Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Generelle spørsmål relatert til Joomla! 2.5, som ikke passer i andre forum ovenfor

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Ellencs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Wed Mar 04, 2009 12:01 am

Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by Ellencs » Wed Mar 06, 2013 6:43 pm

Hei,

Jeg bruker Joomla! 2.5.9 Stable og ble nylig angrepet av hacker. Fikk Fastname til å tilbakestille siden og den kom opp igjen.

MEN alle plugins er borte, eller de står installert men får bare feilmelding når jeg trykker på dem. 404 - An error has occurred. - Component not found
Får ikke avinstallert dem heller. Men får til å installere på nytt, men får samme feilmelding.

Jeg får ikke redigert eller lagt til nye artikler da kommer det opp feilmelding (se bilde vedlegg)
Fatal error: Call to undefined method stdClass::onDisplay() in /home/nchkno/www/libraries/joomla/html/editor.php on line 459

Inne på administratonspanelet på extentionmanager->database står følgende beskjed:
Database schema version (2.5.7) does not match CMS version (2.5.9).
Database update version (2.5.7) does not match CMS version (2.5.9).

Hva er det som har skjedd? Og hva bør jeg gjøre for å fikse dette?

Setter pris på all hjelp. Om noen trenger mer utfyllende informasjon så gi beskjed.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by rued » Wed Mar 06, 2013 8:08 pm

Fastname har åpenbart lagt inn en sikkerhetskopi som er forholdsvis gammel, hvorfor? Godt mulig de ikke har hatt sikkerhetskopi heller, og bare lagt inn rent filsett for Joomla 2.5.9 - mens du faktisk hadde 2.5.7 når du ble hacket. Hvilken opplysninger har de gitt deg?

Fastname har nok uansett rotet det til litt for deg, og du får en liten jobb med å fikse dette - men kan høres ut som du behøver hjelp. Da du nå er godt i gang med å forverre situasjonen ...

Databasen er grei, den kan du fikse via admin. Men utvidelsene må du kanskje laste opp manuelt (filene), med samme versjon som du hadde før du ble hacket.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Ellencs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Wed Mar 04, 2009 12:01 am

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by Ellencs » Wed Mar 06, 2013 8:21 pm

Jeg måtte oppgi en dato jeg vil resette siden til. Da valgte jeg ca 3 dager før vi ble hacket. Og alle innlegg og plugin osv og alt var der det skulle være, men ingenting fungerer.
Jeg passer på å oppdatere joomla hele tiden til nyeste versjon så den var oppdatert før siden ble hacket.

Når jeg viste Fastname beskjeden ang databasen, så fikk jeg beskjed om at jeg kanskje måtte ta backup av databasen også. Og det sa jeg ja til. Men ingenting ble bedre.

Hva mener du med at jeg er godt i gang med å forverre situasjonen? :-[ *hjelp*
Ja jeg behøver hjelp, derfor jeg spør her, så jeg ikke gjør noe galt.

Hvordan fikser jeg databasen fra admin?

Når du mener at jeg må laste opp utvidelsene manuelt, mener du da via ftp?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by rued » Thu Mar 07, 2013 6:56 pm

Ellencs wrote:Jeg passer på å oppdatere joomla hele tiden til nyeste versjon så den var oppdatert før siden ble hacket.
OK. Hvordan forklarer du da at databasen er for Joomla! 2.5.7, mens filene som ligger inne er for 2.5.9? Enten har du gjort noe rart når du oppdaterer, ellers har du ikke vært oppdatert - men host har lagt inn komplett filsett for Joomla 2.5.9

