Sikrere med æ -ø og å ?

Sikkerhet i Joomla! 2.5 og tilhørende elementer som server etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
perbjune
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 145
Joined: Sun Jun 13, 2010 8:43 pm

Sikrere med æ -ø og å ?

Post by perbjune » Wed May 02, 2012 6:51 am

Hei
Blir en nettside mye sikrere ved å bruke æ,ø eller å i passord? I forhold til å bli hacket. Og det samme ved bruk av disse bokstavene i et domennavn. Lurer også på om det er noen forskjell på sikkerheten mellom org eller no domenenavn

Per Bjune

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: Sikrere med æ -ø og å ?

Post by EivindJ » Wed May 02, 2012 1:16 pm

Jeg tror ikke du trenger å tenke på valg av domene eller toppnivådomene ifm. sikkerhet - jeg har aldri hørt noe om at domenenavn med æåø er tryggere enn andre, eller at .org er tryggere enn .no eller vice versa.

At det kan være hensiktsmessig å bruke æøå i passord for å gjøre det vanskeligere å gjette ved tilfeldig testing av bokstavrekkefølger, kan være, men da er det nok bedre å bruke andre spesialtegn som også er tilgjengelig om du trenger å logge inn fra datamaskiner med tastatur uten øæå.
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Sikrere med æ -ø og å ?

Post by sone12 » Sat May 05, 2012 7:14 am

Når det gjelder æ ø å i passord så hvet jeg ikke om det utgjør store forskjellen, kanskje litt i forhold til at dem som ikke har ÆØÅ på tastaturet neppe gjetter passordet ditt med det første.

Generelt vil jeg si...bruk store og små bokstaver, tall, og som Trond Eivind sier, kanskje du kan legge inn spesialtegn også.

Noe som også spiller en rolle er å ikke ha for korte passord. Så å skrive en setning kan være mye tryggere enn et kort fengende ord foreksempel.

Eksempel på et godt passord: " DetteErMitt1.stePassordi2012" vil nesten være en umulighet å gjette seg til samtidig som passordbotter vil bruke årevis på å gjette seg frem til riktig passord.

PS: Viktig å endre passord av og til også.
Kristian P. Granrud


Locked

Return to “Sikkerhet”