Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version?

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6
Locked
SwedEdit
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Mon Aug 15, 2011 5:09 pm

Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version?

Post by SwedEdit » Thu Jan 26, 2012 10:47 am

Jag fick uppmaningen i en annan tråd att uppdatera min site som bygger på 1.6.5 till senaste version.

Varför är det så viktigt?
Vilka risker finns det med att inte uppdatera?

Jag har f.n. 3 Joomla-siter online som alla är byggda på 1.6.5.
Hur gör man med de tillägg av olika former man har som det står 1.6 kompatibel på?
Är det inte stor risk att siten slutar fungera som det är tänkt?
Vissa tillägg är ju "livsviktiga" för siten.
Börjar förstå Joomla nu, men det dyker ju alltid upp nya frågor.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by EE Photo » Thu Jan 26, 2012 1:05 pm

Först så ska det sägas att om du kör Joomla 1.6.5 så är det inte särskilt svårt att uppdatera till senaste versionen. Det kan du göra genom Joomlas inbyggda uppdateringsfunktion.

Sen så måste du uppdatera om du vill få de senaste funktionerna men framförallt så innehåller gamla versioner mycket buggar (särskilt Joomla 1.6 innehåller mycket buggar) som gör din sajt ostabil. Sen om du inte vill att din sajt ska bli hackad så måste du uppdatera för många säkerhetshål har fixats sen version 1.6.5.

Sen så ges det ingen support på Joomla 1.6, om du får något problem med Joomla 1.6 så kan du inte få någon hjälp. De Joomla versioner som just nu supportas är Joomla 1.7.4 (support slutar 24:e februari), Joomla 2.5 (supportas minst 18 månader framåt) och Joomla 1.5.25 där support slutar den 1 april.

Alla ändringar och uppdateringar på en sajt medför såklart risker men det är därför som du gör en test uppdatering först på en kopia av din riktiga sajt så att om något går fel så gör det inget.

Du borde nog kolla in den här artikeln i Joomla dokumentationen: http://docs.joomla.org/What_are_the_top ... _tricks%3F
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

SwedEdit
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Mon Aug 15, 2011 5:09 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by SwedEdit » Thu Jan 26, 2012 2:34 pm

Tack för ett utförligt svar!

Låter som en hel halv vetenskap det där.
Hoppas att det räcker med att prova på den site som jag byggde i datorn och sedan installerade på webhotellet?!

Kul artikel förresten.

Det blir till att trycka snabbt på "knappen" så man kan hålla båda tummarna för att allt fungerar sedan då.
Börjar förstå Joomla nu, men det dyker ju alltid upp nya frågor.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by EE Photo » Thu Jan 26, 2012 3:37 pm

Din test sajt behöver ju vara en kopia av din riktiga sajt för att det ska bli ett riktigt test. Med Akeeba Backup så kan du ta en backup av din sajt och sen återställa den backupen på t.ex. en subdomän, då har du en exakt kopia av din sajt som du kan göra vad du vill med: http://www.akeebabackup.com/
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

SwedEdit
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Mon Aug 15, 2011 5:09 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by SwedEdit » Thu Jan 26, 2012 4:00 pm

Jag har använt xampp för att bygga sidorna i datorn först. Sedan använde jag Akeeba Backup för att lägga upp sidorna på respektive webhotell så det har jag redan använt.
Versionen i datorn är ju den samma som den som ligger ute.

Men menar du att jag inte kan provköra det hela i datorn och sedan uppdatera den "skarpa" sidan om allt fungerar som det skall?

Är lite osäker på vad du menar med subdomän?
Skall jag skapa t.ex. www.mindoman.se/joomlatest och installera i den mappen?
Börjar förstå Joomla nu, men det dyker ju alltid upp nya frågor.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by EE Photo » Thu Jan 26, 2012 4:33 pm

Jodå om det är en exakt kopia av din sajt som du har på xampp så ska det också funka. Dock så kan kanske php inställningar och sådant skilja sig på din dator från ditt webbhotell så det allra bästa är väll inte att test köra på datorn.

En sub domän är egentligen www.subdomän.dindomän.se men det går lika bra med en mapp, alltså www.dindomän.se/test
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

SwedEdit
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Mon Aug 15, 2011 5:09 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by SwedEdit » Sat Jan 28, 2012 9:42 am

Där jag har mina sajter kan man bara ha en databas/sajt.

Om jag gör en installation på en subdomän "snor" väl den installationen min databas?

I så fall återstår bara att testa i datorn och sen hålla tummarna när jag installerar skarpt!?
Börjar förstå Joomla nu, men det dyker ju alltid upp nya frågor.

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by EE Photo » Sat Jan 28, 2012 10:44 am

Nej det gör den inte eftersom du måste skapa en ny tom databas som du kopplar test sajten till istället.

Men om du ska testa på datorn så rekomenderar jag att du fråga vilka PHP inställningar ditt webbhotell har så att du kan ställa in din server på datorn efter det. På så sätt så blir det så lika som möjligt.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

SwedEdit
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Mon Aug 15, 2011 5:09 pm

Re: Varför är det viktigt att uppdatera till senaste version

Post by SwedEdit » Mon Feb 20, 2012 9:54 pm

Det hela slutade med att jag byggde upp mina sajter på nytt i datorn med 2.5.1 för att sedan lägga upp dem på resp. plats.
Börjar förstå Joomla nu, men det dyker ju alltid upp nya frågor.


Locked

Return to “Allmänna frågor”