Men hadde den vært 100% oppdatert tror jeg heller ikke den hadde blitt hacket, helt ærlig.
Når jeg viste Fastname beskjeden ang databasen, så fikk jeg beskjed om at jeg kanskje måtte ta backup av databasen også. Og det sa jeg ja til. Men ingenting ble bedre.
De har ikke mye peiling om de trodde det skulle hjelpe, de kan umulig ha lest meldingen heller.
Hva mener du med at jeg er godt i gang med å forverre situasjonen? :-[ *hjelp*
Ja jeg behøver hjelp, derfor jeg spør her, så jeg ikke gjør noe galt.
I og med at du har begynt å installere ting på nytt, for å se om det hjelper, uten å vite hva som er feil eller hva dette kan resultere i spørs det om det ikke var for sent å spørre.
Hvordan fikser jeg databasen fra admin?
Klikker på reparer på samme side som du ser meldingen. ;)
Når du mener at jeg må laste opp utvidelsene manuelt, mener du da via ftp?
Ja, men da bør du vite hva du gjør.

Men ærlig talt tror jeg det er best at du får gjennopprettet den versjonen som var hacket, til en alternativ plassering som er tilgjengelig fra web, men som sikres med htaccess til den er ryddet opp - og så får du Phil Tayler eller andre til å fikse den for deg: http://myjoomla.com/site/is/hacked
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Ellencs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Wed Mar 04, 2009 12:01 am

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by Ellencs » Thu Mar 07, 2013 7:25 pm

rued wrote:
Ellencs wrote:Jeg passer på å oppdatere joomla hele tiden til nyeste versjon så den var oppdatert før siden ble hacket.
OK. Hvordan forklarer du da at databasen er for Joomla! 2.5.7, mens filene som ligger inne er for 2.5.9? Enten har du gjort noe rart når du oppdaterer, ellers har du ikke vært oppdatert - men host har lagt inn komplett filsett for Joomla 2.5.9

Men hadde den vært 100% oppdatert tror jeg heller ikke den hadde blitt hacket, helt ærlig.
Nei det har jeg ingen forklaring på men som du sier så virker det mest logisk at jeg hadde den versjonen der ja. Men når jeg logget meg på admindelen så stod det hvertfall at Joomla var oppdatert.

Grunnen til at vi ble hacket var adminpassordet som ble endret til noe lett og glemt å endres tilbake igjen :-[
rued wrote:
Når jeg viste Fastname beskjeden ang databasen, så fikk jeg beskjed om at jeg kanskje måtte ta backup av databasen også. Og det sa jeg ja til. Men ingenting ble bedre.
De har ikke mye peiling om de trodde det skulle hjelpe, de kan umulig ha lest meldingen heller.
Jeg fikk sikkert beskjed om det, fordi det kostet 700 kr for meg å få den oppdatert. :'(
rued wrote:
Hvordan fikser jeg databasen fra admin?
Klikker på reparer på samme side som du ser meldingen. ;)
Jeg har ikke sett den "fix" knappen før nå :-[ Tusen takk! :D Ett problem borte, og så enkelt. Nå ble jeg glad!
rued wrote:
Når du mener at jeg må laste opp utvidelsene manuelt, mener du da via ftp?
Ja, men da bør du vite hva du gjør.

Men ærlig talt tror jeg det er best at du får gjennopprettet den versjonen som var hacket, til en alternativ plassering som er tilgjengelig fra web, men som sikres med htaccess til den er ryddet opp - og så får du Phil Tayler eller andre til å fikse den for deg: http://myjoomla.com/site/is/hacked
Ok, skal sjekke det ut. Tusen takk for hjelpen.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by rued » Thu Mar 07, 2013 8:05 pm

Har du kanskje oppdatert på "gamlemåten", dvs. bare lastet opp og overskrevet filer. Og ikke brukt oppdateringsrutinen som er innebygd, eller installert oppdateringspakke via installasjonsfunksjonen? Ellers ser jeg ikke hvordan det skulle kunne skje at database og filsystem har kommet ut av synk med to versjoner forskjell.

Men men ... håper det løser seg med hackingen alle fall.

Du kan forresten også se om du finner noen norske som kan hjelpe om du foretrekker det, for det kan nok bli vanskelig å hjelpe med dette uten å kunne se på siden (filer og database), blir for mye frem og tilbake til å kunne tas over forumet er jeg [red d].

