Bygge en template fra bunn av eller konvertere statisk side?

Generelle spørsmål relatert til Joomla! 2.5, som ikke passer i andre forum ovenfor

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
AnitaPay
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Tue Mar 19, 2013 2:18 pm

Bygge en template fra bunn av eller konvertere statisk side?

Post by AnitaPay » Sun Aug 04, 2013 12:07 pm

Jeg sitter med et design på en side en venninne av meg ønsker jeg skal gjøre om til en Joomlaside. Siden er enda ikke laget, bare designet på papir.
Spørsmålet mitt er om det vil være enklest for meg å lage siden fra bunn av i Dreamweaver for så å konvertere den til Joomlaside, eller om det vil være enklest å bygge opp en template fra bunnen av?
Evt om det er enklest å prøve å finne en template jeg kan jobbe videre med, for å til slutt få den som jeg vil?

Tidligere har jeg laget flere Joomlasider med kjøpte templates som mal og så endret på dem. Jeg har også bygget et par enkle sider i Dreamweaver, men er ikke så veldig erfaren der enda. Templates til Joomla har jeg ikke laget noen av fra bunn av enda og jeg har heller aldri konvertert en dreamweaver side til Joomla.

Designet hun ønsker er svært enkelt med to moduler som dekker øverste del av siden, samt en modul som dekker bunnen. Menyen skal ligge øverst i den nederste modulen.

Noen synspunkter på hva som ved første øyekast virker lettest for meg her?

Takk!

Anita

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Bygge en template fra bunn av eller konvertere statisk s

Post by sone12 » Mon Aug 05, 2013 7:36 am

Svaret her blir at man bør velge litt etter hva man er flink til, hva man behersker og hva man har av kunnskaper.

1. Lage templatet fra bunnen av krever gode kunnskaper i html,css. Noen ideer og design krever kanskje også litt javascript til fks. integrert dropdown meny osv. Man kan selfølgelig innstallere 3.parts utgivelser for mye. Man kan også gjøre templatet fleksibelt med bruk av php i forhold til template parametre osv. Men utgangspunktet er at du har gode kunnskaper på html og css i tillegg til å sette seg inn i nødvendig dokumentasjon. http://docs.joomla.org/Creating_a_basic ... !_template

2. Endre eksisterende template krever forståelse for css og html. Og evnen til å endre og tilpasse.

3. Template frameworks er også et alternativ du kan tenke på. https://www.google.no/?gws_rd=cr#bav=on ... frameworks


Men, det er helt umulig for andre enn deg selv å si hva som blir det beste valget for deg. Jeg hvet hva jeg hadde gjort selv, men det er ikke sikkert du bør velge det samme...u see?
Kristian P. Granrud

AnitaPay
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Tue Mar 19, 2013 2:18 pm

Re: Bygge en template fra bunn av eller konvertere statisk s

Post by AnitaPay » Mon Aug 05, 2013 10:54 am

Takk :-)

Jeg brukte gårsdagen på å vurdere dette og endte med Gantry framework. Det ser ut som dette blir fin og det går egentlig som en lek. Foreløpig. Det har allerede dukket opp småtterier, men det kan enkelt endres på etterhvert.

Takk for svar!

Anita


Locked

Return to “Generelt”