SEO styrka joomla 1.6 vs wordpress 3

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
glenn-v
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling

SEO styrka joomla 1.6 vs wordpress 3

Post by glenn-v » Wed Apr 20, 2011 8:22 am

Jag har byggt många hemsidor med alt från joomla 1.0 till nu 1.6
Mer och mer börjar jag förstå vikten av att kunna sökmotoroptimera sidorna. Jag är då verkligen ingen expert på området så därför vill jag ju använda ett verktyg som gör detta så enkelt som möjligt.

Jag tycker att joomla har en hel del fördelar gentemot wordpress när man skall bygga lite mer komplexa sidor.

Men låt säga att jag vet att en sida kommer att vara mycket enkel. Så enkelt att WP mycket väl räcker. Ur ren SEO synpunkt... vad är bäst att använda? Om WP är bättre .. isf kan jag nå samma eller tom bättre SEO funktion med några bra plugins till joomla 1.6

Och slutligen.. Vilken SEO plugin rekomenderas?
Jag vet att jag kan ladda hem och testa själv ..men just eftersom jag inte är någon SEO expert så vet jag inte helt vad jag skall se efter.. och ni som redan provat kanske kan ge lite tipps.

(jag har sneglat lite på Smart SEO for joomla men jag har inte kunna jämföra med något riktigt .. och just detta med att bara ha en H1:a osv .. finns det någon plugin som hanterar sånt... jag känner att jag kanske svamlar nu .. då jag inte har helt koll .. men jag hoppas någon kan peka mig i rätt riktning .. som har haft samma behov :) )
Glenn på http://edgeweb.se/kopa-hemsida
Hoppas denna signaturen är ok då :)

sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: SEO styrka joomla 1.6 vs wordpress 3

Post by sgagner » Thu May 05, 2011 3:58 pm

Jag använder mest sh404SEF som jag tycker är enkelt att administrera och gör jobbet bra.
Dessutom har den en bra Google Analytics koppling som gör det enkelt att lägga in spårningskoden och så får man en snygg grafisk visning i admin av resultatet.
Stefan Gagner, Web8 Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

safetyworks
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by safetyworks » Mon Dec 26, 2011 11:36 am

Just SEO känns det som att Joomla-gänget inte "vill" förstå. Det är idag mycket viktigt att kunna styra detta, därav väljer många som sagt wordpress, där joomla annars skulle fungera bättre.

Vilket plugin bör användas för att kunna sätta:
* doc title
* site title
- även i vilken ordning dessa skall komma

* Home Doctitle
* Home META Description
* Home META Keywords

* logiska URL:er
- dindomän.se/kategori/item
- dindomän.se/datum/item
-- vilken meny jag sedan lägger det i skall inte spela roll

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Mon Dec 26, 2011 11:59 am

Det här är ett stort, svårt och föränderligt område.
En bra sida att starta på är den här: http://support.google.com/webmasters/bi ... swer=35291
Nu är det ett tag sedan även den uppdaterades ser jag...

En annan aspekt på detta med SEO är att allt fler är konstant inloggade på Google och då påverkar ens egna sökningar och surfningsbeteende resultatet av sökningar.

Rent generellt känner jag att gamla kunskaper som META-nyckelord m.m. är utdaterad kunskap som i sig inte spelar in så mycket på resultatet som det gjorde för ett antal år sedan.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

safetyworks
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by safetyworks » Mon Dec 26, 2011 3:41 pm

Zello wrote:Det här är ett stort, svårt och föränderligt område.
En bra sida att starta på är den här: http://support.google.com/webmasters/bi ... swer=35291
Nu är det ett tag sedan även den uppdaterades ser jag...

En annan aspekt på detta med SEO är att allt fler är konstant inloggade på Google och då påverkar ens egna sökningar och surfningsbeteende resultatet av sökningar.

Rent generellt känner jag att gamla kunskaper som META-nyckelord m.m. är utdaterad kunskap som i sig inte spelar in så mycket på resultatet som det gjorde för ett antal år sedan.
Just detta område jobbar jag dagligen med, då mest genom wordpress, tyvärr. Om jag inte kan själv så har jag ett nätverk runt mig som är "experter" på just Googles logaritmer.

Det är tydligt att idag så ligger Joomla tyvärr efter när det gäller detta området. Varför vet jag inte, men kanske har man inte sett nyttan. Det finns många komponenter för detta med SEO, men ingen tar ett helhetsgrepp, som jag upplever det. Dessutom är de oftast rätt så "meckiga".

Bara att få till en logisk url med joomla, utan särskilda komponetenter/plugin är svårt. Borde gå att göra enklare, vilket oxå skulle gynna joomla som cms.

Visst är det som Olle skriver, keywords är idag ganska utspelade, det är annat som spelar roll, vilket gör att många som SEF404 osv inte är helt lätta att få till logiken med.
Just nu är Description viktigare för sök än vad taggar är.

Google+ kommer ändra mycket framöver, mer än vi kanske tror.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by EE Photo » Mon Dec 26, 2011 4:03 pm

Att få till ordentliga URL:er i Joomla är ju hur lätt som helst, alla inställningar för det finns under globala inställningar.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

Locked

Return to “Allmänna frågor”