Alternativ til PhocaGallery

Spørsmål relatert til tredjepartsutvidelser som komponenter, moduler etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

Alternativ til PhocaGallery

Post by ingeva » Sun Feb 17, 2013 8:36 am

Jeg har oppgradert en Joomla-side til 2.5.9. Den har PhocaGallery som en komponent, og vi er ikke helt fornøyd med det. Den ansvarlige for Phoca har tydeligvis for mye å gjøre til å ta seg av support på en skikkelig måte, så jeg er interessert i å finne en passende erstatning.
En fordel med PhocaGallery er at bildene ligger i en "normal" filstruktur. Beskrivelser og annet ligger i databasen, så jeg kan lett finne det. Utfordringen blir å importere det inn i et nytt system, men de fleste nødvendige opplysninger ligger i databasen.

Et nytt system kan også implementeres som en Joomla! komponent, men å ha det uavhengig virker mer attraktivt pga. problemene ved oppgradering (komponentene ligger som regel etter).

Gallery3 er ganske bra, og jeg bruker det i andre sammenhenger, men det passer ikke helt med behovet her. Jeg har lett forgjeves etter noe som kan passe bedre.
Basis-krav er:
1. Når bilder vises i full størrelse, må hele bildet vises - sammen med beskrivelse (Phoca viser ikke beskrivelsen).
2. Slide-show visning må kunne justeres
(Phoca har fast tid, viser beskrivelsen i ca. 2 sekunder og den overlapper delvis bildet).
3. Thumbnails må kunne vises (omtrent som i eksempelet under) og genereres automatisk.
4. Det bør være enkelt og upretensiøst. Lett å laste opp bilder. Bling er ikke i fokus.

Eksempel med PhocaGallery:
http://veteranvogn.no/index.php/origina ... category/5

Alternativet blir å skrive noe selv, men det vil ta lang tid, og jeg liker ikke tanken på å finne opp gamle hjul på ny, så jeg er takknemlig for forslag.

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30926
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Alternativ til PhocaGallery

Post by Per Yngve Berg » Sun Feb 17, 2013 10:14 am

Phoca Gallery kan gjøre allt det du etterspør. Det er kun snakk omn å sette instillingene korrekt.
Det er flere slideshow og popup-boks-metoder. Har du prøvd alle?

Options-knappen i høyre hjørne i Phoca Gallery kontrollpanel har en lang liste.

Slideshow Settings:
Slideshow Delay
Slideshow Pause

Den siste viser bildet litt lengere når musa er over bildet.

Den viser også beskrivelsen på slideshow hvis du setter på det. Hos oss er det største problemet å få noen til å legge ut beskrivelser på bildene.

ingeva
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Jul 27, 2009 9:56 am

Re: Alternativ til PhocaGallery

Post by ingeva » Sun Feb 17, 2013 12:39 pm

Per Yngve Berg wrote:Phoca Gallery kan gjøre allt det du etterspør. Det er kun snakk omn å sette instillingene korrekt.
Det er flere slideshow og popup-boks-metoder. Har du prøvd alle?
Den viser også beskrivelsen på slideshow hvis du setter på det. Hos oss er det største problemet å få noen til å legge ut beskrivelser på bildene.
Ja, det hjalp!
Jeg hadde jo bare prøvd innstillingene via Phoca hovedmeny, og der fikk jeg ikke gjort noen endringer (lagring fungerer ikke).

Jeg liker ikke helt fargene, det blir litt dystert med alt det svarte, og ShadowBox som har det beste displayet ellers (bla. med slideshow som begynte med det bildet jeg valgte) har ingen innstilllinger for farge og gjennomsiktighet.
Men uansett hjalp dette betraktelig. Lurer bare på hvorfor jeg ikke hadde prøvd "innstillinger" før. :)

Hvis en en annen bruker har vært inne og fiklet, kan ikke Phocas kategorier sjekkes inn via menyen. Jeg måtte ordne det ved å rette opp i databasen. Kanskje det er en enklere måte?


Locked

Return to “Komponenter/moduler/programutvidelser”