Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6
Locked
foxmulder90
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 11
Joined: Mon Dec 28, 2009 1:07 pm

Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by foxmulder90 » Tue Apr 12, 2011 8:41 am

Hej!

Hur gör jag för att flytta Joomla 1.6 från en undermapp till root-katalogen? :)

I configuration.php så står det inget på "live site" eller "root folder" eller vad det heter, ingen sökväg alls?

Tacksam för svar.

Mvh!

me myjoolab
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 163
Joined: Wed Mar 09, 2011 1:58 pm

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by me myjoolab » Wed Apr 13, 2011 12:02 pm

Hej det jag skulle rekomendra att skaffa extension akeeba backup, fri att ladda ner. Skapa en singel file back up av hela din site.

Installera denna kopia i din root folder med en annan extension som heter akeeba kickstart.

Har du möjlighet att skapa en ny databas kan du på det sättet flytta hela siten utan att påverka den gamla. Måste du använda samma databas är det också möjligt men läs instruktionerna noga.
Warm regards
Me@myjoolab
http://www.myjoolab.com

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by sgagner » Thu May 05, 2011 4:04 pm

Hej!

Visst kan man flytta med Akeeba backup men det är långt mycket enklare att flytta allt innehåll i mappen som du installerat Jooomla i och sedan dra över det till rotmappen i ett FTP-program såsom FileZilla eller liknande. Operationen är klar på några sekunder. Du kan behöva ta en titt i configuration.php i alla fall för att justera sökvägarna till TEMP-mappen och LOGS-mappen.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

eNJay85
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu Jan 12, 2012 10:01 am

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by eNJay85 » Wed May 16, 2012 6:40 am

Jag lyfter denna tråd lite då jag snart har byggt klart joomla 1.6 sajten i en undermapp och skall flytta upp den i rooten. För att flytta sajten från undermappen till rooten på bästa och enklaste sätt är det bara att använda ftp programmet och flytta allt innehåll i undermappen till rooten? Inga nya joomlainstallationer behövs i rooten?

Och sedan ändra sökvägen för $log_path och $tmp_path i configuration.php?

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by EE Photo » Wed May 16, 2012 1:07 pm

eNJay85 wrote:Jag lyfter denna tråd lite då jag snart har byggt klart joomla 1.6 sajten i en undermapp och skall flytta upp den i rooten. För att flytta sajten från undermappen till rooten på bästa och enklaste sätt är det bara att använda ftp programmet och flytta allt innehåll i undermappen till rooten? Inga nya joomlainstallationer behövs i rooten?

Och sedan ändra sökvägen för $log_path och $tmp_path i configuration.php?
Det är precis som du säger. Men du borde verkligen inte använda Joomla 1.6, Joomla 1.6 är fruktansvärt osäkert. Du borde verkligen uppdatera till Joomla 2.5.4 som är den senaste versionen.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

eNJay85
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu Jan 12, 2012 10:01 am

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by eNJay85 » Wed May 16, 2012 1:47 pm

På vilket sätt är det osäkert?
Är det något som går att fixa med några extensions?

Nu är ju hela sajten uppbyggt och i stort sett klar i Joomla 1.6, jag antar att det kommer att bli mycket ändringar att göra om jag skall uppgradera eftersom extensions och template är för Joomla 1.6.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by EE Photo » Wed May 16, 2012 2:17 pm

Det finns massvis med väldigt allvarliga säkerhetshål i Joomla 1.6 som är fixade i Joomla 2.5.4, det går inte att fixa med något tillägg. Att köra Joomla 1.6 på en live sajt är som att be om att bli hackad.

De flesta tillägg och templates har släppts i nya versioner som nu fungerar med Joomla 2.5 så uppdatera alla tillägg först och sen kan du uppdatera till Joomla 2.5.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by Zello » Wed May 16, 2012 5:59 pm

Hej!
Jag misstänker att du kanske är lite förvirrad över Joomla 1.6 och att du rekommenderas att direkt uppgradera till en ny version. Saken är att Joomla 1.6 (och 1.7) är släppta med s.k. "standardsupport". De lever ett kort liv medan versionen med "Longtime support" utvecklas. Om du under resans gång hade uppdaterat din Joomlaversion hade du upptäckt detta och ganska lätt kunnat hänga med i versionsförändringarna steg för steg ända upp till nu gällande 2.5.4.

Joomla 1.6 gick ur tiden 19 augusti 2011 och Joomla 1.7 den 24:e februari i år. Dessa versioner underhålls och säkerhetsuppdateras inte längre!! Från nu och framöver kommer alla versioner som har en 5:a som andra siffra (2.5 , 3.5 o.s.v.) att vara LTS (Long Time Support) och alltså de versioner som man bygger skarpa siter på.

Slutsats: Lyd EE Photos råd och uppgradera. Nu när du gjort jobbet en gång så går det mycket fortare andra gången. OCH! det är lättare att uppgradera nu än att försöka rädda en hackad site. Tro mig, jag vet :( . . .
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

eNJay85
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu Jan 12, 2012 10:01 am

Re: Flytta Joomla 1.6 från undermapp till root?

Post by eNJay85 » Fri May 18, 2012 5:11 am

Då får jag helt enkelt ta och lägga ner lite arbete och uppgradera! Tack så mycket för råden!


Locked

Return to “Allmänna frågor”