Merkelig lenketekst på epostlenker

Generelle spørsmål relatert til Joomla! 2.5, som ikke passer i andre forum ovenfor

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Merkelig lenketekst på epostlenker

Post by Rosenborg » Wed Aug 27, 2014 8:05 am

Det har begynt å dukke opp merkelig lenketekst på epostlenkene for flere av Joomla-sitene jeg har, uten at jeg har vært inne å redigert på artiklene.

Lenketekstene har endret seg til:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.">'epostadressen'

Det skjer ikke med alle epostlenkene, men samme artikkelen kan ha epostlenker både med og uten denne tillegssteksten. Se eksempel nedenfor:
http://www.eidsmo.no/kontakt

Skjermdump av systeminfo vedlagt (men opplever også dette på Joomla v. 3-siter). Bruker JCE Editor.

Noen som vet årsaken til dette og hvordan det kan fikses?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: Merkelig lenketekst på epostlenker

Post by Rosenborg » Thu Aug 28, 2014 9:33 am

Da har jeg funnet ut at man kan fjerne denne visningen i epostlinkene ved å deaktivere utvidelsen 'Innhold - E-postmaskering' (eng. 'Content - Email Cloaking') i Joomla.

Den finner man under:
Utvidelser --> Installer/Administrer --> Utvidelser

Men jeg vet ikke om den nevnte teksten sammen med epostlinken beror på en feil eller om dette er standard visning med denne utvidelsen aktivert. Noen som kan svare meg på det?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Merkelig lenketekst på epostlenker

Post by rued » Thu Aug 28, 2014 9:55 am

Rosenborg wrote:deaktivere utvidelsen 'Innhold - E-postmaskering' (eng. 'Content - Email Cloaking') i Joomla.
Da blir adressen tilgjengelig for oppsamling av roboter, for så å bli sendt i utsendelse av søppel. Ikke så lurt med andre ord.
Rosenborg wrote:Men jeg vet ikke om den nevnte teksten sammen med epostlinken beror på en feil eller om dette er standard visning med denne utvidelsen aktivert.
Du kan aktivere og teste dette i standard designmal (som følger med Joomla) i første omgang, for det er ikke normalt nei.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Rosenborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Wed Jun 10, 2009 2:43 pm

Re: Merkelig lenketekst på epostlenker

Post by Rosenborg » Thu Aug 28, 2014 10:40 am

Ser i HTML-koden at epostlenker med nevnte utvidelse aktivert er følsom dersom noen andre tags enn linktag er nærmest teksten som har lenken. Dette fører til 'feil visningen'.

NoGo eks.:
'<a href="mailto:epost"><span>lenket tekst</span></a>'
eller
'<a href="mailto:epost">lenket tekst<br /></a>'

Go eks.:
'<span><a href="mailto:epost">lenket tekst</a></span>'
og
'<a href="mailto:epost">lenket tekst</a><br />'

Dvs. at dersom man er 'slarkete' når man legger inn enn epostlink så blir det feil i visningen på nettsiden. Og jeg skal love at det er fort gjort å feks. få med en <br /> når man marker tekster.

Har dette kommet med noen av de siste oppdateringene av Joomla siden problemet plutselig har dukket opp på urørte siter - og bør ikke denne utvidelsen tåle at lenketag for epost ligger utenpå annen tag?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Merkelig lenketekst på epostlenker

Post by rued » Thu Aug 28, 2014 11:43 am

rued wrote:Du kan aktivere og teste dette i standard designmal (som følger med Joomla) i første omgang, for det er ikke normalt nei.
Men ja, det har vært endringer på maskering av e-post i 2.5.24, hvor div ble endret til span. Sjekk om designet ditt behøver oppdatering.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Generelt”