ACL for dummies på svenska?

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6 och administratörsdelen.
Locked
tompasworld
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 121
Joined: Wed Jun 14, 2006 10:20 am

ACL for dummies på svenska?

Post by tompasworld » Tue Jan 31, 2012 10:17 am

Hej,

I ett projekt så har vi behovet av att kunna styra "vem som ser vad". Standard användargrupperna funkar fint för det mesta, dock har vi stött på patrull.

Vi har information som skulle behöva publiceras individuellt till varje medlem främst statistik av olika slag.
Exempelvis så skulle vi vilja att person A ser sin statistik men inte person B´s och vice versa.

Jag förmodar att det är detta som "ACL" ska kunna fixa. Problemet är bara att jag fattar inte ett dugg av det hela.

Jag hittar massor via google om vad de olika "användargrupperna" och vad olika nivåer gör inom "ACL", men ingen konkret steg för steg guidé vilket jag skulle behöva.
Exempelvis:
1) I användargrupper gör si.
2) I ACL, gör så.
3) I ACL gör något tredje.
4) Voila, klart.

Jag gjorde ett försök i går på det sätt som jag trodde att man gör, men det slutade med att person A kunde se person B´s information i alla fall.

Tacksam för all hjälp jag kan få. :)

- Tompa

EE Photo
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1858
Joined: Mon Dec 14, 2009 4:17 pm

Re: ACL for dummies på svenska?

Post by EE Photo » Tue Jan 31, 2012 11:50 am

Jag tror det blir svårt att på ett enkelt sätt ställa in så att bara en person får se en viss sak och sen en annan person får bara se en viss sak. Jag har inte försökt med en sådan uppsättning men jag tror inte det fungerar utan något tredje parts tillägg.

Men du borde nog kolla in den här Svenska guiden för Joomla där det finns ett kapitel om ACL: http://www.iis.se/docs/Joomlaguide_WEBB.pdf

Sen brukar videos vara lättare att förstå så att söka på [youtube] efter Joomla 1.7 ACL kan vara bra.
Besök gärna min webbplats: http://www.fotoforalla.se/

tompasworld
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 121
Joined: Wed Jun 14, 2006 10:20 am

Re: ACL for dummies på svenska?

Post by tompasworld » Thu Feb 02, 2012 8:36 am

Tack.

Dock behandlar stycket "Grupper och Åtkomstnivåer - Vem får göra vad och i vilken ordning" i den pdf´n bara generellt hur man gör exempelvis en author, manager osv, och jag behöver vet om man kan och i sådana fall hur man gör för att "fininställa" det så bara person A ser sitt, person B ser sitt, person C ser sitt osv.

Någon annan som vet? :)

User avatar
johngw
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 115
Joined: Mon Nov 27, 2006 12:26 pm
Location: Handen Stockholm
Contact:

Re: ACL for dummies på svenska?

Post by johngw » Wed Sep 19, 2012 8:57 pm

jag har samma problem och önskemål till att få veta precis som du beskriver om användare/grupp a-c.
Best regards
John Wennerlund

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: ACL for dummies på svenska?

Post by Zello » Wed Sep 19, 2012 9:21 pm

Då får ni väl skapa en grupp för varje person. 1 person = 1 grupp
Det är är väl den bästa manualen som finns. Den är inte på svenska dock. Tror inte det finns en så detaljerad på svenska.
http://docs.joomla.org/Access_Control_L ... 5/Tutorial
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

User avatar
johngw
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 115
Joined: Mon Nov 27, 2006 12:26 pm
Location: Handen Stockholm
Contact:

Re: ACL for dummies på svenska?

Post by johngw » Tue Sep 25, 2012 9:08 am

Finns det någon kurs man kan gå för att lära sig om ACL? Vart?
Best regards
John Wennerlund


Locked

Return to “Användning och administration”