Se den norske katalogen her: https://www.joomlainorge.no/katalog/leverandorer
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Ellencs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Wed Mar 04, 2009 12:01 am

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by Ellencs » Thu Mar 07, 2013 8:35 pm

rued wrote:Har du kanskje oppdatert på "gamlemåten", dvs. bare lastet opp og overskrevet filer. Og ikke brukt oppdateringsrutinen som er innebygd, eller installert oppdateringspakke via installasjonsfunksjonen? Ellers ser jeg ikke hvordan det skulle kunne skje at database og filsystem har kommet ut av synk med to versjoner forskjell.

Men men ... håper det løser seg med hackingen alle fall.

Du kan forresten også se om du finner noen norske som kan hjelpe om du foretrekker det, for det kan nok bli vanskelig å hjelpe med dette uten å kunne se på siden (filer og database), blir for mye frem og tilbake til å kunne tas over forumet er jeg [red d].

Se den norske katalogen her: https://www.joomlainorge.no/katalog/leverandorer
Den databasebeskjeden kom etter at Fastname tilbakestilte siden. Jeg pleier å oppdatere siden på hovedsiden når jeg logger meg på admindelen. Nå står det feks Joomla is up-to-date og All extentions are up-to-date. Når det står der at de ikke er oppdatert så trykker jeg for å oppdatere. Er det ikke sånn man bør oppdatere ?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by rued » Thu Mar 07, 2013 8:49 pm

Jepp, slik er det. Men jeg skjønner bare ikke hva hosten har gjort da, det rimer som ikke helt. :)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Ellencs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Wed Mar 04, 2009 12:01 am

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by Ellencs » Thu Mar 07, 2013 9:16 pm

Leste gjennom mailene og de skriver dette :

"Siden er oppe igjen (bygget opp på nytt), logg på ASAP og oppdater det som kan oppdateres og sjekk brukere/passord"

Vet ikke om det har noe å si, men jeg ser at vi betaler for to databaser. (Vet ikke hvorfor)
Kan det ha skjedd noe at feil database er blitt lagt til?
Har null peiling på databaser så beklager hvis jeg spør dumt nå. Tenkte bare det muligens var en viktig opplysning å komne med.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by rued » Thu Mar 07, 2013 10:16 pm

Be dem utdype hva de mener med 'bygget opp på nytt'.

Du har vel bedt om at backup legges tilbake, ikek at de bygger opp siden på nytt - for det blir jo da helt feil.

Ut fra det du har skrevet så langt om host kan vel alt ha skjedd, også at de har lagt inn feil database. Men da burde vel ikke artikler og andre ting være riktige heller.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Ellencs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Wed Mar 04, 2009 12:01 am

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by Ellencs » Fri Mar 15, 2013 3:37 pm

Ja det er jo sant.

Fikk dette svaret
Når man tar restore av Joomla-filene for en tid tilbake, så er det også naturlig å tenke at det er lurt å ta en restore av databasen fra samme tidspunkt. Joomla-filer ble lagt tilbake på webhotellet fra det tidspunktet du ønsket, og databasen ble også oppdatert slik at det ble lagt inn data fra samme restore-tidspunkt.
Men jeg må nok få noen andre til å hjelpe meg med å få fikset siden. Skal sjekke ut de linkene du sendte.

Ellencs
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 37
Joined: Wed Mar 04, 2009 12:01 am

Re: Backup - Får ikke lagt til nye artikler eller redigert

Post by Ellencs » Mon Jul 15, 2013 8:26 am

Ellencs wrote: Jeg får ikke redigert eller lagt til nye artikler da kommer det opp feilmelding (se bilde vedlegg)
Fatal error: Call to undefined method stdClass::onDisplay() in /home/nchkno/www/libraries/joomla/html/editor.php on line 459

Oppdatert joomla nylig og da kommer denne feilen igjen. Får ikke redigert eller laget nye artikler. Husker ikke hvordan jeg fikset det sist. Kan noen hjelpe?


Locked

Return to “Generelt”