Diverse frågor

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.7 / Joomla! 1.6 och administratörsdelen.
TSW
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Tue Sep 20, 2011 7:58 pm

Re: Diverse frågor

Post by TSW » Tue Jan 17, 2012 2:33 pm

Förlåt om jag förvirrade er, inte meningen. det är kanske för att jag själv är lite förvirrad. Som sagt, den vän jag hade som hjälpte till med allt finns inte längre så tänk er en sådan okunnig tjej som jag som måste fixa allt själv nu.

TSW
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Tue Sep 20, 2011 7:58 pm

Re: Diverse frågor

Post by TSW » Tue Jan 17, 2012 2:35 pm

janaf wrote:Jag förstår mindre och mindre :) Skulle du inte installera 1.7?
Det var inga alls problem med det för nu vet jag hur man migrerar joomla 1.0 till 1.7.

TSW
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Tue Sep 20, 2011 7:58 pm

Re: Diverse frågor

Post by TSW » Tue Jan 17, 2012 2:39 pm

oxiepagen wrote:Eftersom du har lagt denna fråga i 1.7 så trodde jag också att du hade migrerat till den senaste versionen av 1.7. Men jag kan ha fel, men som du själv säger så har du 1.0 och då är det helt fel forum.
Jag försökte ställa frågan i kategorin joomla 1.0 men den är ju låst.

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Diverse frågor

Post by Zello » Tue Jan 17, 2012 9:36 pm

Ja den är låst eftersom denna version sedan länge är utdaterad. Det var OK att skriva här då syftet ju var att du "skulle till" 1.7. Som du själv tycker så blev det lite förvirrat. Om du har tid kanske du skulle kunna sammanfatta hur du gjorde, för det är många som rent allmänt har problem med migreringar och kanske drar sig för att att göra det. (Men bara om du känner att du har tid.)
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

TSW
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 75
Joined: Tue Sep 20, 2011 7:58 pm

Re: Diverse frågor

Post by TSW » Wed Jan 18, 2012 9:11 am

Hej Zello

Ja precis, syftet med min tråd är ju för att ha 1.7 och detta är det rätta forumet för det.

Angående att migrera ..

Vad jag gjorde var att jag helt enkelt använde mig av migrationassistant för att migrera 1.0 till 1.5. Det var inga problem med det alls. Installera en fräsch 1.5. Installera komponenten i 1.0 sedan bara migrera sql-filen.

Sedan använde jag upgrade för att uppgradera till 1.7. Det gick hur bra som helst. Men jag stötte dock på två problem 1) Vissa artiklar visades inte i front-end. 2) sql måste vara 5.0 eller högre.

Första problemet tog mig en evighet att hitta en lösning på, jag löste det genom att byta (om jag minns rätt i nån php-file i rooten) ett nummer som var på 10000 till 100000. Jag återkommer med namnet på filen och vad som skulle ändras. Det andra problemet löste jag mycket enkelt i cpanelen. Jag hade chansen att kunna byta versionen av sql.

Det var allt.

Så till min fråga igen, hur funkar en copy 1.0 i localhost (Kickstart verkar inte fungera med 1.0. )? Som sagt det var tänkt att jag raderar allt under rooten men behåller en kopia av 1.0 för att göra hela jobbet, dvs migrera till 1.7 och ev till 2.5 i localhosten. På det viset jobbar jag i lugn och ro och förminskar ev. problem. Hoppas jag är tydlig nu :-)


Locked

Return to “Användning och administration”