Cron

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6
Locked
Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Cron

Post by Nippegubbe » Sun Jan 29, 2012 12:32 pm

Hej alla, jag har skaffat Acymailing till min Joomlasida och där finns det något som heter Cron. Jag begriper mig inte på vad den är till för och om jag behöver den funktionen. Det som är att jag har den på min hemsida och där fungerar mejlutskicken som det ska, men nu ska jag flytta bl a acymaiing till en subdomän och då vill det inte fungera som när jag testade ut det på hemsidan. Mejlen går inte iväg med automatic som tidigare trots att alla inställningar är lika. Den säger bl a nästa körtid och det är alltid en tid som var när jag skickade senaste mejlet och klickade på Cron URL för det är först då som mejlen går iväg. Men kärnfrågan är vad gör Cron och vad har jag för nytta av det?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
\\\Thord

RadioMG
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 122
Joined: Sun Oct 09, 2011 1:40 pm

Re: Cron

Post by RadioMG » Mon Jan 30, 2012 12:02 am

Cron använder du för att göra vissa saker en bestämd tid. Cron finns oftast inbyggt i server versionerna, tex debian.

Lägger du in en cron på tex Acymailing och ställer in den på 6 timmar så skickar den ett mejl var 6:E timme. Använder du jomsocial så använder du deras cron var 10:e min om du har en större sida, då skickar den ut e-post var 10:e min..

Cron används alltså för att automatisera vissa saker. Cpanle har cron inbyggt så stödjer ditt webbhotell det så kan du ställa in det under kontrollpanelen. Bara kopiera länken från komponenten, lägg in det i cron och välj en tid.

Hoppas det hjälpte lite.. Ska precis bege mig till sängs så det fick bli ett hastigt och snabbt svar. Berättar gärna mer imorgon om du inte förstår.
MusikMixen, en webbradio och mötesplats i ett. - Smalis, för dig som är smal och vill gå upp i vikt. - Dumpade.se - Sidan för dig som blivit dumpad och vill skriva av dig eller skapa kontakter med andra i samma sits.

Nippegubbe
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 188
Joined: Sun Jul 31, 2011 10:41 am
Location: Östersund
Contact:

Re: Cron

Post by Nippegubbe » Thu Feb 16, 2012 9:16 pm

Ledsen att jag inte skrivit på länge, men jag fick till Cron. Den klarar tydligen inte att vara registrerad på domänen som jag först hade alltihopa och när jag sedan flyttade allt med acymailing till en subdomän så blev det lite problem. Nu har jag lyckats peka det rätt så nu tickar och går det.
\\\Thord


Locked

Return to “Allmänna frågor”