utvidelse som kan dekke ditt behov. Det er ikke alltid utvidelsene kan dekke alle behov og da kan det være lurt å sjekke om utvidelsen kan kombineres med andre utvidelser for å få til det man ønsker.
Kristian P. Granrud


Locked

Return to “Komponenter/moduler/programutvidelser”